مهری حدادی: انتظار ظهور آخرین منجی یک عقیده عمومی و مشترک است و اختصاص به یک قوم ،ملت و دین ندارد

ایجاد یک اتحاد جهانی حول محور انتظار منجی، عدالت خواهی، و صلح طلبی برگزاری جشنواره بین‌المللی آخرین منجی را در نیمه شعبان سال 1387سبب گردید تا بستر مناسبی را برای جمع آوری آثار تولید شده در زمینه منجی های بشریت و خصوصا" اخرین آنها حضرت مهدی (عج) و ایجاد یک گفتمان علمی پژوهشی در این زمینه را فراهم آورد.

دبیر شورای هماهنگی جشنواره بین المللی آخرین منجی  از ارسال بیش از 5 هزار اثر به جشنواره آخرین منجی و بیش از 12 هزار اثر به دبیرخانه جشنواره های مهدوی کشور، و نمایش آثار ارسال شده به این جشنواره ها، در نمایشگاه طلیعه ظهور قم و نمایشگاه آخرین منجی در کاخ سعد آباد تهران خبر داد.

محمد صادق افراسیابی دبیر شورای هماهنگی ارسال بیش از دوازده هزار اثر به دبیرخانه جشنواره های مهدوی کشور را نشانگر اشتیاق قلبی مردم به ترویج فرهنگ مهدویت دانست و تاکید کرد: موضوع منجی گرایی، محور اتحاد ملی، انسجام اسلامی و گفت و گوی بین الادیانی است.

بر همین اساس ستاد هماهنگی جشنواره های مهدوی کشور از هر حرکتی که با موضوع منجی گرایی انجام پذیرد استقبال کرده، بر خود لازم می داند از کلیه شرکت کنندگان جشنواره ها تقدیر نموده و هدیه ای را به رسم یادبود برای آنان ارسال کند.

دومین جشنواره بین المللی آخرین منجی در سال اصلاح الگوی مصرف با هدف ایجاد هم افزایی میان جشنواره های مهدوی کشور و جلوگیری از موازی کاری بر اساس رهنمودهای امسال مقام معظم رهبری با محوریت تولیدات رسانه‌ای شامل فیلم کوتاه، گزارش های خبری، موسیقی، نماهنگ و عکس با همکاری سازمان صدا و سیما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت کشور، سازمان تبلیغات اسلامی، معاونت فرهنگی نیروی مقاومت بسیج و شهرداری تهران برگزار می شود. در کنار این جشنواره، دو جشنواره مهدوی طلیعه ظهور و آینده روشن نیز در قالب ستاد هماهنگی جشنواره های مهدوی کشور در قم برگزار می‌شوند.[حقیقت و معنای انتظار از نگاه رهبری]

عباد الله رمضانی؛ مدیر اداره کل فرهنگی شهرداری تهران از حضور گسترده شهرداری تهران در جشنواره  بین المللی آخرین منجی خبر داد و گفت: انتشار گسترده نغمات مهدوی از طریق بلوتوث در بین مردم در میادین اصلی شهر و ایستگاه های مترو، نمایش نماهنگ ها و فیلم های کوتاه برگزیده جشنواره بین المللی در تلویزیون های شهری، و نمایش عکس های برتر این جشنواره در قالب بلیبوردهای شهری از جمله مشارکت های معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران در دومین جشنواره بین المللی آخرین منجی است.

حجت الاسلام و المسلمین عبد الله رضایی؛ عضو ستاد هماهنگی جشنواره‌های مهدوی کشور و معاون فرهنگی هنری پژوهشکده مهدویت در این زمینه می گوید: ستاد هماهنگی جشنواره های مهدوی کشور با تقسیم کار صورت گرفته میان سه جشنواره بزرگ آخرین منجی، طلیعه ظهور، و آینده روشن تلاش می کند تا به صورت همزمان به ابعاد علمی - پژوهشی، فرهنگی – هنری، و تبلیغی – ترویجی موضوع مهدویت توجه کند.

معرفی ابعاد وجودی و معرفتی امام زمان (عج) با تکیه بر آموزه های مشترک ادیان نسبت به موضوع منجی گرایی، تبیین سیاست های راهبردی نظام در معرفی منجی حقیقی بشریت در برابر ادعاهای دروغین استکبار که خود را منجی بشریت می خواند، فرهنگ سازی جهت ایجاد آمادگی و زمینه سازی ظهور آخرین منجی بشریت در جامعه جهانی، ترویج تفکر ظهور به گونه ای که مردم حضور را فراموش نکنند، ایجاد روحیه امید و نشاط در بین مردم از طریق اجرای جریانی فکری و فرهنگی همراه با برنامه های شاد و نشاط آفرین توسط تمامی ارگان های فرهنگی کشور ، معرفی کارکردهای رسانه های نوین در جهت گسترش فرهنگ مهدویت و  ... از جمله مهمترین اهداف برگزاری جشنواره بین المللی آخرین منجی است.

مهندس عزت الله ضرغامی؛ رئیس سازمان صدا و سیما در همایش اختتامیه نخستین جشنواره بین المللی آخرین منجی در این خصوص می گوید: ما در ارتباط با حکومت جهانی حضرت ولی عصر و ظهور مهدی موعود(عج) مسئول هستیم  و طبق اشاراتی که در آموزه‌های دینی آمده، هر کدام به نوعی وظیفه داریم و باید قدم موثری برای اصلاح جهان برداریم و به نوبه خود تلاش کنیم تا آن جامعه موعود و مدینه فاضله سریعتر محقق شود.
وی ادامه می دهد: اختتامیه جشنواره بین المللی آخرین منجی نقطه آغاز و شروع حرکت پر برکت دیگری در راستای فعالیتهای ارزشمند مهدوی است و 14 هزار اثر رسیده به نخستین جشنواره بین المللی آخرین منجی نشان‌دهنده آن است  که حرکت بزرگی در ترویج فرهنگ انتظار صورت گرفته است.  [اختتامیه جشنواره بین‌المللی آخرین منجی نقطه شروع حرکت ارزشمند دیگری است]

هر چند سال گذشته نخستین جشنواره بین المللی آخرین منجی در حالی به کار خود پایان داد که ارسال بیش از 14 هزار اثر به دبیرخانه این جشنواره، تدوین سند ظرفیت شناسی تمامی موسسات و نهادهای مهدوی کشور، و انتخاب ایده و طرح برگزاری این جشنواره به عنوان برترین ایده و طرح فرهنگی در سال نوآوری و شکوفایی از جمله مهمترین دستاوردهای آن بود، امسال دومین جشنواره بین المللی آخرین منجی به گونه ای متفاوت و جذابتر از سال گذشته ظاهر شده است. نمایش آثار رسیده به دومین جشنواره بین المللی آخرین منجی در شبستان نجمه خاتون حرم حضرت معصومه (س) و کاخ سعد آباد تهران، اجرای مسابقات مختلف رادیویی و تلویزیونی از سوی دبیرخانه جشنواره، تدوین سند برنامه ریزی و معماری ساختار جشنواره تولیدات رسانه ای آخرین منجی، تشکیل باشگاه خبرنگاران مهدویت، انتشار کتاب وصایای شهدا در مورد امام زمان، و توزیع گسترده مجموعه دی وی دی های آخرین منجی در بین مردم از جمله مهمترین دستاوردهای دومین جشنواره بین المللی آخرین منجی است.

همچنین قرار است پس از برگزاری همایش پایانی دومین جشنواره بین المللی آخرین منجی شاهد نقد و بررسی فیلم های رسیده به دبیرخانه دومین جشنواره در دانشکده صدا و سیما، برنامه مشکات شبکه قرآن سیما، برنامه سلام رادیو جوان با حضور تولیدکنندگان آثار، کارشناسان رسانه ای و اعضای هیات علمی دانشکده صدا و سیما باشیم.

سید مرتضی موسویان؛ رئیس دانشکده صدا و سیما و دبیر جشنواره گزارش های خبری آخرین منجی  می گوید: علاوه بر برگزاری نشست های نقد و بررسی آثار، دوره های آموزشی کوتاه مدتی از سوی دانشکده صدا و سیما برای افرادی که آثارشان به بخش مسابقه دومین جشنواره بین المللی آخرین منجی راه یافته است تشکیل و در پایان دوره مدارک معتبری به آنها اعطاء خواهد شد.

اما دومین جشنواره بین المللی آخرین منجی در زمینه  علمی نیز دستاوردهای قابل توجهی داشته است. تدوین سند پژوهشی نیاز سنجی مخاطبان رسانه ها در عرصه مهدویت با همکاری مرکز مطالعات و تحقیقات موسسه همشهری، برگزاری کارگاه ها و نشست های آموزشی در دانشگاه های کشور، و تکمیل سند ظرفیت شناسی نهادهای مهدوی در عرصه بین الملل از جمله دستاوردهای دبیرخانه علمی دومین جشنواره بین المللی آخرین منجی می باشند.

حجت الاسلام سید حامد حسینی؛ دبیر علمی دومین جشنواره بین المللی آخرین منجی می گوید: بیش از 10 طرح فرهنگی با کارشناسی دقیق در حوزه مهندسی فرهنگ با رویکرد مهدویت در دبیرخانه علمی جشنواره به نگارش رسید و به سازمان ها و ارگان های فرهنگی مرتبط با عرصه مهدویت ارائه گردید. همچنین از دیگر فعالیت های علمی دومین جشنواره بین المللی آخرین منجی  ایجاد سامانه مشاوره در حوزه محتوایی و ساختاری برای اصحاب رسانه با هدف بالا بردن سطح کمی و کیفی تولیدات رسانه ای در عرصه منجی گرایی است که این برنامه نیز با استقبال بسیار زیاد تهیه کنندگان و کارگردانان رسانه ملی و روزنامه نگاران مواجه شد.

در نهایت نکته مهمی که سبب تمایز این جشنواره با سایر جشنواره های مشابه می شود، یکی داشتن برنامه های متعدد با هدف فرهنگ سازی عمیق، و دیگری استقبال از مشارکت کلیه نهادها و ارگان های فرهنگی در جشنواره است. چنانچه مرحوم مهندس هنردوست (ره)؛ بنیانگذار جشنواره و قائم مقام سابق سازمان صدا و سیما معتقد بود که قرار نیست برگزاری جشنواره بین المللی آخرین منجی محدود به یک سازمان یا نهاد دولتی خاص شود، بلکه هدف این است که تمام کسانی که تا کنون در زمینه مهدویت کاری کرده اند، یا می خواهند کاری را شروع کنند، با آغاز مبارک این جشنواره، زیر یک پرچم و بیرق جمع شوند و با همکاری صمیمانه خود بتوانند گامی مهم را در زمینه ایجاد یک انتظار فعال در جامعه بردارند. گامی که شاید تشکیل ستاد هماهنگی جشنواره های مهدوی کشور بتواند پاسخی مناسب برای تحقق خواسته های بنیانگذار جشنواره بین المللی آخرین منجی باشد

کد خبر 87259

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز