همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه عراق تصریح کرد: مذاکرات درباره‌ توافقنامه‌ی امنیتی میان آمریکا و عراق شاهد به مرحله‌ امضا نزدیک شده است.

به گزارش ایسنا به نقل از سایت اینترنتی شبکه الجزیره، هوشیار زیباری وزیر امور خارجه عراق که در حال حاضر در واشنگتن بسر می‌برد، در گفت‌وگو با روزنامه وال استریت ژورنال آمریکا اظهار داشت: عراق و آمریکا هر دو در راستای دستیابی به توافقنامه‌ امنیتی در زمینه حضور نیروهای آمریکایی در عراق بعد از پایان مدت تعیین شده از سوی سازمان ملل یعنی پایان 2008 از بسیاری از منافع خود چشم پوشی کرده‌اند تا امضای این توافقنامه‌ راحت‌تر صورت گیرد.

وی خاطر نشان کرد: البته درخصوص برخی مسایل مربوط به توافقنامه، دو طرف اختلاف نظرهایی دارند.

زیباری تصریح کرد: واشنگتن از درخواستش در زمینه تامین امنیت شرکت‌های ویژه در عراق چشم پوشی کرده و با ایجاد یک مرکز عراقی و آمریکایی جهت ارایه توضیحات به عراقی‌ها درباره عملیات نظامی آمریکایی‌ها موافقت کرده است.

وزیر امور خارجه‌ عراق عنوان داشت: دولت عراق نیز به نوبه خود با این مساله که نیروهای آمریکایی بر حریم هوایی عراق نظارت مداوم داشته باشند، موافقت کرده است.

زیباری تصریح کرد: دو طرف در خصوص تعداد پایگاه‌هایی که نیروهای آمریکایی در عراق خواهند داشت و نیز میزان اختیار نیروهای آمریکایی در زمینه دستگیری عراقی‌ها اختلاف نظر دارند.

هم چنین دو طرف واشنگتن و بغداد در خصوص مصونیت سربازان آمریکایی در برابر قوانین قضایی عراق اختلاف دارند.

کد خبر 55414

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز