همشهری آنلاین: فهرست ائتلاف یکپارچه شیعه‌ عراق در نشستی که با حضور تمامی اعضای این فهرست برگزار شد، با توافقنامه‌ی امنیتی بغداد و واشنگتن مخالفت کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری عراق، اعضای شرکت کننده در نشست گسترده‌ فهرست ائتلاف یکپارچه‌ شیعه عراق، اعلام کردند که نوری المالکی نخست وزیر این کشور، در این نشست ضمن مطرح کردن متن پیش‌نویس با آراء و پیشنهادات مخالف و متفاوت اعضای این فهرست روبرو شد.

به گفته‌ یکی از منابع حزب حاکم عراق، حسین شهرستانی وزیر نفت این کشور و عضو گروه مستقل در فهرست ائتلاف یکپارچه‌ شیعه، استقرار نیروهای سازمان ملل را به جای نیروهای ائتلاف در عراق خواستار شد.

به گفته‌ این منبع، برخی دیگر از شرکت کنندگان در نشست نیز طرح برگزاری همه‌پرسی در خصوص توافقنامه‌ امنیتی بغداد و واشنگتن را مطرح کردند.

بر اساس این گزارش، اکثریت شرکت کنندگان در این نشست در خصوص ارجاع توافقنامه‌ امنیتی به مرجعیت دینی نجف جهت بررسی این توافقنامه توافق داشتند و برخی دیگر نیز تدوین مجدد این توافقنامه را خواستار شدند.

این نشست نهایتا با درخواست تشکیل کمیته‌ای مکلف به بازنگری در پیش‌نویس توافقنامه‌ فعلی پایان یافت.

از سوی دیگر، اتحادیه‌ وکلای عرب ضمن انتقاد از توافقنامه‌ امنیتی بغداد و واشنگتن هدف از امضای این توافقنامه را حضور دائمی اشغالگران آمریکایی در عراق دانست.

این اتحادیه همچنین از برخی مفاد توافقنامه‌ی امنیتی که با مخالفت احزاب سیاسی عراق روبروشده است پرده برداشت.

این مفاد عبارتند از:

1- دولت عراق و سیستم‌های قضایی این کشور حق محاکمه و یا بازجویی از گروه‌های آ‌مریکایی را ندارند و حق مصونیت قضایی به شرکت‌های امنیتی، نیروهای نظامی و غیر نظامی ارتش آمریکا اعطا می‌شود.

2- اختیارات نیروهای آمریکایی از سوی دولت عراق تعیین نمی‌شود و دولت عراق حق دخالت در عملکرد و یا حوزه‌ فعالیت این نیروها و حتی ورود به محیط فعالیت نیروهای آمریکایی و راههایی که مورد استفاده‌ آنها قرار می‌گیرد را ندارد.

3- نیروهای آمریکایی حق دارند در راستای ممانعت از آن چه که امنیت و صلح را تهدید می‌کند بدون اجازه‌ از دولت عراق و سازمانهای این کشور افراد مظنون را دستگیر کنند.

4- نیروهای آمریکایی در حمله به هر کشوری که امنیت و صلح بین‌المللی و منطقه‌ای به ویژه صلح و ثبات در عراق را تهدید کند آزاد می‌باشند و بر اساس این حق می‌توانند کشوری را که از تروریست‌ها و شبه نظامیان حمایت می‌کند از طریق خاک و آب و حتی حریم هوایی عراق هدف قرار دهند.

5- سقف زمانی مشخصی برای حضور طولانی مدت نیروهای آمریکایی وجود ندارد و تصمیم‌گیری در خصوص این موضوع به شرایط حاکم در عراق برمی‌گردد.

اتحادیه‌ی وکلای عرب مفاد مذکور را نشانه‌ی آن دانسته است که آمریکا به دنبال برنامه‌ریزی جهت حضور طولانی مدت در عراق و سیطره بر منابع نفتی این کشور است.

این اتحادیه تاکید کرد: حقیقت این امر این است که آمریکا اهداف مختلفی را از طریق این توافقنامه دنبال می‌کند که مهمترین آن سیطره بر نفت عراق و تثبیت حضورش در منطقه نفت‌خیز خلیج فارس، تهدید برای سوریه و ایران و حمایت از اسرائیل است.

کد خبر 66177

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز