جمعه ۱۰ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۱:۲۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: نماز جمعه دهم خرداد تهران به امامت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی برگزار شد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی امام جمعه موقت تهران با اشاره به آغاز به کار مجلس هشتم، گفت: امیدواریم کسانی که به این مجلس‌ها می‌آیند به حساسیت‌های زمان خودشان و نیازهای فوری انقلاب توجه داشته باشند و بدانند که تریبون مجلس مکانی برای وحدت و انسجام است.
 
 خطیب موقت نماز جمعه تهران در خطبه دوم نماز جمعه این هفته تهران افزود: کارهای مهمی در پیش داریم که یکی از آنها تدوین برنامه پنجم است، بسترهای ابتدایی آن شروع شده و در چارچوب سیاست‌های مصوب رهبری حرکت می‌کند و مجمع تشخیص مصحلت نظام به زودی این سیاست‌ها را به اطلاع مردم می‌رساند که پس از تأیید رهبری در چارچوب محور پنجم از طرف دولت به مجلس ارائه خواهد شد.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به اینکه اصل 44 موتور حرکت سند چشم انداز بیست ساله است، گفت: از مجلس و دولت انتظار داریم این برنامه را متناسب با شرایط دنبال کنند و از مجلس نیز می‌خواهیم که خود را آماده کند تا تصمیم نهایی را درباره برنامه پنجم که سکویی برای سند چشم انداز بیست ساله است بگیرد.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در ادامه به حرکت‌های جهادی و قیام‌های حوزه در راه انقلاب اشاره کرد و گفت: حکومت شاه، شکستهای سنگینی از حوزه خورد و در دهه40 ، امام با بیانیه‌های قاطع و سخنرانی‌های تاریخی عرصه را به رژیم پهلوی تنگ کرد.

هاشمی رفسنجانی یادآور شد؛ شقاوتی که در روز 15 خرداد صورت گرفت بخاطر اختناق آن روزها جایی ثبت نشد اما همه می‌دانند رهبری مستقیم امام موجب شد فاجعه 15 خرداد به نقطة عطف مبارزات تبدیل شود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: تکیه گاه اصلی امام همواره مردم بودند و این از نوآوری‌های امام مدیر و مدبر و زمان شناس بود.

خطیب موقت جمعه تهران به تشریح مراحل آگاه سازی و بیداری افکار عمومی با محوریت خود مردم اشار ه کرد و گفت: امام میان معارف دینی و حرکت مردمی انسجامی تاریخی ایجاد کرد و امروز همه تلاش دشمنان اسلامی ایجاد فاصله میان مردم و معیارهای دینی است.

هاشمی رفسنجانی حضور مردم در جریان مبارزه با رژیم پهلوی را مهمترین سرمایه انقلاب خواند که بعدها در سالهای پس از انقلاب و دفاع مقدس نیز نتیجه داد.

رفسنجانی از صاحبان قلم و نظریه پردازان خواست تلاش کنندو نگذارند دشمن میان خواسته های مردم و نظام فاصله بیندازند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به توافقات صورت گرفته میان گروه‌های لبنانی در قطر گفت: گروه‌های مختلف در لبنان باید پس از این توافق با هوشیاری عمل کنند و از درگیری و دادن فرصت به دشمنان خود همچون رژیم صهیونیستی پرهیز کنند.

وی به اوضاع عراق اشاره کرد و گفت: در عراق متأسفانه شاهد خرابکاری‌ها و دردهایی هستیم که ریشه اصلی آن مربوط به حضور آمریکایی‌ها و اشغالگران در این کشور است.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به کشور افغانستان نیز اشاره کرد و گفت: در این کشور نیز شاهد ناامنی و مواد مخدر بدون مزاحمت از سوی اشغالگران هستیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به پرونده هسته‌ای کشورمان اشاره کرد و گفت: متأسفانه آژانس هسته‌ای علیرغم همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران با آن، مسیر درستی را انتخاب نمی‌کند و دنباله روی ادعاهای مطرح شده از سوی آمریکا و غرب است.

خطیب موقت نماز جمعه تهران افزود: رفتارهای آژانس و پیروی او از آمریکا و غرب اعتبارش را در میان اعضا از دست می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه جرم ایران در موضوع هسته‌ای، خود اتکایی در این صنعت بوده است، خاطرنشان کرد: 25 سال است که با خون دل به این صنعت به صورت صلح آمیز دست یافتیم و از این دیوار ممنوعه ورود کردیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام خطاب به غربی‌ها و آمریکایی‌ها درباره موضوع هسته ای کشورمان با اشاره به اینکه زبان تهدید و پیش شرط چاره ساز نیست، تأکید کرد: باید با مذاکرات مساوی و بحث و گفتگو و بدون تهدید و پیش شرط مسیر درست انتخاب شود تا منطقه ایران و جهان با مشکل مواجه نشوند. وی در پایان گفت: تهدید و ارعاب در موضوع هسته‌ای ایران قطعاً نتیجه نمی دهد.

همچنین آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در خطبه اول نماز جمعه بخش‌هایی از اهمیت سوره مبارک حمد را بیان کرد.

امام جمعه موقت تهران، با اشَاره به سلسله بحث‌های خطبه‌های اول نماز جمعه و رسیدن به بحث محتوای نماز، ابتدا به اذان به عنوان مقدمه نماز پرداخته و گفت: در اذان مطالبی است که در خود نماز هم آمده و بیشترین مطلب آن توحید است.

وی افزود: در بخش اول و آخر اذان ، وحدانیت و بزرگی خداوند را بیان می کنند و در فصل دیگر اذان شهادت به رسالت و در قسمت‌های دیگر دعوت به نماز، کارهای نیک و فلاح و رستگاری است. و اقامه نیز اعلام آمادگی برای حضور در محضر الهی است.

خطیب جمعه تهران گفت:یکی از کارهای بزرگی که در طراحی نماز وجود دارد، همین اذان است که شعائر و عقاید اسلامی را با صدای بلند و روزانه بارها به مردم و جهان اعلام می کند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی سپس به نیت و تکبیره الاحرام پرداخت و گفت: نیت توجه و قصد به خواندن نماز است و تکبیره الاحرام نیز مثل احرام است که شکستن آن جز با دلیل شرعی جایز نیست.

وی اخلاص و حضور قلب را روح نماز و خواندن نماز بدون آنها را موجب سقوط تکلیف ذکر کرد و افزود: خواندن نماز بدون حضور قلب انسان را به خدا نزدیک نمی‌کند از این رو باید به اندازه توان سعی کرد که در خود، حضور قلب و اخلاص را ایجاد نمود.

امام جمعه موقت تهران سپس به سوره حمد پرداخت و عظمت آن را تا به آنجا ذکر کرد که در حدیثی از حضرت علی (ع) آمده است که ایشان فرموده اند: اگر بخواهم بار سنگین 70 شتر را با تفسیر سوره فاتحه شکل می‌دهم.

وی همچنین بخش‌هایی از روایات دیگری را درباره این سوره ذکر کرد و افزود: امام خمینی نیز بیش از هر بخشی در قرآن در باره سوره حمد کار کردند، در مورد آن درس گفتند و اسرار الصلاه را نوشتند.

در ادامه این خطبه بخش هایی از تفسیر امام خمینی از سوره حمد بیان شد از جمله این که بسم الله در سوره حمد مظهر اسم الله اعظم و تجلی مشیت مطلقه الهی و رحمان و رحیم از صفات خاص خداوند و ناظر بر بسط و قبض الهی است.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با توجه به این معانی عمیق گفت: ما قدرت نداریم این همه مظاهر عرفانی را در خود ببینیم و اگر تیغ را از بدن حضرت علی (ع) در هنگام نماز در می آورند و ایشان متوجه نمی‌شود به علت وقوف به این معانی است.

وی افزود: یکی از مباحثی که امام به شاگردان خود تعلیم می‌داد و آنها را تا مجاهدت بالا می برد، تعلمیات عرفانی ایشان بود.

امام جمعه موقت تهران در پایان خطبه اول مردم را دعوت کرد تا با مطالعه این معارف عمیق ،نماز خود را عمق بیشتری ببخشند چرا که در این حالت نماز بازدارنده از فحشا و منکر خواهد شد.

کد خبر 53572

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز