شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۸:۰۱
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: شهر مقدس قم در آستانه میلاد خجسته حضرت مهدی (عج) با خیل عظیم زایران از سراسر کشور روبرو شده که برای زیارت حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) و شرکت در جشن های نیمه شعبان در مسجد جمکران، وارد این شهر شده‌اند.

به گزارش ایرنا، سیل جمعیت از شب گذشته (جمعه‌ 25 مرداد) شدت گرفته و درحال حاضر بسیاری از زایران با استقرار در رودخانه قمرود نزدیک حرم مطهر، اطراف حرم، خیابانهای هسته مرکزی شهر و مسجد مقدس جمکران، آمده‌اند که با صدای الغوث الغوث به درگاه الهی، ظهور حضرت مهدی (عج) را خواستار شوند.

همچنین به دلیل خیل عظیم جمعیت، مسیرهای منتهی به جمکران بسته شده و تنها از مسیرهای تعیین شده از سوی راهنمایی و رانندگی و پارکسوارهای موجود، امکان تردد و حضور در مسجد جمکران وجود دارد.

مسوولان استان قم بویژه ماموران نیروی انتظامی و راهنمایی و رانندگی نیز به صورت مکرر از مردم و زایران درخواست دارند که براساس راهنمایی‌های صورت گرفته تردد کرده تا در مسیر منتهی به جمکران بامشکلاتی روبرو نشوند.

درحال حاضر دستگاههای خدمات رسانی نیز با استقرار در منطقه جمکران آمادگی کامل دارند تا به خیل عظیم زایران خدمات ارایه دهند.

استاندار قم در این ارتباط گفت: این استان با توجه به جمعیت میلیونی زایران، با بسیج امکانات، تلاش دارد که زایران با کمترین مشکل روبرو شوند.

دکتر محمد ناظمی اردکانی افزود: ارگانهای مختلف از جمله شهرداری، نیروی انتظامی، بازرگانی، بهداشت و درمان با فراهم آوردن امکانات در محدوده مسجد جمکران به خدمت رسانی به زایران مشغول هستند.

وی ادامه داد: امکانات استان در اختیار خدمات رسانی به زایران اختصاص یافته و همه مسوولان و دست اندرکاران، اولویت کاری خود را پذیرایی از زایران اختصاص داده اند.

ناظمی اردکانی با اشاره به حضور خیل عظیم جمعیت خواستار رعایت نظم و مقررات شد و گفت: آیینی دراین سطح و با حضور انبوهی از جمعیت می‌طلبد که نظم و انتظامات آن با حساسیت خاصی تامین شود.

وی موضوع بهداشت و درمان را از جمله نیازهای ضروری برشمرد و از مسوولان بهداشت و درمان خواست با توجه به گرمای هوا تدابیر لازم را برای تضمین و ارتقای بهداشت واحدهای صنفی عرضه کننده مواد خوراکی و آشامیدنی اتخاذ کنند.

فرمانده انتظامی قم نیز با اشاره به حضور میلیونی زایران از آمادگی 100% نیروهای انتظامی برای راهنمایی و نظم مراسم خبر داد.

سردار رحیم خورشیدوند افزود: در این ارتباط ما از زایران انتظار داریم که همکاری لازم را با ماموران انتظامی داشته باشند تا با کمترین مشکل مواجه شوند.

وی همچنین با اشاره نصب چادرهای مسافرتی در مناطق مختلف بویژه هسته مرکزی شهر و اطراف مسجد جمکران گفت: به منظور ساماندهی و ارایه خدمات به نحو مناسب، زایران تنها در مکانهای تعیین شده از سوی مسوولان چادرهای خود را نصب کنند.

وی ادامه داد: تیم ها واکیپ های انتظامی به صورت ثابت و سیار نیز درسطح استان، مسیرهای منتهی به جمکران و محدوده مسجد جمکران مستقر می‌باشند تا راهنمایی‌های لازم را به زایران نمایند.

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری قم نیز گفت: به منظور تسهیل در عبور و مرور و خدمات به زایران، اتوبوس‌های این شرکت عاشقان حضرت مهدی (عج) را از امروز شنبه 26 مرداد به صورت رایگان به جمکران منتقل می‌کنند.

حامد میرزا بیگی افزود: اتوبوس‌های این شرکت در اطراف حرم مطهر و خیابانهای هسته مرکزی شهر آماده جابجایی زایران و شهروندان به مسجد جمکران می‌باشند.

وی با اشاره به خیل عظیم زایران که وارد قم شده و می شوند از شهروندان خواست از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند.

وی افزود: زایران نیز می توانند با استقرار در پارک سوارهای تعبیه شده در داخل شهر و محدوده جمکران، مسوولان را در جهت هماهنگی برای برای کاهش ترافیک کمک کنند. معاون خدمات شهری شهرداری قم نیز دراین ارتباط گفت: شهرداری به همراه دیگر دستگاههای ذی ربط، تلاش خود را برای خدمات رسانی به زایران انجام می‌دهد.

غلامرضا جانقربان افزود: امسال با ساماندهی انجام شده، مکانهایی برای توزیع آب، نان و دیگر اقلام مورد نیاز زایران در مسجد مقدس جمکران و پارک سوارها تعبیه شده است.

وی، آماده سازی 120 چشمه سرویس بهداشتی نیز در محوطه نزدیک جمکران و پارک سوارها را از دیگر اقدامات برای خدمات رسانی به زایران ذکر کرد.

سازمان اوقاف و امور خیریه به همراه آموزش و پرورش نیز به منظور اسکان زایران برخی بقاع امامزادگان و مدارس را به این امر اختصاص داده اند تا علاقه‌مندان به خاندان عصمت و طهارت (ع) با مشکلات کمتری مواجه شوند.

در این رابطه سازمانهای مذکور مکانهای تعیین شده را به وسایل اولیه تجهیز کرده اند تا بیش از پیش به زایران خدمت رسانی کنند.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم نیز با پیش‌بینی 3 میلیون نفری زایران در قم گفت: درحال حاضر ستاد استقبال از زایران با بسیج تمام دستگاههای دولتی در خدمت دوستداران خاندان عصمت و طهارت (ع) می‌باشد.

مهدی متقیان افزود: پایگاههای اسکان موقت زایران، تقویت پوشش مخابراتی تلفن همراه، راه‌اندازی سرویس های بهداشتی سیار، نصب تابلوهای راهنما، توسعه و تجهیز پارکینگ‌ها و ایجاد ایستگاههای توزیع آب شیرین ومحدودیتهای ترافیکی از جمله تمهیدات صورت گرفته به منظور رفاه زایران و برگزاری هرچه باشکوهتر جشن‌های نیمه‌شعبان است.

کد خبر 60759

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز