یکشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۸:۱۵
۰ نفر

گروه ادب و هنر: همزمان با میلاد مسعود حضرت قائم(عج)، برنامه‌ها و جشن‌های مختلف فرهنگی و هنری برای بزرگداشت این جشن بزرگ، برگزار می‌شود.

در این بین، جشنواره طلیعه ظهور، 3 روز پس از نیمه شعبان، 19 مرداد با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی در تهران به کار خود پایان می‌دهد. این جشنواره که 2 روز پیش با برپایی نمایشگاه طلیعه ظهور در قم آغاز شده است، امسال برای چهارمین سال پیاپی، در بخش‌های مختلف، فعالیت‌های مرتبط با موضوع انتظار و ظهور را به نمایش گذاشته است.

در افتتاحیه نمایشگاه یادشده، غلامعلی حداد عادل و آیت‌الله مسعودی خمینی در بوستان نجمه خاتون حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س)، حضور یافتند و حالا 3 روز است که نمایشگاه، از ساعت 9 تا 13 و 17 تا 21 برای بازدید آماده است.

به گفته قائم مقام دبیر جشنواره، نگارخانه و کارگاه هنری که شامل آثار هنرمندان سراسر کشور است، بخش‌های علمی و پژوهشی که مرکز تخصصی مهدویت عهده‌دار برگزاری آن است، غرفه کودک و نوجوان، سایت و وبلاگ، کتاب، پرسش و پاسخ و مسجد جمکران از جمله غرفه‌های مهم این نمایشگاه‌اند.

سیدرسول موسوی ‌نژادیان درباره بخش‌های دیگر نمایشگاه نیز به فارس می‌گوید: از جذاب‌ترین بخش‌های این نمایشگاه می‌توان به غرفه‌های فرقه‌های انحرافی عرفان‌های نوظهور و از فعال‌ترین بخش‌ها می‌توان به غرفه‌های کودک و نوجوان اشاره کرد.

اما در حاشیه فعالیت‌های این نمایشگاه، نشست‌های تخصصی مهدویت هر شب بعد از نماز مغرب و عشاء با حضور چهره‌های سیاسی و مذهبی نظیر آیت‌الله خزعلی، آیت‌الله حسینی قزوینی و حجج اسلام پناهیان، رفیعی و خوشنویس در شبستان امام خمینی حرم مطهر برگزار می‌شود. علاوه بر اینها، قرار است شب شعری در حاشیه این جشنواره برگزار شود.

به جز این نمایشگاه و فعالیت‌های حاشیه‌ای‌اش، آن‌طور که موسوی نژادیان می‌گوید، برگزارکنندگان جشنواره طلیعه ظهور، با همکاری مسجد جمکران 200 نمایشگاه پوستر در زمینه مهدویت را در 200 بخش و روستای استان قم برگزار کرده‌اند.

کنگره سراسری مهدویت

2 روز پیش از نیمه شعبان، یعنی پس‌فردا چهارشنبه، کنگره سراسری علمی - پژوهشی مهدویت، با حضور اندیشمندانی از سراسر کشور در اهواز برگزار می‌شود. رئیس سازمان تبلیغات اسلامی خوزستان دیروز در نشست مطبوعاتی این کنگره گفت: برای نخستین بار در کشور به‌دلیل استفاده بیشتر از محتوای کنگره، مقالات برتر در زمینه مهدویت که به تایید هیأت داوران رسیده است در کتابی به چاپ رسیده که در روز برگزاری کنگره به شرکت‌کنندگان تحویل می‌شود.

حجت‌الاسلام محمدحسین بلک درباره مخاطبان کنگره نیز افزود: در جامعه افرادی همچون دانشگاهیان، استادان حوزه و دانشگاه، روحانیان، دانشجویان، مبلغان و فعالان فرهنگی تاثیرگذار هستند که همگی به‌نحوی مخاطب این کنگره به‌شمار می‌آیند.

به گفته بلک، هیات داوران این کنگره از استادان برجسته در حوزه علمیه قم هستند که به‌صورت متمرکز در قم مقالات را بازخوانی و نظرات خود را به هیات اجرایی کنگره اعلام کرده‌اند.

راهپیمایی قم تا جمکران

یکی دیگر از اقدامات جالب همزمان با نیمه شعبان، را‌هپیمایی قم تا مسجد جمکران است که هیات رزمندگان اسلام آن را اجرا می‌کند. آنطور که روابط عمومی این هیات گزارش کرده است، قرار است پنجشنبه، در شب میلاد حضرت مهدی(عج)، راهپیمایان با پای پیاده از قم تا مسجد جمکران را طی کنند.

حرکت راهپیمایان از ساعت 2 بعدازظهر از جوار حضرت معصومه(س) آغاز می‌شود و به سمت مسجد جمکران ادامه می‌یابد.بعد از این راهپیمایی، مراسم جشنی که به همین مناسبت تدارک دیده شده، برگزار می‌شود.

2000 متر نقاشی

از سوی دیگر، در همدان هم که از دیروز، بیست‌وسومین جشنواره فیلم کودک و نوجوان را آغاز کرده است، بیش از 2000 کودک و نوجوان همدانی، نقاشی طویلی را به طول 2000 متر با موضوع مهدویت ترسیم کردند. این نقاشی در بلوار ارم همدان کشیده شد و حاصل کار کودکان خردسال و نوجوانان و دانش‌آموزان پایگاه‌های تابستانی مدارس این شهر است که نقاشی‌های خود را با موضوع آزاد و امام زمان (عج) زیر نظر 70نفر از مربیان کانون ترسیم کردند.

به جز این، دیروز در آستانه آغاز جشنواره، کودکان همدانی با شرکت در برنامه «فرزندان انتظار» دعای فرج را قرائت کردند. همراه با این برنامه، نمایش‌های موزیکال گروه‌های تئاتر همدان و مسابقه «جمله‌ای برای امام زمان» نیز اجرا شد.

کد خبر 86876

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز