همشهری آنلاین: جلال طالبانی درباره نگرانی ایران درقبال توافقنامه‌ی امنیتی بغداد - واشنگتن گفت: ما در این باره اطمینان می‌دهیم البته نمی‌دانیم که آنها قانع خواهند شد یا نه.

به گزارش ایسنا جلال طالبانی، رئیس جمهور عراق در گفت‌وگو با شبکه ماهواره‌ای الحره درباره نقش ایران در مساله توافقنامه‌ امنیتی بغداد - واشنگتن اظهار داشت: روابط ما با ایران خوب بوده و هس. ما معتقدیم که عراق کشوری مستقل است و تصمیم‌گیری‌های سیاسی آن هم به دست مسئولان و پارلمان این کشور است و دوستان ما چه در تهران چه در دمشق و یا هر جای دیگری مجاز به دخالت در امور داخلی ما نیستند. اگر هم نصیحت‌های برادرانه‌ای دارند به آنها پیشنهاد می‌دهیم که آن را به صورت دیپلماتیک و دوستانه به ما ارائه دهند؛ نه از طریق تبلیغات رسانه‌ای.

وی ادامه داد:‌ پارلمان عراق بر اساس دستورات کسی عمل نمی‌کند. ممکن است که تعدادی از نمایندگان عراق تحت تاثیر تصمیمات ایران قرار بگیرند اما اکثریت غالب نمایندگان براساس منافع ملی عراق تصمیم‌گیری می‌کنند.

طالبانی بیان داشت: اگر عراق به این نتیجه برسد که توافقنامه‌ امنیتی مذکور در راستای حمایت از حاکمیت ملی، استقلال ملی و منافع سیاسی است پارلمان عراق هم آن را با وجود دخالت‌های خارجی از سوی هر گروهی با اکثریت آراء تصویب خواهد کرد.

رئیس جمهور عراق درباره نگرانی ایران درباره این توافقنامه‌ که بر اساس آن آمریکایی‌ها اجازه می‌یابند از خاک عراق به عنوان پایگاهی برای حمله به ایران استفاده کنند، بیان داشت: اگر نگرانی ایران بر این اساس است که این توافقنامه به آمریکایی‌ها اجازه می‌دهد که پایگاه‌هایی را علیه ایران به کار بندند، پس این نگرانی‌ها بی‌اساس است. ما در این باره اطمینان می‌دهیم و همواره با برادرانمان در تهران به تبادل نظر می‌پردازیم و نمی‌دانم که آنها قانع می‌شوند یا خیر.

وی هم‌چنین درباره اتهام حزب‌الله به دست داشتن در تخریب امنیت عراق به نفع ایران که از سوی دیوید ساترفیلد، هماهنگ کننده امور عراق در وزارت امور خارجه آمریکا ادعا شد، گفت: بغداد دلایل و مدارک کافی مبنی بر دست‌داشتن حزب‌الله در عملیات تخریبی در عراق ندارد. از سوی ما هیچ اتهام رسمی به حزب‌الله وارد نیست و معتقدم که این حزب در این اقدامات مخربانه دست ندارد.

کد خبر 56711

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز