همشهری آنلاین: رهبران سیاسی عراق توافق کردند تا نخست وزیر این کشور اداره‌ی مذاکرات با واشنگتن درخصوص امضای توافق‌نامه‌ی همکاری طولانی مدت را بر عهده بگیرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری کویت، شرکت کنندگان در نشست شورای سیاسی امنیت ملی عراق که در دفتر ریاست جمهوری این کشور و با حضور جلال طالبانی، رئیس‌جمهور عراق و دو معاونش و هم‌چنین رئیس پارلمان این کشور و رهبران احزاب سیاسی داخل پارلمان برگزار شد، توافق کردند تا نوری المالکی، نخست وزیر عراق اداره‌ امور مربوط به مذاکرات با واشنگتن جهت امضای توافق‌نامه‌ طولانی مدت را برعهده بگیرد. [متن کامل توافقنامه‌ امنیتی آمریکا و عراق]

در این نشست هم‌چنین موضوعات مورد بحث بین هیات‌های مذاکره کننده‌ عراقی و آمریکایی در خصوص این توافق‌نامه بررسی شد.

شورای سیاسی امنیت ملی عراق بر ضرورت احترام همه جانبه به حاکمیت عراق در امضای توافق‌نامه‌ طولانی مدت با آمریکا و حفظ و رعایت منافع عالی ملت عراق تاکید کرد.

از سوی دیگر سامی العسگری، نماینده‌ فهرست ائتلاف یکپارچه‌ عراق در گفت‌وگو با روزنامه‌ الصباح، چاپ بغداد، از آغاز مذاکرات واشنگتن و بغداد در خصوص توافق‌نامه‌ همکاری‌های طولانی مدت خبر داد.

وی افزود: عراق دو هیات مذاکره کننده به آمریکا تشکیل داده است که یکی از این دو هیات موضوع توافق‌نامه‌ امنیتی را بررسی می‌کند و هیات دوم جزییات معاهده‌ همکاری و دوستی طولانی مدت با آمریکا در جوانب مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و دیگر موارد را بررسی خواهد کرد. عسگری تصریح کرد: هیات دوم عملا گفت‌وگوهایش را با هیات آمریکایی آغاز کرده است.

سخنگوی سفارت آمریکا در بغداد نیز موضع‌گیری طرفین عراقی و آمریکایی را در خصوص امضای این توافق‌نامه مشابه توصیف کرد. وی افزود: دولت آ‌مریکا نیز بر این موضوع پافشاری دارد که در توافق‌نامه‌ طولانی مدت با عراق حاکمیت این کشور به طور کامل حفظ شود.

سخنگوی سفارت آمریکا گفت: علت بروز برخی مشکلات در خصوص این توافق‌نامه پیش‌نویس درخواست‌های آمریکا و سقف بالای این درخواست‌ها بود. سخنگوی سفارت آمریکا در بغداد خاطرنشان کرد: طرفین عراقی و آمریکایی به زمان زیادی نیاز دارند تا بتوانند به یک توافق‌نامه‌ مقبول که مورد تایید پارلمان عراق واقع شود، دست یابند.

کد خبر 55014

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز