همشهری آنلاین: رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با ارائه تحلیلی در خصوص پذیرش قطعنامه 598 با بیان اینکه این قطعنامه در بهترین زمان و در شرایط خوبی پذیرفته شد گفت:

ما بهره‌های زیادی از پذیرش این قطعنامه بردیم و این موضوع کشورمان را از خطرهایی نجات داد.

به گزارش واحد مرکزی خبر از تهران، به نقل از  خبرنگار ما؛ آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در گفتگو با شبکه خبر با اشاره به شرایط آغاز جنگ افزود: از همان ماههای ابتدای جنگ که صدام زمین گیر شد صحبت از پذیرش آتش بس بود و ما یک حرف روشن داشتیم که باید حقوق ما در این جنگ به رسمیت شناخته شود.

وی افزود: خواسته ما این بود که عراق به عنوان متجاوزکیفرشود غرامت های جنگ را بپردازد و دنیا عراق را به عنوان جنگ طلب بپذیرد که این موضوع مورد پذیرش قرار نمی گرفت.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به پیشرفت‌های ایران درجنگ گفت: دنیا و منطقه متوجه شدند ایران در جنگ دست بالا را دارد و صدام غیر از جنایتهای جنگی از جمله به کار بردن سلاحهای شیمیایی کاری نمی توانست بکند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه فشار شورای امنیت و سازمان ملل بر جمهوری اسلامی ایران برای پذیرش آتش بس زیاد بود افزود: آنان نمی خواستند صدام در این جنگ شکست بخورد اما ما با مذاکره توانستیم به قسمت اعظم خواسته های خود برسیم و عراق بعنوان متجاوز و مستحق پرداخت غرامت 100 میلیارد دلاری که رقم قابل توجهی بود شناخته شد.

وی با بیان اینکه در زمان پذیرش قطعنامه اوضاعی پیش آمده بود که ادامه جنگ به مصلحت نبود درباره دلایل این امر گفت: در آن زمان کاملاً روشن شد که غرب و حتی روسیه مصمم هستند که ما پیروز نظامی در منطقه نباشیم.

وی افزود: آمریکا با ما وارد جنگ شد اما این جنگ اعلام نشده بود و به اسم حفاظت از کشتی‌های نفتکش در صدد قطع منابع مالی و محدود کردن صادرات نفت ایران بودند که ما نیز مقابله به مثل کردیم وازاین ناحیه چیززیادی بدست نیاوردندهرچند به بهانه های مختلف با چند حمله نظامی چند هلی کوپترما را هدف قرار دادند، چندسکوی نفتی را بمباران وناو ما را غرق کردند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: روس‌ها نیز کار را به جایی رساندند که موشک‌های اسکاد c را در اختیار عراق قرار دادند که بردش دوبرابر موشک های اسکات b بود وتاتهران نیزمی رسید همچنین هواپیماهای میگ29 که سقف پرواز بالا داشتند و ضد هوایی‌های ما به آنها نمی‌رسید در اختیار عراق قرار دادند.

وی گفت: فرانسوی‌ها نیزهواپیما و موشکهای بسیار پیشرفته و بمب های لیزری در اختیار صدام قرار دادند که اهداف را با دقت بالایی می زدند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه شرق و غرب با هم برای استفاده صدام از سلاحهای شیمیایی به وی چراغ سبز نشان دادند گفت:در آن زمان وقوع فاجعه ای مانند حلبچه در تبریز، ارومیه، کرمانشاه و یا با استفاده از موشکهای دوربرد در تهران محتمل بود اما ما نمی توانستیم مانند عراق مقابله به مثل کنیم و دست به چنین جنایات جنگی بزنیم و به هیچ وجه نمی شد با این شیوه جنگید.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در بیان اوضاع داخلی کشور در پذیرش قطعنامه افزود: ضمن محدود شدن صادرات نفت، اقتصاد کشور نیز تحمل ادامه جنگ را نداشت هر چند اگر قرار بود جنگ را ادامه بدهیم می توانستیم با ریاضت بیشتر این کار را انجام بدهیم.

وی گفت: دولت رسماً نامه‌ای به امام نوشت و با استدلال نشان داد که از نظر اقتصادی زیر خط قرمز هستیم و ضرورت های زندگی مردم و تدارکات جنگ قابل تأمین نیست و در این شرایط مقاومت مشکلات را بیشتر می کرد.

وی با بیان اینکه من از عملیات خیبر به بعد فرمانده جنگ شدم گفت: زمانی که برای انجام این عملیات و برای خداحافظی پیش امام رفتم به ایشان گفتم ما می توانیم یک عملیات موفق انجام دهیم و قسمتی از عراق را به عنوان گرو نگه داریم تا بتوانیم شرایطمان را تحمیل کنیم.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی افزود: اگر عملیات خیبر به اهداف می رسید ازدجله عبورمی کردیم و راه بصره را می بستیم و این هدف محقق می شد اما این اتفاق نیفتاد و این عملیات ناقص اجرا شد اما سیاست جنگی من این بود.

وی گفت: امام در آن زمان جواب روشنی ندادند و تنها تبسم ملیحی کردند.
آیت الله هاشمی رفسنجانی افزود: در اولین جلسه قرارگاه در عملیات خیبر نیز به فرماندهان گفتم اگر این عملیات را خوب انجام دهید من جنگ را ختم می کنم که این صحبت با مخالفت و موافقت برخی از فرماندهان مواجه شد.


آیت الله هاشمی رفسنجانی بابیان این که درابتدای جنگ و پس ازبیرون راندن عراق ازمرزهای ایران، هیچ کس آماده شنیدن پیشنهاد آتش بس نبود گفت: ما تازه عراق را بیرون کرده بودیم و همه می گفتند باید وارد خاک عراق شویم.

وی افزود: در جلسه‌ای که آیت الله خامنه‌ای، من و فرماندهان سپاه و ارتش با امام داشتیم پیشنهاد شد که جنگ را تمام کنیم که امام فرمودند: ما نمی‌توانیم این کار بکنیم زیرا خواسته‌های ما را نمی‌دهند اما داخل خاک عراق هم نمی‌رویم در نهایت قرار شد تا جایی برویم که مردم عراق اذیت نشوند لذا مناطقی مانند جزیره مجنون را برای پیشروی انتخاب کردیم.

وی گفت: بعد از حادثه حلبچه در جلسه‌ای با حضور رؤسای قوا و حاج احمد خمینی مسائل را مطرح کردیم و قرار شد در دو جبهه کار کنیم یکی اینکه به شورای امنیت برای پذیرش خواسته‌هایمان فشار بیاوریم و دیگر اینکه شرایط و وضعیت جنگ را به صورت درست خدمت امام ارائه کنیم.

وی افزود: به همین منظور با سردار رضایی صحبت کردم و گفتم که برای انجام یک عملیات موفق چه می‌خواهید که این درخواست منجر به نامه‌ای شد که سردار رضایی در آن نیازهای جنگ را اعلام کرد و آنرا به امام دادیم.

وی گفت: اینکه در خصوص این نامه می‌گویند من ترفند کردم صحیح نیست.
آیت‌الله هاشمی رفسجانی گفت: ما پنج نفر خدمت امام رفتیم و گفتیم که این فهرست نیازها قابل تأمین نیست و نظر ما آتش بس است.

وی گفت: تحلیل ما این بود که اگر آتش بس را بپذیریم آنچه که می‌خواهیم محقق می‌شود زیرا صدام پس از 8 سال جنگ از مرزهای کشور بیرون رانده شده و با خرابی‌ها و بدهی‌های زیادی مواجه است که بدهی غرامت جنگ نیز به آن افزوده خواهد شد علاوه بر اینکه تأسیسات نفتی صدام نیز نابود شده بود.

وی گفت: در ابتدا برای امام سخت بود که این مسئله را بپذیرند و فرمودند: مردم و رزمنده‌ها انتظار دیگری دارند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی افزود: امام فرمودند خودتان شخصیت‌ها و علماء را توجیه کنید که همه از این موضوع دفاع کنند و بین شما اختلاف نیفتد که آیت الله خامنه‌ای از شخصیت‌ها و روحانیون نظامی و سیاسی دعوت کردند تا در دفترشان آنان را توجیه کنند.

وی افزود: بعد از این موضوع حاج احمد خمینی به ما گفتند امام به این نتیجه رسیده‌اند که خودشان این موضوع را اعلام کنند و اگر شما اعلام کنید ممکن است بین شما اختلاف بیفتد که بعد از آن آن نامه تاریخی را نوشتند و حاج احمد خمینی در جمع ما آن را قرائت کرد.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت: امام با تدبیر خود مسئله افکار عمومی را حل کردند و اقدامی عاقلانه و به موقع انجام دادند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در ادامه با تاکید بر اینکه قبول قطعنامه 598 پیروزی‌های قابل توجهی را برای ملت ایران به همراه داشت تصریح کرد:در شرایطی که منصفانه ترین کلمات بیان می داشت که عراق شروع کننده و ایران ادامه دهنده جنگ بوده پس هر دو مقصر هستند؛ متجاوز شناخته شدن رژیم عراق در جنگ یک پیروزی مهم برای ما به حساب می آمد.

وی با بیان اینکه با بدست آمدن این پیروزی جنگ تبلیغاتی برای از بین بردن روحیه ملت ایران آغاز شد گفت: جنگ روانی به گونه‌ای برای روحیه دادن به صدام پیش رفت تا آنجا که رژیم عراق حمله دیگری را به ایران آغاز کرد که با مقاومت رزمندگان اسلام دوباره به عقب رانده شد و همگان به این واقعیت آگاه شدند که جمهوری اسلامی ایران از موضع ضعف تن به پذیرش این قطعنامه نداده است.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه گفت: با متجاوز شناخته شدن عراق پرداخت غرامت جنگ به عهده رژیم عراق گذاشته شد و با ارزیابی‌های سازمان ملل هزینه‌های غیرنظامی معادل 100 میلیارد دلار تعیین شد.

رییس مجلس خبرگان رهبری در ادامه گفت: صدام به دنبال آنچه که در ایران به دست نیاورده بود در فکر حمله دیگری به کویت بود و قبل از حمله به کویت برای پایان دادن به مشکلات خود با ایران مجبور شد تا به مساله آزاد سازی اسیران جنگی و اروند رود که جنگ به خاطر آن آغاز شده بود مطابق خواسته ایران تن در دهد و اعلام کند که همه خواسته‌های ایران را پذیرفته است.

وی در ادامه با بیان اینکه پرونده غرامت جنگی ایران هنوز بسته نشده است گفت: رژیم عراق پس از شروع جنگ با کویت هیچگاه فرصت پیدا نکرد تا غرامت جنگ را تسویه کند چون پس از این جنگ درگیر جنگ های دیگری با آمریکا شد.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در ادامه با اشاره به آینده منطقه گفت: امریکایی‌ها نمی‌توانند طولانی مدت در عراق بمانند و هر چه بیشتر در این کشور بمانند دستاورد آنها کمتر خواهد بود.

رییس مجلس خبرگان رهبری افزود: روزی که امریکایی‌ها از منطقه بیرون بروند مردم عراق بهترین دوست خود را در وجود ایران خواهند یافت.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به اشتراکات دینی میان دو ملت گفت: بیشتر ملت عراق شیعه هستند و از دوران دفاع تا به امروز با ما روابطی برادرانه داشته‌اند و کردهای عراق و اهل تسنن نیز همیشه با ما صمیمی بوده‌اند و ما نیز بهترین دوستان خود را در داخل عراق داریم.

وی با تاکید بر راهبرد جمهوری اسلامی ایران مبنی بر مستقل و آزاد بودن عراق گفت: ما از خواسته‌های ملت عراق و همچنین تمامی ملت‌های منطقه حمایت می‌کنیم و در آینده نیز روابط بسیار خوبی را با ملت عراق و دیگر ملل منطقه خواهیم داشت.

رییس مجلس خبرگان رهبری در ادامه گفت: ملت منطقه شناخت خوبی از ایران دارند و می‌دانند که جمهوری اسلامی ایران می‌تواند روی پای خود بایستد و از حقوق خود دفاع کند.
وی با بیان اینکه نسبت به آینده منطقه خوشبین است گفت: ما باید نسبت به زیاده طلبی های استکبار در منطقه حساس باشیم چرا که منابع دریای خزر و خلیج فارس منافع حیاتی آنها را تشکیل می‌دهد.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی افزود: افغانستان، عراق و خلیج فارس جایی نیست که آمریکایی‌ها بتوانند طولانی مدت در آن باقی بمانند.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه با اشاره به عملیات روانی آمریکا و صهیونیست‌ها در منطقه با محور «ایران هراسی» گفت: هر جنگ روانی می‌تواند عواقب دیگری نیز داشته باشد و ما نباید صرفا با توجه به روانی بودن جنگ نسبت به آن حساس نباشیم چرا که کسانی که صدها میلیارد دلار هزینه می‌کنند و هزاران کشته وزخمی می‌دهند و حیثیت خود را در گرو می‌گذارند به طور قطع اهدافی دارند که ما باید نسبت به آنها حساس باشیم و هوشیارانه عمل کنیم

کد خبر 58219

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز