سه‌شنبه ۱۸ تیر ۱۳۸۷ - ۱۸:۴۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: آمریکا اظهارات نوری مالکی مبنی بر مذاکره با واشنگتن جهت تعیین جدول زمانی برای خروج نیروهای آمریکایی از عراق را رد کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از از سایت اینترنتی شبکه الجزیره، ‌گوردون جاندرو سخنگوی کاخ سفید، اظهار داشت: دولت آمریکا همچنان موافق تعیین جدول زمانی برای خروج نیروها از عراق نیست، اما باب مذاکرات در زمینه‌ تعیین مدت استقرار نیروهای آمریکایی در عراق را بر اساس توافقی که با دولت این کشور امضا می‌کند، نبسته است.

اسکات استانزل سخنگوی کاخ سفید، اظهار داشت: همان طور که رایان کروکر سفیر آمریکا در بغداد گفته است، ما به اوضاع کنونی عراق بسیار توجه داریم و برای خروج نیروهای آمریکایی از عراق باید شرایط مناسبی فراهم شود و در حال حاضر جدول زمانی تعیین نشده و دو طرف در این زمینه با هم توافق دارند.

استانزل افزود: باید میان زمان‌های تعیین شده جهت حضور نیروهای آمریکایی و تعیین جدول زمانی برای خروج این نیروها و نیز مبداء تعیین مدت زمانی که استقرار آنها در عراق طول خواهد کشید، تفاوت قائل شویم.  وی افزود:‌ مهم این است که ما دریابیم مذاکراتی درباره‌ زمان دقیق خروج نیروها صورت نگرفته است.

وی بار دیگر اعلام کرد: جرج بوش، رئیس‌جمهور آمریکا، همچنان مخالف تعیین هر گونه جدول زمانی برای خروج نیروهاست.

استانزل گفت: دو ملت آمریکا و عراق با هم توافق کردند که بهتر است هر گونه تصمیم‌گیری در این زمینه براساس شرایط میدانی باشد. وی خاطرنشان کرد:‌ یادداشت تفاهم آمریکا و عراق یکی از راه حل‌هایی است که به روابط دو کشور رنگ رسمی می‌بخشد.

وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) نیز در واکنش به اظهارات مالکی اعلام کرد: هر گونه جدول زمانی برای خروج نیروها به شرایط پر تنش این کشور بستگی دارد.

برایان ویتمن سخنگوی پنتاگون، به خبرنگاران گفت: در زمینه‌ تعیین جدول زمانی این مساله به شرایط عراق بستگی دارد.

نوری مالکی روز دوشنبه (16تیر) اعلام کرد: مذاکرات ما با آمریکا همچنان ادامه دارد و ما قصد داریم در این مذاکرات یادداشت تفاهمی امضا کنیم و جدول زمانی برای خروج نیروها تعیین کنیم. [نوری المالکی: جدول زمانی خروج آمریکایی‌ها از عراق تدوین شود]

از سوی دیگر، شان مک کورمک سخنگوی وزارت خارجه‌ آمریکا، از تصمیم دولت امارات جهت گشودن سفارتش در بغداد و لغو بدهی‌های عراق به این کشور استقبال کرد.

سخنگوی وزارت خارجه‌ آمریکا گفت: این اتفاق مثبت به همراه مسائل دیگر بسیار امیدوار کننده است و نشان می‌دهد که عراق بار دیگر به جایگاه خود در منطقه بازگشته است و این دستاوردی بزرگ برای ملت عراق و منطقه است.

مک کورمک افزود: این تحولات مثبت نشان داد آنچه که بسیاری نسبت به تحقق آن تردید داشتند امروز به واقعیت پیوسته است.

وی در زمینه‌ اظهارات نوری مالکی در امارات گفت: در حال حاضر، در حال مذاکره با عراق هستیم و به هر نتیجه‌ای که برسیم در جهت منافع دو کشور خواهد بود.

از سوی دیگر، خبرگزاری اصوات العراق گزارش داد: جلال طالبانی رئیس‌جمهور عراق، با رایان کروکر سفیر آمریکا در بغداد دیدار کرد و در این دیدار دو طرف به بررسی روابط دو جانبه و آخرین تحولات مربوط به مذاکرات کنونی میان عراق و آمریکا پرداختند. کروکر بار دیگر اعلام کرد: آمریکا به حاکمیت و استقلال عراق در هر توافقنامه‌ای که با این کشور امضا کند احترام خواهد گذاشت.

طالبانی نیز اعلام کرد: دستاوردهای دیپلماتیک محقق شده منجر به تحکیم روابط عراق با کشورهای همجوار منطقه‌یی و عربی‌اش می‌شود

کد خبر 57445

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز