همشهری آنلاین: رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام سه‌شنبه (15 مرداد) در گردهمایی ائمه جماعات سراسر کشور گفت، بدون پذیرش مردم حکومت دینی محقق نمی‌شود.

به گزارش مهر، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه هیچ پیامبر و امامی حکومت را به زور به مردم تحمیل نکرد، گفت: مبنای تمامی ادیان الهی، پذیرش مردم است و بدون آن ممکن نیست که حکومتی تشکیل شود و اگر هم تشکیل شد دیگر آن حکومت، حکومت دینی نیست.

 آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در این سخنرانی با 
 اشاره به سالروز انقلاب مشروطیت گفت: در انقلاب مشروطه سه طیف مؤثر بودند.

وی ادامه داد:  گروه اول فرنگ ‌رفته‌ها و گروه دوم توده ‌ای‌ها و کمونیست‌های تحت تأثیر روسیه بودند که عده هردوی آنها بسیار کم بود، اما گروه اصلی و بدنه اصلی مشروطه، علما وجمعی از مردم متدین و تعدادی از عشایر بودند که به خواست رؤسای قبیله خود به صحنه آمده بودند، لذا مشروطه به دست علما و روحانیت ایرانی شکل گرفت.

رئیس مجلس خبرگان رهبری انقلاب مشروطه را جرقه‌ بزرگی  توصیف کرد که غرب بدین وسیله قدرت روحانیت ایرانی را شناخت.

وی در ادامه سخنانش خویش با اشاره به لوازم و شرایط مورد نیاز برای تشکیل حکومت اسلامی گفت: حضور مردم اصلی‌ترین شرط تحقق حکومت اسلامی است،‌ ائمه معصومین(ع)  اینگونه تعیین کردند که در زمان غیبت ولی عصر(عج)، علمایی با صفات مشخص شده که جوهره آنها در قانون اساسی ما نیز آمده ، جانشین امام زمان (عج) هستند اما واقعیت ملموس تاریخی این است که بدون حضور و همراهی مردم، حکومت دینی نمی‌تواند تشکیل شود.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی  با اشاره به تجربه پیروزی انقلاب اسلامی ایران گفت: امام در انقلاب اسلامی به واقع به یک اعجاز سیاسی دست زدند، چون ‌ بیدار کردن امتی خفته، سرکوب و مأیوس شده از فعالیت‌های سیاسی و وارد کردن آنان به میدان، یک معجزه بود.

رئیس مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: پیامبر اسلام(ص)  نیز در 13 سالی که در مکه حضور داشتند، صحبتی از حکومت اسلامی به میان نیاوردند ولی پس از حضور در مدینه و بیعت مردم با ایشان، به تشکیل حکومت اسلامی مبادرت ورزیدند و این اتفاق در دوران ما نیز رخ داد و با بیعت مردم با امام راحل، نظام جمهوری اسلامی تشکیل شد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر لزوم تداوم ارتباط روحانیون و ائمه جماعات با مردم گفت:‌ اگر مردم را از دست بدهیم، رکن اصلی تحقق نظام را از دست داه‌ایم، البته  برای مردم کشورمان هیچ چیز مهمتر از دین نیست و مردم بیشترین بها را به دین می‌دهند، لذا با توجه به این خواست جدی مردم،‌ مساجد مسئولیت‌های بسیار مهمی دارند.

رئیس مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه اگر مردم راضی نباشند و بخواهیم به زور مردم را تحت حاکمیت نظام نگاه داریم، دیگر حکومت اسلامی نبوده و حکومت قاجاری تشکیل داده‌ایم، افزود: ما هیچگاه نباید از تحقق آرای مردم نگران باشیم چرا که اکثریت مردم ما تابع دین هستند و این را همواره اثبات کرده ‌اند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه هیچ پیامبر و امامی حکومت را به زور به مردم تحمیل نکرد، افزود: مبنای تمامی ادیان الهی، پذیرش مردم است و بدون آن ممکن نیست که حکومتی تشکیل شود و اگر هم تشکیل شد، دیگر آن حکومت، حکومت دینی نیست.

هاشمی رفسنجانی با تاکید بر نقش ویژه مساجد در پیشبرد اهداف اسلام گفت : امیدواریم مساجد کشورمان، زیر سایه ولایت فقیه، مکتب اهل بیت را به مردم عرضه کنند و اگر این کار را کردند، دیگر کاری از دست دشمنان ما برنمی‌‌آید، در عین حال اگر رابطه ما با مردم لطمه ببیند، دشمن از هر پنجره‌‌ای وارد شده و شیطنت خواهد کرد اما با هوشیاری مردم کشورمان ان‌شاءالله این شیطنت‌ها در کشور امام زمان رخ نمی‌دهد.

رئیس مجلس خبرگان رهبری در بخش پایانی سخنان خویش با اشاره به اهمیت ولایت در اسلام اظهار داشت: مسئله  ولایت، پایه و اساس دین است و با سایر اصول اسلامی از قبیل نماز، روزه، حج و زکات، قابل مقایسه نیست.

کد خبر 59889

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز