گروه بین‌الملل: پس از چند هفته رایزنی درباره پیش نویس توافقنامه جدید امنیتی عراق و آمریکا، دولت عراق پس از تصویب تغییرات لازم در پیش نویس توافقنامه‌ امنیتی بغداد و واشنگتن نامه‌ درخواست این تغییرات را به رایان کروکر، سفیر آمریکا در بغداد تحویل داد

علی الدباغ، سخنگوی دولت عراق پس از جلسه روز سه‌شنبه کابینه این کشور در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت: تصمیم دولت مبنی بر از سرگیری مذاکرات با آمریکا درخصوص توافقنامه‌ امنیتی پس از ارائه تغییرات درخصوص برخی مفاد پیش نویس این توافقنامه اتخاذ شده است.

اما پس از آنکه عراقی‌ها رسما خواستار ایجاد تغییراتی در توافقنامه شدند، دولت آمریکا مخالفتش را با انجام هرگونه تغییر در پیش نویس توافقنامه امنیتی اعلام کرد.

دانا پرینو، سخنگوی کاخ سفید در جمع خبرنگاران گفت: برای ما بسیار سخت است که بخواهیم تغییری در پیش‌نویس فعلی توافقنامه ایجاد کنیم و این مسئله‌ای است که عراقی‌ها نیز آن را درک می‌کنند.

وی در عین حال افزود: البته هنوز زود است که بخواهیم مخالفت یا موافقت نهایی آمریکا را با این تغییرات اعلام کنیم زیرا ابتدا باید تغییرات پیشنهادی توسط دولت آمریکا بررسی شود. گوردون جاندرو، دیگر سخنگوی کاخ سفید نیز پیش از این اعلام کرده بود که دولت آمریکا به‌شدت با هرگونه تغییر در پیش‌نویس توافقنامه امنیتی مخالف است.

همزمان با اعلام مخالفت کاخ سفید با هرگونه تغییر در پیش‌نویس توافقنامه امنیتی با عراق، طارق هاشمی،معاون رئیس‌جمهوری‌عراق، اعلام کرد: ژنرال ریموند اودیرنو، فرمانده‌ نیروهای آمریکایی در عراق، ضمن ارائه‌ فهرستی 3صفحه‌ای از کمک‌های آمریکا به عراق از جمله آموزش نیروهای پلیس و کمک‌های اقتصادی و آموزشی، تهدید کرده است که درصورت امضانشدن توافقنامه‌ امنیتی بغداد و واشنگتن و مخالفت دولت عراق با امضای این توافقنامه، این کمک‌ها و حمایت‌ها از عراق قطع خواهد شد.

هاشمی همچنین مهم‌ترین دستاورد هیات مذاکره‌کننده عراقی را در مذاکرات مربوط به توافقنامه امنیتی، توافق بر سر اعطا نکردن حق مصونیت قضائی به آمریکایی‌ها در این کشور دانست.

واگذاری امنیت استان واسط به عراقی‌ها

در مراسمی با حضور مقامات عراقی و افسران آمریکایی، مسئولیت امنیتی استان واسط در جنوب شرق بغداد به نیروهای عراقی‌ واگذار شد.

شبکه تلویزیونی العربیه دیروز با اعلام این خبر افزود: موفق الربیعی ، مشاور امنیت ملی عراق در این‌باره گفت که این سیزدهمین استانی است که مسئولیت امنیتی آن از نیروهای آمریکایی به نیروهای عراقی واگذار می‌شود.

به گفته وی، سطح امنیتی و توانمندی‌های ارتش و پلیس این استان بهبود قابل ملاحظه‌ای داشته است

کد خبر 67035

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز