همشهری آنلاین: رهبر جریان صدر در تظاهرات ضد اشغالگری مردم عراق اظهار داشت: امضای توافقنامه امنیتی لکه ننگی بر پیشانی امضا کنندگان آن است.

به گزارش مهر به نقل از خبرگزاری اصوات العراق، "شیخ هادی المحمداوی" به نیابت از مقتدی صدر تصریح کرد: دولت عراق از مسئولیت‌های خویش چشم پوشی کرد و [تصمیم گیری] درباره توافقنامه امنیتی را به ملت عراق بازگرداند زیرا این توافقنامه لکه ننگی بر پیشانی امضا کنندگان آن است.

وی با بیان اینکه توافقنامه امنیتی شبیه توافقنامه هایی همچون "کمپ دیوید" و "سایکس بیکو" است اظهار داشت: بهتر است دولت عراق توافقنامه امنیتی را رد کند زیرا ملت عراق با آن مخالف است.

بغداد صبح امروز شاهد تظاهرات میلیونی مردم عراق در اعتراض به توافقنامه امنیتی و حضور اشغالگران در عراق بود.[تظاهرات گسترده علیه آمریکا در عراق]

المحمداوی در ادامه ابراز امیدواری کرد که مراجع دینی عراق به همه پرسی که درباره توافقنامه امنیتی از آنها شده است، پاسخ دهند.

وی خطاب به حاضران در تظاهرات گفت: سرنوشت عراق و آبروی آن در دستان شما است. پس از موافقت با چنین توافقنامه ای بر حذر باشید زیرا این توافقنامه به نیروهای آمریکایی اجازه می دهد در عراق حضور داشته باشند و در کشور پایگاه‌های دائمی ایجاد کنند.

مراجع و اکثریت نمایندگان پارلمان عراق و گروههای سیاسی با متن پیش نویس ارائه شده از سوی آمریکا درباره توافقنامه امنیتی به سبب دربرگرفتن بندهای خطرناکی که حاکمیت واستقلال عراق را نقض می کند،مخالف هستند.

مسئله مصونیت حقوقی برای نظامیان و پیمانکاران آمریکایی مهمترین موضوع مورد اختلاف میان بغداد و واشنگتن است که طرف آمریکایی همچنان بر آن پافشاری می کند در حالی که مذاکره کننده عراقی با آن مخالف است.

کد خبر 66085

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز