همشهری آنلاین: نماینده‌ آیت‌الله العظمی سیدعلی سیستانی و خطیب نماز جمعه‌ نجف از نگرانی آیت‌الله سیستانی در قبال توافقنامه استراتژیک آمریکا و عراق خبر داد.

به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه‌ الرای العام، چاپ کویت، صدرالدین القبانچی، امام و خطیب نماز جمعه نجف و از نزدیکان آیت‌الله العظمی سیدعلی سیستانی، از مراجع عالیقدر شیعه، اظهار داشت: ملت عراق نگران توافقنامه‌ امنیتی عراق و آمریکا هستند چرا که نمی‌دانند سرنوشت عراق در سایه‌ این توافقنامه چه خواهد بود. به هر حال هر چه باشد ملت عراق این توافقنامه را بر اساس مفاد کنونی‌اش نمی‌پذیرد.

وی افزود: مراجع عالیقدر دینی در نجف اشرف نیز نسبت به این توافقنامه که بسیار نامشخص است، نگرانند. وی خاطرنشان کرد: تاکنون هیچ یک از مردم عراق به بندهای توافقنامه‌ امنیتی آگاهی پیدا نکرده‌اند و در این صورت چطور مراجع دینی این توافقنامه را بپذیرند؟

قبانچی اظهار داشت: ما هر توافقنامه‌ای را که به نوعی دست و پای عراقی‌ها را ببندد و آنها را مقید سازد، نمی‌پذیریم. این توافقنامه باید علنا به مردم و مراجع دینی ارائه شود تا آنها نیز از مفاد آن مطلع شوند.

وی این موضوع را مطرح کرد که چرا آنها نگران این توافقنامه و عدم ارائه‌ آن به مردم و مراجع دینی هستند و هیچ کس مذاکره کنندگان در این زمینه را نمی‌شناسند. صدرالدین قبانچی اظهار داشت: آمریکا و ایران وارد جنگ سرد شده‌اند و تهدیدات میان دو طرف همچنان ادامه دارد.

وی اظهار داشت: وقوع هر گونه جنگ در منطقه فاجعه‌ جهانی است. لذا دو کشور ایران و آمریکا باید در موضع‌گیری‌های خود بازنگری کنند و مقامات سیاسی منطقه باید در این زمینه وارد عمل شوند.

وی هم‌چنین ضمن اشاره به فساد اداری در عراق اظهار داشت: بسیاری از مالیات‌ها در وزارتخانه‌ها صرف امور خدماتی نمی‌شود و مراجع دینی نسبت به عملکرد وزرا ناراضی هستند.

همچنین شیخ مهدی الکربلایی، خطیب نماز جمعه در شهر کربلا نیز بر لزوم تسریع در حل مشکلات و امور پیچیده در کشور تاکید کرد و خواستار تلاش بیشتر مقامات امنیتی جهت برقراری ثبات در سراسر عراق شد.

از سوی دیگر نصار الربیعی، رئیس فراکسیون صدر در پارلمان عراق نیز اعلام کرد: برخی گروه‌های سیاسی در دستگیری رئیس شورای استانداری میسان دست داشتند.

از سوی دیگر ظافر العانی، نماینده‌ جبهه توافق العراقیه اعلام کرد: ما خواستار حضور جلال طالبانی، رئیس‌جمهور عراق در پارلمان و توضیح وی در خصوص دست دادنش با ایهود باراک، وزیر جنگ اسراییل در آتن هستیم.

کد خبر 57066

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز