دوشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۳:۲۰
۰ نفر

محمدجواد پاینده: این روزها اخبار ضد‌و نقیضی درباره امضای توافقنامه امنیتی میان آمریکا و عراق منتشر شده‌است.

از یک سو مقامات عراقی از امضای توافقنامه و خروج نظامیان آمریکایی تا 3 سال دیگر خبر می‌دهند و از سوی دیگر واشنگتن این موضوع را تکذیب کرده ‌است. اما ماهیت این توافقنامه امنیتی و نیت آمریکا از انعقاد آن موضوعی است که نیاز به تحلیل و توجه بیشتر دارد.

ایالات متحده به‌دنبال امضای توافقنامه‌های امنیتی با دولت عراق است که این موضوع مخالفت‌های گسترده‌ای را در پی داشته است، در حالی‌که برخی منابع آمریکایی خبر داد‌ه‌اند که از ابتدای اشغال،  برای امضای چنین توافقنامه‌هایی برنامه ریزی شده بود!

برخی منابع خبری از جمله آرشیو سازمان امنیت ملی آمریکا افشا ساخته که جورج‌بوش رئیس‌جمهوری این کشور از ابتدای اشغال عراق به‌دنبال امضای توافقنامه‌های امنیتی بلندمدت بود تا حضور نظامیان آمریکایی در عراق را تضمین کند.

طبق اطلاعات منتشر شده از سوی این منابع، واشنگتن از ابتدا اهداف روشنی در عراق داشت و به‌دنبال آن بود که برای نیروهای آمریکایی در این کشور آزادی کامل ایجاد کند و در این بین هیچ محدودیتی برای آنها وجود نداشته باشد. این توافقنامه‌ها به نیروی‌های آمریکایی اجازه می‌دهد خارج از چارچوب قوانین داخلی دولت عراق و حتی قوانین بین‌المللی مطابق با خواسته خودشان رفتار کنند. همچنین آنها در بازداشت و برخورد با هر شهروند عراقی آزادی کامل خواهند داشت.

روزنامه ایندیپندنت در این خصوص نوشت، توافقنامه امنیتی آمریکا و عراق اشغال این کشور توسط آمریکایی‌ها را تا ابد تضمین خواهد کرد.این روزنامه به برخی از جزئیات توافقنامه اشاره داشته و در این خصوص نوشت: براساس توافق صورت گرفته آمریکا 50 پایگاه ثابت نظامی در عراق خواهد داشت و به این شکل بر همه عراق سیطره پیدا می‌کند. آنها با شعار جنگ علیه تروریست بدون توجه به قوانین داخلی عراق می‌توانند شهروندان عراقی را مورد هدف قرار دهند.آمریکایی‌ها همچنین با نظرسنجی در این خصوص مخالفت کردند چون بیم آن را دارند که عراقی‌ها علیه این توافقنامه رای بدهند.

یکی از پیامد‌های امضای توافقنامه این است که اوباما، ‌کاندیدای دمکرات در صورت پیروزی برای تحقق وعده خودش در عقب‌نشینی نیروهای آمریکا از عراق دچار مشکل خواهد شد. از سویی این توافقنامه‌ها به سود جان مک‌کین، ‌کاندیدای جمهوریخواهان در انتخابات امسال ریاست‌جمهوری آمریکا خواهد بود که به‌دنبال ماندن نیروهای آمریکایی در عراق است.در همین حال یکی از شخصیت‌های سیاسی انگلیس خبر داد که لندن به‌دنبال امضای توافقنامه‌ای شبیه توافقنامه امنیتی واشنگتن و بغداد با عراق است. این توافقنامه می‌تواند موجب تداوم ارتباط دو کشور باشد و البته انگلیسی‌ها به همین دلیل نظر خودشان را تغییر داده‌اند و اعلام کرده‌اند نیروی‌های انگلیسی در عراق می‌مانند!

جان ویلیکس، سخنگوی دولت انگلستان دراین‌باره گفت: ‌بریتانیا در انتظار نتیجه مذاکرات بغداد و واشنگتن درخصوص توافقنامه‌های بلند‌مدت خواهد بود.

ویلیکس همچنین اضافه کرد: یک هیات انگلیسی در طول ماه آتی برای بررسی آینده روابط دو کشور سفری به بغداد خواهد داشت.وی همچنین اظهار امیدواری کرد که پیش از پایان سال‌جاری توافقنامه‌ای بین انگلستان و عراق به امضاء برسد در حالی که با توجه به توافقات بین‌المللی، نیروهای انگلیسی تا پایان سال‌جاری می‌توانند در عراق حضور داشته باشند و به‌دنبال تمدید این مدت هستند تا همچنان به حضور نظامی خود در این کشور ادامه بدهند.جان ویلیکس البته تاکید کرد که هیچ جدول زمان بندی شده‌ای برای خروج نیروهای انگلیسی از عراق وجود ندارد، تنها تعداد نیروها با توجه به شرایط منطقه در زمان‌های مختلف تغییر می‌کند.

ویلیکس درخصوص توافق امنیتی عراق و انگلستان برای ماندن تعداد محدودی از نیروهای نظامی بریتانیا در این کشور هم گفت: این مسئله بستگی به شرایط امنیتی و وضعیت منطقه بصره خواهد داشت.سخنگوی دولت انگلستان تاکید کرد که راهبرد نظامی انگلستان در نیمه دوم سال‌جاری ماندن در جنوب عراق و البته ادامه آموزش‌های نظامی برای نیروهای عراقی خواهد بود.

روزنامه المناره عراق چندی پیش در گزارشی در این باره به نقل از یکی از کارشناسان مسائل سیاسی نوشت، تصویر برای ما واضح شده است. چشم انگلیسی‌ها به بصره خواهد بود و شاید آنها به‌دنبال جبهه دیگری خواهند بود. جورج‌بوش با راهبرد جدیدی وارد شده و توانست انگلیسی‌ها را برای ماندن در عراق قانع کند. در این شرایط عقب نشینی از عراق متوقف شده است.

زندانیان ناشناخته آمریکایی در عراق

کلایو استاورد اسمیت، یکی از فعالان حقوق بشر در انگلستان فاش ساخت که تعداد زیادی از زندانی‌های سری آمریکا در عراق به سر می‌برند. او مدعی شده است که تعدادی از زندانی‌های خاص به آمریکا آورده می‌شوند تا از تیررس رسانه‌ها و همین‌طور از  دسترس وکلای خودشان دور باشند. در چنین شرایطی آنها از همه حقوق قانونی خودشان محروم خواهند بود.

کلایو استاورد اسمیت اضافه کرد: به‌دنبال هویت این زندانی‌های ناشناخته هستیم. در خلیج گوانتانامو تقریبا حدود 270 زندانی نگهداری می‌شوند، اما طبق تحقیقات به عمل آمده ایالات متحده حدود 27‌هزار زندانی ناشناخته در سراسر جهان دارد و این بدان معنی است که 99درصد از این زندانیان در گوانتانامو نگهداری نمی‌شوند و در زندان‌های پنهان دیگری در نقاط مختلف جهان هستند.

تعداد زیادی از آنها در زندان‌های عراق به سر می‌برند.تعداد دیگری در جیبوتی به سر می‌برند، ‌همین‌طور در مغرب، ‌مصر و اردن. اما ایالات متحده از خلیج گوانتانامو به‌عنوان نقطه‌ای برای گمراه ساختن رسانه‌ها و جلب توجه آنها استفاده می‌کند.

ایالات متحده  هر روز بین 40 تا 60 نفر را در نقاط مختلف جهان بازداشت می‌کند و آنها را به عراق منتقل می‌سازد تا در زندان‌های عراق از جمله زندان معروف ابو غریب محبوس شوند.

کد خبر 62165

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز