همشهری آنلاین: عبدالعزیر حکیم رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق گفت: توافقنامه امنیتی بین بغداد و واشنگتن، حاکمیت ملی عراق را نقض می‌کند.

طرح توافقنامه امنیتی آمریکا با عراق مخالفت‌های گسترده‌ای را در میان گروه‌های سیاسی این کشور بوجود آورده است. در تازه‌تری واکنش‌ها رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق که روابط نزدیکی نیز با دولت المالکی دارد به مخالفت با این توافقنامه برخاست.

به گزارش مهر به نقل از شبکه المنار، رئیس ائتلاف عراق یکپارچه جمعه (10 خرداد)  گفت: بندهایی از معاهده امنیتی بین واشنگتن و بغداد حاکمیت عراق را نقض می کند.

این درحالی است که مقتدی صدر رئیس جریان صدر نیز مردم عراق را به برگزاری تظاهرات هفتگی بر ضد این توافقنامه دعوت کرد.

نوری المالکی، نخست وزیر عراق و  جرج بوش، رئیس جمهوری آمریکا ماه نوامبر سال 2007 پایه و اساس توافقنامه همکاری و دوستی طولانی مدت بین دو کشور را که شامل سه محور سیاسی، اقتصادی و امنیتی می شود، به امضا رساندند.

مراجع دینی و بیشتر گروههای سیاسی و نمایندگان ملت عراق با این توافقنامه مخالف هستند؛ توافقنامه ای که هم اکنون، گفتگوهای محرمانه درباره آن، درجریان است و قرار است در تابستان امسال به آینده برسد؛ این توافقنامه به آمریکایی ها، حقوق کنسولی (معروف به کاپیتولاسیون) می دهد و زمینه احداث 14 پایگاه نظامی دائمی را برای آنها فراهم می کند.

کد خبر 53596

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز