همشهری آنلاین: هاشمی رفسنجانی تصور مبنی بر اینکه امام زمان(عج) به هنگام ظهور از قدرت ویژه نظامی استفاده خواهد کرد را صحیح ندانست و تاکید کرد که پیام امام مهدی (عج) با عقل و منطق و تفکر توامان است

به گزارش مهر، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس خبرگان رهبری شنبه شب (26 مرداد) در مراسم اختتامیه نخستین جشنواره بین المللی آخرین منجی ضمن تبریک میلاد با سعادت امام زمان (عج) و تقدیر از برگزار کنندگان این همایش، اهمیت توجه به منجی بشریت و متولی اداره آخرالزمان را بسیار مهم توصیف کرد.

وی با بیان اینکه "ایده منجی" از بدو خلقت برای مخلوقات الهی به ویژه مخلوقات هوشمند همچون ملائکه مطرح بوده است، افزود: با توجه به این موضوع تمام ادیان آسمانی به این نقطه مشترک رسیده اند و اشتراک ایده منجی میان آنها هیچ استثنایی ندارد؛ در واقع تمام ادیان که ریشه آسمانی دارند در این نکته که نهایتا بشریت در آخرالزمان خوشبخت می‌شود و دوره‌ای بهشت‌گونه را تجربه خواهد کرد متفق هستند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به تعدادی از آیات قرآن کریم که نوید دهنده این نکته هستند که زمین میراث صالحان است ادامه داد: البته باید توجه داشت که بندگان صالح تنها منحصر به تیپ افراد مقدس نبوده و فرد صالح باید از هر جهت صلاحیت داشته باشد به بیانی تنها بخشی از صلاحیت چنین فردی به دین و عقاید او باز می گردد و مابقی خصوصیات او به ویژگی‌های علمی، مدیریتی و سایر مسائل مربوط می‌شود.

رئیس مجلس خبرگان در ادامه با طرح این سئوال که چرا امام زمان (عج) غایب است؟ اظهار داشت: باید به طور روشن ادعا کنیم که دلیل اصلی غیبت عدم آمادگی بشریت برای اجرای برنامه واقعی اسلام و امام زمان  (عج) است.

وی با اشاره به  روایتی مبنی بر اینکه عامل اصلی غیبت خود ما هستیم یادآور شد: به هر صورت اینکه جهان به یک منجی نیاز دارد امری کاملا روشن است اما لازمه تحقق چنین مسئله‌ای آن است که بشریت به قدری تکامل یابد که آمادگی پذیرش برنامه واقعی اسلام در ابعاد مختلف آن را داشته باشد و بدون شک در این عرصه تکامل روحی، فکری، علمی و اخلاقی انسان اهمیتی ویژه می‌یابد.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی ادامه داد: در حقیقت بشریت باید برای ورود به دوران جدید به مرحله بلوغ برسد و در پی رسیدن به این مرحله، علوم چنان پیشرفت می‌کند که تمامی منابع و استعدادهای زمین و فضا برای بشریت قابل استخدام خواهد بود.

وی برخی دیگر از علائم دوران آخرالزمان را مورد اشاره قرار داد و افزود: در این دوران مردم باید از مکاتب و مدیران مدعی اصلاح روحیه‌ای نزدیک به یأس پیدا کنند و این وضعیت باید در بعد جهانی تحقق یابد. اما هر چند که بسیاری از نشانه‌ها و لوازم آخرالزمان در حال بروز است هیچ کس از زمان دقیق وقوع آن حادثه بزرگ خبر ندارد.

رئیس مجلس خبرگان رهبری همچنین گفت: بدون شک اگر کسی در خصوص زمان وقوع این حادثه ادعایی کند ما مامور به تکذیب او هستیم؛ این قبیل ادعا و حرف‌ها از قدیم وجود داشته و حتی در دوران امام صادق (ع) نیز مردم برای آمدن حضرت حجت روزشماری می‌کردند و حتی برخی در همان زمان ادعای مهدویت نمودند. به هر صورت در زمانهای مختلف مدعیان بسیاری آمدند و با ایجاد فتنه بخشی از مردم را منحرف کرده و رفته‌اند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی خطاب به حاضران در این همایش که بخش عمده آنان محققان و علاقمندان به حوزه مهدویت بودند تاکید کرد: از جمله مسائلی که شما باید خیلی مراقب آن باشید محور ساختن مسلمات و پاسخگویی به ادعاهای مشکوک براساس آن است؛ در واقع ما یا نباید به مسائل مشکوک بپردازیم و یا با دلیل به مصاف آنها برویم تا گرفتار ادعاها، خرافات و سواستفاده‌های مختلف در این حوزه نگردیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: باید معارف ناب مربوط به حضرت حجت را از منابع اصلی پیدا کرده و بر اساس آنها به ارائه نظریات مختلف بپردازیم، بنابراین باید منتظر بود و ضمن کمک به پیشرفت علوم و افکار انسانها‌، بشریت را به سمت درک برنامه حضرت حجت هدایت کرد.

وی در بخش دیگری ازسخنانش تصور مرسوم مبنی بر اینکه امام زمان(عج) به هنگام ظهور از قدرت ویژه نظامی استفاده خواهد کرد را صحیح ندانست و تصریح کرد: به اعتقاد من این تصور درست نیست چرا که حضرت حجت در هنگام ظهور بهترین نوع اسلام را اجرا خواهند کرد و حتی به نظر می‌رسد ایشان خیلی سر و کاری با معجزات حسی هم نخواهند داشت. چرا که معجزه ایشان همان قرآن است.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به ابعاد مختلف حاکمیت عدل امام زمان افزود: درآن زمان مردم اعجاز قرآن را به خوبی درک خواهند کرد و چیزی به عنوان مطلق اعلام جنگ به جهانیان در کار نخواهد بود هر چند که ایشان در مقابل موانعی که در برابرشان ایجاد شود می‌ایستند اما پیام امام مهدی (عج ) با عقل و منطق و تفکر توامان است . بنابراین وقتی حضرت حجت تشریف می‌آورند مباحثی چون گردیدن آسیاب‌ها با خون و از اینگونه موارد مطرح نخواهد بود. این بحث ها تنها تصورات برخی افراد از زمان خود است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: به هنگام ظهور حضرت مهدی دنیا گلستان خواهد شد و گفته می‌شود از لحاظ امنیت، وضعیت به قدری عالی است که یک خانم می‌تواند بدون هیچ گونه نگرانی از تعرض از مغرب به مشرق با پای پیاده سفر کند.

وی همچنین گفت: در دوران ظهور امام زمان مسائلی چون مساوات، عدالت، صمیمیت، صداقت و رفاه در اوج خود خواهد بود که البته ما مواردی ازچنین نمونه‌هایی را در دوران صدر اسلام نیز مشاهده کرده ایم.

رئیس مجلس خبرگان مجددا نسبت به انحرافات احتمالی درحوزه مهدویت هشدار داد و یادآور شد: متاسفانه در طول سالهای گذشته برخی روایات بسیار بسیار آلوده و خطرناک شده و به همین دلیل نیز برخی از آنها باعث شکل‌گیری سو استفاده‌های از حضرت حجت (عج) می‌شود که نمونه‌هایی از این موارد به عنوان مثال در عراق قابل مشاهده است.

وی  خطاب به مخاطبان خود تاکید کرد: از جمله اقداماتی که شما انجام می‌دهید باید افشای افراد فریبکار، ریاکار، فریب خورده و سوءاستفاده کننده در این زمینه باشد و ما ماموریم سخن کسانی که  ادعای پیام رسانی از جانب حضرت حجت (عج)  را دارند به هیچ وجه نپذیریم.

رئیس مجلس خبرگان رهبری در پایان سخنانش یادآور شد: افرادی که چنین ادعاهایی را می‌کنند ممکن است خیالاتی شده باشد یا شاید هم به چیزهایی هم رسیده باشند اما در هر صورت ما ماموریم که سخن آنها را نپذیریم و از جمله وظایف اصلی ما باید این موضوع باشد.

پس از سخنان آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، به برگزیدگان نخستین جشنواره بین‌المللی آخرین منجی با حضور آیت‌الله تسخیری، حجت‌الاسلام خاموشی و رئیس مجلس خبرگان رهبری هدایا و لوح یادبودی اهدا شد.

کد خبر 60776

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز