همشهری‌آنلاین: پیش نویس نهایی توافقنامه نظامی عراق و امریکا، واشنگتن را به عقب نشینی چشمگیر وادار کرده و امتیازهای زیادی به عراقی ها داده است

به گزارش شبکه تلویزیونی فاکس نیوز، مقامات عراقی همچنان سرگرم بررسی دقیق طرح جدیدی هستند که بر اساس ان امکان ادامه حضور نیروهای نظامی آمریکا پس از پایان سال جاری فراهم می‌اید. همه مقامات عراقی با این توافق نظامی بغداد- واشنگتن موافق نیستند. برخی از مقامات امریکایی معتقدند عراقی‌ها در حال "وقت کشی" هستند.

پیش نویس تهیه شده نتیجه هفت ماه مذاکره با مقامات عراقی است. در متن نهایی طرف امریکایی امتیازهای زیادی در خصوص تعیین تاریخ خروج از عراق و موضوع اعطای مصونیت به نظامیان امریکایی و پیمانکاران ان داده است.

در بند بیست و پنجم این سند هفده صفحه‌ای تصریح شده است نیروهای امریکایی باید تا تاریخ سی و یکم دسامبر سال دو هزار و یازده از عراق خارج شوند. فرماندهان امریکایی با تعیین تاریخ برای خروج نظامیان خود از عراق مخالف بودند.

جنیفیر گریفین در ادامه این گزارش افزود براساس طرح جدید یکصد و شصت و دو هزار پیمانکار امریکایی و نه هزار پیمانکار امنیتی که برای شرکتهایی از قبیل شرکت بلک واتر کار می کنند مصونیت نخواهند داشت و مشمول قوانین قضائی عراق خواهند بود.

به گفته دیوید طاووری از مشاوران حقوقی سابق وزارت امورخارجه امریکا، ماده فوق نشان دهنده تغییر قابل توجه درباره وضع پیمانکاران امریکایی در عراق است. براساس توافقهای کنونی پیمانکاران امریکایی کاملا در برابر قوانین عراق مصون بودند اما براساس قوانین جدید انها مشمول همه قوانین عراق خواهند بود و امکان پیگرد انها در دادگاههای این کشور وجود خواهد داشت.

در عین حال نیروهای نظامی امریکا قادر نخواهند بود عراقی ها را بیش از بیست و چهار ساعت در بازداشت خود داشته باشند. به گفته مقامات کاخ سفید مذاکرات درباره متن نهایی این سند کاملا تمام نشده بلکه تقریبا تمام شده است

کد خبر 66542

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز