همشهری آنلاین: رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با توجه به نقش بسیار مهم عشایر عراق در حفاظت از این کشور، هوشیاری و زمان‌شناسی در پیشرفت، سعادت و رفاه این کشور بسیار مهم دانست.

به گزارش ایسنا آیت‌الله هاشمی رفسنجانی طی سخنانی در دیدار سران عشایر بخش‌های مختلف عراق گفت: با توجه به امکانات فراوان عراق و موقعیت استراتژیکش در منطقه، اگر انسان‌های تاثیرگذار این کشور به میدان نیایند و کار را به اشغالگران و افراد نامناسب واگذار کنند، دچار خسارات بزرگی خواهند شد.

رئیس مجلس خبرگان با تاکید بر بلوغ فکری، فرهنگی و سیاسی خوبی که آحاد مردم عراق درانتخابات و تدوین قانون اساسی خود پس از سقوط صدام نشان دادند، هوشیاری اقوام، علما و مراجع معظم‌ عراق را لازمه عبور این کشور از مصائب پیش روی دانست و تصریح کرد: در کنار پیشرفت‌های عراق، ناامنی‌ها، کشتارها، جدال‌ها و تخریب‌های نادرست عراق را تضعیف کرده است.

وی خطر این‌گونه اقدامات را ایجاد کینه و عداوت بین مذاهب و اقوام عراق دانست و با اشاره به سوء استفاده اشغالگران از تفرقه ملت عراق برای همیشگی کردن حضور خود در این کشور گفت: موقعیت جغرافیایی، انسانی و منابع عراق اشغالگران را وسوسه می‌کند، این کشور را هدف اغراض استعماری خود قرار دهند.

وی علاقه قبلی جمهوری اسلامی ایران را سامان یافتن و پیشرفت عراق دانست و تاکید کرد: مطمئن باشید که سیاست جمهوری اسلامی ایران چیزی جز وحدت تمامی مردم عراق اعم از شیعه، سنی، مسیحی و تمامی اقوام عراق نیست.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به این‌که برای جمهوری اسلامی ایران هیچ چیز بهتر از یک عراق مستقل،‌ آزاد و پیشرفته نیست، همکاری ایران و عراق را از اهداف استراتژیک جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت: ما تجربه‌های بسیار خوب و گران‌قدری پس از انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی حزب بعث عراق که موجب تضعیف دو کشور شد، کسب کرده‌ایم و حاضریم سخاوتمندانه در جهت رفاه و پیشرفت مردم عراق در اختیار آنان قرار دهیم.

وی اتحاد و همدلی را بزرگ‌ترین تجربه جمهوری اسلامی در غلبه بر مشکلات و حرکت در جهت پیشرفت کشور دانست و گفت: اگر مردم یک کشور با هم نزاع داشته باشند و همدل نباشند وضع آنان هیچ وقت سامان نمی‌گیرد و اگر مردم با هم متحد باشند، هیچ دشمن خارجی نمی‌تواند آنان را از پای درآورد.

هاشمی رفسنجانی افزود: تجربه دیگر این است که بیگانگانی که با لشکرکشی به یک کشور وارد می‌شوند، نمی‌توانند برای آنان مفید باشند و شما تردید نکنید. آمریکایی‌ها که با خسارات فراوان مالی، جانی و حیثیتی به عراق لشکرکشی کرده‌اند، تنها به فکر منافع خود هستند و نه ملت عراق.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به این‌که ملت عراق مردمی رشید، قادر و ریشه‌دار در تاریخ‌اند که نیاز به قیم ندارند، حضور آمریکا در عراق را همراه با اهداف استعماری دانست و گفت: اگر آمریکایی‌ها حسن نیت دارند و می‌خواهند خدمتی به مردم عراق بکنند، بهترین کار این است که دست مردم عراق را در تعیین سرنوشت خود کاملا باز بگذارند و چیزی را بر آنان تحمیل نکنند.

در آغاز این دیدار چند تن از سران عشایر عراق با ارائه گزارشی از اوضاع عراق بر همبستگی دو ملت برای تعاملات سازنده‌ای که زمینه‌های آن فراوان است؛ تاکید و از اقدامات جمهوری اسلامی ایران در کمک به مردم عراق تشکر کردند.

کد خبر 61577

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز