همشهری آنلاین: وزیر خارجه‌ عراق تاکید کرد: عراق هرگز هیچ توافقنامه‌ای را که در بر گیرنده بند‌های محرمانه باشد، امضا نخواهد کرد.

به گزارش ایسنا، هوشیار زیباری، وزیر امور خارجه‌ عراق در گفت‌وگو با روزنامه‌ النهار اظهار داشت: توافقنامه‌ای که با آمریکا امضا می‌کنیم در بر گیرنده هیچ بند محرمانه‌ای نیست و نظیر توافقنامه‌هایی است که با برخی کشورهای عربی امضا کرده‌ایم. این توافقنامه هرگز اجازه ایجاد پایگاه نظامی دایمی به آمریکا را نظیر پایگاه اینجرلیک در ترکیه و العیدید در قطر نخواهد داد.

وزیر امور خارجه‌ عراق تصریح کرد: این توافقنامه شامل پایگاه‌ها و تاسیساتی است که نیروهای آمریکایی در حال حاضر از آن استفاده می‌کنند و قواعد مربوط به این تاسیسات با قواعد معمول پایگاه‌های دایمی نظامی متفاوت است.

وزیر امور خارجه‌ عراق درباره مدت زمان توافقنامه اظهار داشت: ما خواستار امضای این توافقنامه‌ برای یک سال شده‌ایم اما آمریکایی‌ها دو سال را پیشنهاد کرده‌اند و ما با این مساله موافقت کردیم.

وی تاکید کرد: این توافقنامه هرگز رئیس جمهور جدید آمریکا را ملزم نخواهد کرد چرا که دو طرف حقوق خود را در خصوص درخواست لغو آن قبل از پایان مدت‌ آن حفظ خواهند کرد.

زیباری افزود: مذاکرات با هدف امضای توافقنامه‌های موقت صورت می‌گیرد و هرگز تا سطح قانونی کردن امضای معاهده‌ پیش نخواهد رفت لذا لازم نیست که مجلس سنای آمریکا آن را تصویب کند.

زیباری به مساله مصونیت نیروهای آمریکایی که آمریکا بر آن اصرار دارد، اشاره کرد و گفت: این مساله همچنان از مسایل مورد اختلاف ماست چرا که آمریکا خواسته است این مصونیت شامل نظامیان و بازنشستگان آمریکایی که در حال حاضر مسئولیت‌های امنیتی دارند، شود. اما عراق کاملا با این مساله مخالف است چرا که برخی از این بازنشستگان مرتکب قتل عمد علیه غیر نظامیان عراقی شده‌اند البته واشنگتن نیز رفع مصونیت از بازنشستگان را پذیرفته اما این مصونیت شامل غیر نظامیان آمریکایی که با نیروهای آمریکایی همکاری می‌کنند می‌شود البته هم چنان بحث در این زمینه ادامه دارد و مشخص نیست که آیا این مصونیت مشروط خواهد بود یا محدود.

زیباری درباره‌ توانمندی نیروی هوایی عراق اظهار داشت: مساله تسلط بر حریم هوایی عراق و کنترل آن توسط نیروهای آمریکایی هم چنان در حال بررسی است و آمریکایی‌ها می‌گویند که عراق آمادگی کنترل حریم هوایی‌اش را ندارد چرا که فاقد رادار و دیگر سیستم‌های نظامی است. البته کنترل نیروهای آمریکایی بر حریم هوایی موقت خواهد بود. بر اساس توافقنامه‌ نظامی آمریکا حق استفاده از خاک آب و حریم هوایی عراق را برای انجام عملیات نظامی علیه هیچ کشوری ندارد و در درجه اول ما می‌خواهیم ایرانی‌ها را در این زمینه مطمئن سازیم چرا که این مساله را تهدیدی بزرگ بر امنیت ملی کشورشان می‌دانند.

زیباری هم چنین به اظهاراتش با باراک اوباما، نامزد دموکرات احراز پست ریاست جمهوری آمریکا اشاره کرد و گفت: اوباما گفته است که برخی یگان‌های نظامی آمریکا بعد از خروج اکثر نیروهای آمریکایی در عراق باقی خواهند ماند.

وی هم چنین گفت: ما با اوباما در خصوص جدول عقب نشینی نیروهای آمریکایی نیز اختلاف داریم و آن تاریخی که اوباما تعیین کرده چندان مناسب نیست.

وی تصریح کرد: در صورت عدم امضای دو توافقنامه‌ اقتصادی و نظامی ما دو راه‌حل بد را پیش روی خواهیم داشت، نخست عقب نشینی یا باقی ماندن این نیروها در عراق بدون چارچوب قانونی و سفر من به واشنگتن برای بررسی این دو توافقنامه و اهمیت آن بود و من امیدوارم که ما قبل از پایان ژوییه مذاکرات در این زمینه را به پایان برسانیم.

زیباری هم چنین به یک مساله که هم چنان در پیش نویس توافقنامه‌ آمریکا و عراق بدون حل باقی مانده اشاره کرد و گفت: خروج از فصل هفتم منشور سازمان ملل هم چنان بدون بررسی باقی مانده و دولت عراق در حال حاضر می‌خواهد در سریعترین زمان ممکن کل عراق را تحت حاکمیت خود داشته باشد و نیاز ما به نیروهای آمریکایی تا زمانی که است که نیروهای عراقی ما قادر به انجام عملیات نظامی نباشند. بر اساس منشور فصل هفتم سازمان ملل نیروهای ائتلاف می‌توانند برای حفظ ثبات و امنیت عراق تصمیم‌گیری کنند بدون اینکه به مقامات عراقی مراجعه کنند و ما نمی‌خواهیم این گونه باشد.

از سوی دیگر ده‌ها تن از طرفداران جریان صدر بعد از پایان نماز جمعه در اعتراض به توافقنامه‌ امنیتی که میان عراق و آمریکا امضا خواهد شد در شهرک صدر واقع در شرق بغداد دست به تظاهرات زدند.

تظاهر کنندگان ضمن محکوم کردن این توافقنامه دست نوشته‌هایی در دست داشتند که بر روی آن نوشته شده بود: توافقنامه‌ امنیتی مغایر با قانون اساسی عراق است.

همچنین اسعد الناصری، یکی از معاونان ارشد مقتدی صدر از روحانیون شیعه عراق و خطیب جمعه کوفه گفت: امضای توافقنامه‌ طولانی مدت بین عراق و آمریکا غیر قابل قبول است و هیچ عراقی آن را نمی‌پذیرد.

وی افزود: دولت عراق بعد از مخالفت تمام گروه‌های سیاسی عراق با بندهای این توافقنامه حق امضای آن را ندارد.

الناصری اظهار داشت: امضای این توافقنامه‌ اهانتی به دولت و ملت عراق است و بندهای محرمانه این توافقنامه‌ در خصوص مصونیت کامل سربازان آمریکایی و شرکت‌های امنیتی و بازنشستگان آمریکایی است.

وی افزود: این توافقنامه همچنین در بر گیرنده‌ ایجاد پایگاه نظامی دایمی آمریکا در عراق است و بر اساس آن وزارتخانه‌های دفاع کشور و اطلاعات به مدت ده سال تحت نظارت نیروهای آمریکایی خواهد بود.

هم چنین عبدالمهدی الکربلایی در خطبه‌های نماز جمعه در کربلا اظهار داشت: این توافقنامه‌ باید شفاف باشد و نباید هیچ بند محرمانه‌ای داشته باشد.

وی تاکید کرد: عراقی‌ها هم چنان متعهد به حفظ اصول اساسی خود هستند و اصول اساسی عراقی‌ها حفظ حاکمیت عراق، عدم ایجاد پایگاه‌های دایمی آمریکا و رفع مصونیت نیروهای آمریکایی است.

کد خبر 55650

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز