همشهری آنلاین: آیت‌الله العظمی سیدعلی سیستانی از نوری مالکی خواست توافقنامه‌ امنیتی را تا زمانیکه تضمین کننده‌ احیای حقوق ملت عراق و حاکمیت این کشور نباشد، امضا نکند.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری شیعه (ابا) ، منابع آگاه عراقی به شبکه نهرین نت گفتند: آیت‌الله العظمی سید علی سیستانی، مرجع تقلید شیعیان عراق اخیرا در دیدار با نوری المالکی، نخست وزیرعراق از وی خواسته است توافقنامه‌ امنیتی را تا زمانیکه تضمین کننده‌ی حقوق ملت عراق و تامین حاکمیت آن نباشد، امضا نکند.

به گفته این منابع آیت‌الله سیستانی خطاب به مالکی گفته است که نمی‌خواهیم توافقنامه‌ای را امضا کنیم که در طول تاریخ لکه ننگی بر تاریخ عراق باشد.

این منابع گفتند یکی از مراجع عظام در پیام‌هایی به چندین مرجع تقلید در نجف خطرات این توافق نامه‌ امنیتی را که در راستای نقض حاکمیت عراق و حضور نیروهای آمریکایی برای مدت زمان طولانی و نامحدود است، تشریح کرده است.

این مقامات گفتند مراجع تقلید حائری شیرازی و مدرسی شدیدا مخالفت خود را با توافقنامه‌ امنیتی اعلام کرده‌اند و در این راستا مخالفت مردم نیز به مالکی این قدرت را داده است که موضع‌گیری صریح‌تر و جدی‌تر در قبال این توافقنامه اتخاذ کند.

مالکی در دیدار با سران عشایر عراق گفته بود دولت عراق هرگز توافقنامه‌ای را که در راستای حفظ حاکمیت کامل عراق نباشد، امضا نخواهد کرد.

هم‌چنین مجلس اعلای اسلامی عراق در نشست این مجلس به بررسی توافقنامه‌ امنیتی، آینده روابط دو کشور و حضور نظامی آمریکا در عراق پرداخت.

مجلس اعلای اسلامی عراق در بیانیه‌ای بر لزوم حفظ حاکمیت عراق در هر توافقنامه‌ای که میان بغداد و واشنگتن امضا می‌شود، تاکید کرد. به طوریکه حقوق دو طرف آمریکایی و عراقی حفظ شود.

کد خبر 61791

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز