همشهری آنلاین: نخست‌وزیر عراق در خصوص توافقنامه‌ی امنیتی بغداد و واشنگتن پیش‌بینی کرد که این توافقنامه طی دو ماه آینده (پیش از پایان سال جاری میلادی) به امضا برسد

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه الصباح، وی مهمترین دلیل برای امضای این توافقنامه را عدم تمایل عراق نسبت به تمدید حضور نیروهای آمریکایی در عراق در شورای امنیت دانست و افزود: تمایل دولت عراق به امضای این توافق‌نامه به طور مستقیم با عزم و اراده‌ی ملی جهت برطرف کردن نیاز‌های اساسی کشور مرتبط است.

وی در عین حال گفت: این توافقنامه همچنان جای مذاکره دارد.

نخست‌وزیر عراق همچنین تاکید کرد که انتخابات شورای استانی تا پیش از پایان سال جاری میلادی در این کشور برگزار می‌شود.

به نوشته روزنامه الصباح -چاپ بغداد- نوری المالکی نخست وزیر عراق، در دیدار با فرج الحیدری رئیس کمیسیون عالی انتخابات عراق و تعدادی از اعضای این کمیسیون، مخالفتش را با هر گونه تاخیر در برگزاری انتخابات استانی و موکول کردن آن به سال آینده میلادی اعلام کرد.

وی اظهار داشت: دولت تمام تلاشش را جهت پاسخگویی به درخواست‌ها و نیازهای کمیسیون عالی انتخابات برای برگزاری انتخابات در موعد مقرر به کار بسته است.

مالکی هم چنین از طرح‌های امنیتی گسترده دولت با هدف حمایت از برگزاری انتخابات و موفقیت این روند خبر داده و افزود: همچنین شرایط برای استفاده از ناظران و کارشناسان جهت نظارت بر روند انتخابات نیز فراهم شده است.

مالکی گفت، یک گروه کاری از شورای شفافیت و نظارت‌های مالی را برای نظارت بر روند برگزاری انتخابات و همکاری با کمیسیون عالی این انتخابات تشکیل خواهد داد.

نخست وزیر عراق از مسئولان کمیسیون عالی انتخابات این کشور خواست تا ضمن همکاری و هماهنگی با رسانه‌ها، شرایط را جهت انجام مبارزات انتخاباتی فراهم کنند.

وی بار دیگر تاکید کرد، نیروهای مسلح و سازمان‌های امنیتی عراق آماده حمایت از مراکز انتخاباتی جهت موفقیت برگزاری انتخابات استانی هستند.

نخست وزیر عراق هم چنین در خصوص فعالیت نیروهای انگلیسی در این کشور عنوان داشت: ما در آینده هیچ نیازی به این نیروها نداریم، بلکه در زمینه‌های دیگر هم چون آموزش نیروهای دریایی، نیروهای گردان 14 و دیگر ماموریت‌ها به این نیروها نیاز خواهیم داشت.

کد خبر 65807

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز