جمعه ۷ تیر ۱۳۸۷ - ۱۲:۳۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: هاشمی رفسنجانی در خطبه‌های نماز جمعه تهران به موضوع تحریم‌های جدید غرب علیه ایران، سفر به عربستان، روز زن و شهدای ۷ تیر پرداخت.

به گزارش ایرنا،  آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی در خطبه های دوم نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به اقدام اخیر اتحادیه اروپا در اعمال تحریم علیه بانک ملی ایران در اروپا، لایحه دولت آمریکا برای فشار بیشتر بر ایران و مصوبه دوگانه نشست هشت کشور صنعتی برای اعمال تنبیه‌ها و تشویق‌ها، گفت: بارها نصیحت کرده ایم به کار بردن این ادبیات با ایران به نفع غرب نیست.

خطیب جمعه تهران تاکید کرد: با کشور بزرگی مانند ایران فقط باید با ادبیات درست و مذاکره و مطرح کردن حرف حساب و استدلال برخورد کرد در غیر این صورت منطقه را به خطر می اندازید و سودی عاید شما نمی شود.

وی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران به دنبال منافع صلح آمیز هسته‌ای است بار دیگر آمادگی ایران را برای مذاکره به منظور جلب اعتماد جهان اعلام کرد و گفت: غرب باید از رویه غلط خود درباره ایران دست بردارد.

سفر به عربستان و حضور در منطقه فدک
امام جمعه موقت تهران در ادامه با اشاره به سفر اخیر خود به عربستان سعودی برای شرکت در اجلاس بین‌المللی گفتمان مذاهب اسلامی در مکه مکرمه، حضور ایران در این کشور را بسیار موثر دانست و گفت: اگر ایران در این اجلاس حضور نداشت وحدت اسلامی شکل نمی‌گرفت و شیعه در این اجلاس غایب بود اما به گونه‌ای عمل شد که در این اجلاس مهم تفکر انقلابی، شیعی، اسلامی و ایرانی درخشش بی‌نظیری داشت.

هاشمی رفسنجانی خاطرنشان کرد: برخی از علمای تند وهابی به پادشاه عربستان درباره سخنرانی من اعتراض کردند و نسبت به درخشش شیعیان انتقاد داشتند البته در مقابل آنها اکثریت قاطع علمای حاضر از حضور ایران در این اجلاس استقبال کردند.

وی تصریح کرد: در این سفر بحث‌های صریح و جدی درباره حجاج ایرانی شد و قرار شد مشکلات آنان کاهش یابد و از سویی مسئولان عربستان نیز می‌خواهند زوار شیعه و ایرانی راضی از عربستان بازگردند که باید سعی کرد با تعقل و تدبیر و راه کارهای اتحادآفرین این مسایل حل شود.

وی درباره حضور خود در منطقه فدک نیز گفت: سفر گروه ایرانی به فدک باعث شد ببینیم که حضرت زهرا (س) در فدک زنده است. از لحظه فتح خیبر در سال هفتم هجرت پیامبر تا 400 سال بعد موضوع فدک زنده و مورد توجه دنیای اسلام بوده است. خطیب جمعه تهران تاکید کرد: در روایات اهل سنت و شیعه و در کتاب‌های معتبر آمده است که پس از فتح فدک جبرئیل نازل شدند و از پیامبر خواستند که فدک را به حضرت زهرا (س) واگذار کنند که همینگونه شد.

وی تصریح کرد: بر اساس آیات قرآن، روایات و تاریخ فدک در اختیار حضرت زهرا (س) و خاندان پیامبر بوده است. مساله فدک مساله امامت، ولایت و مقاومت است، نیروهایی که مظلوم می‌شوند و مقاومت می‌کنند فدک را به عنوان پرچمی برای خود می‌بینند. رئیس مجلس خبرگان رهبری افزود: در طول تاریخ 24 بار فدک گرفته و پس داده شده است.

هاشمی رفسنجانی گفت: از نکات جالب در این سفر این بود که ذره‌ای تعصب از سوی اهالی فدک دیده نشد. به ما ساختمانی را نشان دادند و گفتند که مسجد فاطمه است که توسط خود حضرت زهرا (س) ساخته شده است. مردم فدک این محل را وادی فاطمه، بوستان فاطمه و چشمه‌های آن را چشمه‌های فاطمه می‌دانند و مردم فدک هنوز هم علاقمند به حضرت زهرا (س) هستند.

وی ابراز امیدواری کرد شرایطی فراهم شود که زوار ایرانی بتوانند در قالب تورهایی به منطقه فدک بروند. این مناطق افتخار اسلام است که باید به همه مسلمانان معرفی شود.

حضور بیگانگان برای منطقه گران تمام شده است
امام جمعه موقت تهران در ادامه مساله فلسطین، عراق و افغانستان را همچنان خونبار و تاسف برانگیز دانست و گفت: حضور بیگانگان برای منطقه گران تمام شده است.
هاشمی رفسنجانی ابراز امیدواری کرد روزی ملت‌های اسلامی بیدار شوند تا روی پای خود بایستند.

 هفته گرامیداشت مقام زن
وی در ادامه تاکید کرد: خدمتی که اسلام به زن‌ها کرده است هیچ یک از مکاتب موجود دنیا نکرده اند. اسلام زن را از افکار منحط بشریت درباره او نجات داد و زنی بی‌نظیر مانند حضرت زهرا (س) را به عنوان الگو به بشریت معرفی کرد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: پس از انقلاب اسلامی در جهت حفظ اخلاق، عفت و شرافت زن‌ها حرکت شده است و بانوان کشور راه خود را پیدا کرده اند و در فردای این کشور زنان نقش تاثیرگذارتری خواهند داشت. وی تاکید کرد: زنان کشور باید به خدمات ارزشمندی که انقلاب اسلامی به آنان کرده است توجه داشته باشند.

وی در ادامه میلاد حضرت امام خمینی (ره) را نیز تبریک گفت و تاکید کرد: امام خمینی (ره) برای اولین توانستند در یک کشور بسیار مهم با مکتب اهل بیت (ع) حکومتی را تشکیل دهند که در تاریخ سابقه نداشته است که امیدواریم قدردان این رهبر باشیم و راه وی را ادامه دهیم. 

خطیب جمعه تهران با اشاره به روز جهانی مبارزه با مواد مخدر، گفت: مواد مخدر به بلای امروز بشریت و به وی‍ژه ایران تبدیل شده است. مواد مخدر شر و شیطانی برای کل بشریت است که امیدواریم جوانان ما از شر این شیطان خلاص شوند. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام از کسانی که با همه وجود با این شر بزرگ مبارزه می کنند تشکر و قدردانی کرد.

وی در ادامه حادثه هفتم تیر را فاجعه ای در انقلاب اسلامی دانست که از سوی استکبار برای منهدم شدن انقلاب طراحی شده بود که خداوند این اهداف شوم آنها را برملا ساخت و خون این شهیدان به ویژه شخصیت کم نظیر شهید آیت‌الله بهشتی باعث شد که مردم نسبت به خطری که انقلاب را تهدید می کند آگاه شوند.

کد خبر 56211

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز