گروه بین‌الملل: ۳۵ مقام ارشد عراقی به اتهام برنامه‌ریزی برای کودتا علیه دولت این کشور دستگیر شدند.

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز روز پنجشنبه به نقل از مقامات امنیتی در بغداد نوشت: ۳۵ نفر از مقامات رده بالا در وزارت کشور عراق به جرم تلاش برای کودتا علیه دولت این کشور و روی کارآوردن مجدد رژیم حزب بعث، ظرف 3روز گذشته دستگیر شده‌اند.

به نوشته نیویورک تایمز، براساس اعلام مقامات رسمی در دفتر نخست‌وزیری عراق، در میان دستگیرشدگان 4ژنرال دیده می‌شود که یکی از آنها احمد ابورقیف، مدیر امور داخلی وزارت کشور است.

این مقامات امنیتی که از ذکر نام خود خودداری کرده اند، همچنین گفته‌اند که واحد مبارزه با تروریسم در وزارت کشور عراق، مسئول شناسایی و بازداشت این افراد بوده و گزارش کار را مستقیما به دفتر نوری مالکی، نخست‌وزیر، گزارش کرده است.

به گفته منابع مطلع از پرونده، بسیاری از دستگیرشدگان در مراحل اولیه توطئه چینی برای اجرای نقشه کودتا بوده‌اند. این مقامات اشاره‌ای به جزئیات اتهامات افراد دستگیر شده نکرده‌اند.

دستگیرشدگان هم سنی و هم شیعه هستند و هنوز مشخص نیست چه تعداد از آنها جزو مقامات عالی وزارت کشورند. برخی از دستگیرشدگان از اعضای سابق حزب بعث بوده‌اند.

خبرگزاری رویترز هم گزارش داد که یک مقام ارشد وزارت کشور عراق اعلام کرده است که افراد دستگیر شده با پرداخت رشوه، شرایط را برای استخدام خود در این مکان فراهم کرده بودند.

همچنین هنگام دستگیری این افراد، مقادیر زیادی پول نقد کشف و ضبط شده است. با این حال عبدالکریم خلف، سخنگوی وزارت کشور عراق روز گذشته اخبار منتشره را مبنی بر اینکه افسران دستگیر شده در تلاش مستقیم برای کودتا علیه دولت بودند، رد کرد و گفت: هزاران نفر از نیروهای عراق در قالب یگان‌های ویژه در بغداد در برابر هر گونه تلاش کودتا ایستادگی خواهند کرد.

به گفته عبدالکریم خلف، دستگیری‌های صورت گرفته به‌علت تلاش این افراد برای احیای حزب بعث بوده است.

وی افزود: افسران دستگیرشده که در رتبه‌های مختلف بودند هم‌اکنون تحت نظارت دستگاه قضائی مورد بازپرسی قرار گرفتند. علاء الطایی مدیرکل روابط عمومی در وزارت کشور عراق هم اعلام کرد: افراد دستگیرشده متهم به تلاش برای کودتا نیستند؛ اما در تلاش برای به آتش کشیدن وزارت کشور و احتمالا سوزاندن مدارک موجود علیه خود بودند.

واکنش مخالفان مالکی

در مقابل، بخشی از مخالفان مالکی هم وی را متهم کرده‌اند که با دستگیری این افراد قصد دارد در حالی که یک ماه به انتخابات محلی باقی مانده است، موقعیت خود را استحکام ببخشد.

این درحالی است که تلاش‌های انجام شده در سطح دولت عراق برای سرنگونی دولت شیعه این کشور ناشی از بی‌توجهی به هشدارهای پیاپی درباره خطر به کارگیری افسران و مسئولان بعثی در اداره‌ها و وزارتخانه‌ها و همچنین سیاست آمریکا در تحمیل اعضای مجالس الصحوه، عشایر سنّی مخالف حکومت که آمریکا آنان را مسلح کرد، بر دستگاه‌های امنیتی و دفاعی عراق است.

آمریکا تلاش فراوانی برای جلوگیری از محاکمه عناصر باقیمانده حزب بعث در سالیان گذشته کرده است و اینک همین عناصر باقیمانده از حزب بعث، با حمایت آمریکا، در ساختار برخی وزارتخانه‌ها، از جمله وزارت کشور نفوذ کرده و با ایجاد شبکه‌های اطلاعاتی مختلف، دولت را در شرایطی قرار دادند که باید در انتظار هر نوع احتمالی بود.

کد خبر 71052

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خلیج‌ فارس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز