جمعه ۱۰ آبان ۱۳۸۷ - ۱۷:۵۸
۰ نفر

گروه بین‌الملل: مقاومت دولت عراق در تایید توافقنامه امنیتی با آمریکا سبب شد تا طیف مدافع امضای این توافقنامه در بغداد و واشنگتن، در امضای این توافقنامه ابراز تردید کنند.

به گزارش الجزیره، دانا پرینو، سخنگوی کاخ سفید باوجود آنکه پیش از این اعلام کرده بود ایالات متحده، دیگر تغییر در پیش نویس را نمی‌پذیرد اعلام کرد که در امضای این توافقنامه تردید دارد.

همزمان با کاخ سفید، ژنرال ریموند اودیرنو، فرمانده نیروهای آمریکایی در عراق اعلام کرد که از نگاه وی تنها 20 تا 30 درصد اقبال وجود دارد که آمریکایی‌ها بتوانند تا پایان ماه دسامبر سال‌جاری (2 ماه آینده) با عراق به توافقنامه‌ای مشترک دست یابند که به نیروهای آمریکایی اجازه می‌دهد در این کشور عملیات‌های نظامی داشته باشد.

سخنان اودیرنو در حالی صورت گرفته است که وی تنها 3 روز پیش، دولت مالکی را تهدید به قطع کمک‌های آمریکا در همه زمینه‌ها درصورت امضا نشدن توافقنامه امنیتی کرده بود.

اودیرنو این سخنان را در حالی بیان کرد که برای بازدید از لشکر 101 هوابرد ارتش آمریکا به سامرا واقع در 120 کیلومتری بغداد پایتخت عراق، رفته بود.

در میان عراقی‌ها هم دیروز مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق که از اقلیت مدافع امضای توافقنامه امنیتی عراق و آمریکا محسوب می‌شود دیروز در گفت‌وگو با واشنگتن‌پست در مورد امضای توافقنامه امنیتی با آمریکا تا پایان سال‌جاری ابراز تردید کرد.

بارزانی که این روزها مهمان کاخ سفید است، چهارشنبه شب گذشته در اظهارنظری بی‌سابقه گفته بود اگر دولت عراق توافقنامه را رد کرد، از میزبانی سربازان آمریکایی خوشحال خواهیم شد.

در میان عراقی‌ها طیف اکراد حاضر در حاکمیت و در راس آنان افرادی چون زیباری و طالبانی از حامیان جدی امضای توافقنامه امنیتی با آمریکا محسوب می‌شوند.

جورج بوش هم که چندی بود در قبال تحولات قطعنامه سکوت کرده بود، پس از دیدار با بارزانی در جمع خبرنگاران گفت: ما اصلاحیه پیشنهادی دولت عراق را دریافت کردیم و سرگرم بررسی، تجزیه و تحلیل این اصلاحیه هستیم.

مشخصا ما نیز می‌خواهیم اصلاحات و تغییرات مفید و سازنده، بدون تضعیف اصول اصلی باشد.

دیروز همچنین در عراق همزمان با اعلام مخالفت 70درصدی عراقی‌ها با توافقنامه، در آخرین نظرسنجی‌های انجام شده، علی الدباغ، سخنگوی دولت عراق گفت: بغداد همچنان خواهان تغییر در بند مربوط به مصونیت قضائی سربازان آمریکایی و پذیرش بررسی جرایم نیروهای آمریکایی در دادگاه‌های عراق است.

از سویی برخی منابع نزدیک به مالکی گفته‌اند، دولت به‌دنبال آن است که در توافقنامه، امکان هرگونه ادامه حضور آمریکایی‌ها پس از سال 2011 را از بین ببرد.

دیروز مالکی گفت‌وگویی هم با آسوشیتدپرس داشت و گفت که نه او و نه پارلمان عراق توافقنامه‌ای را که به نفع منافع ملی نباشد، نخواهند پذیرفت.

نخست وزیر عراق در ادامه به دشواری‌هایی که وی در زمینه مذاکره درباره توافقنامه امنیتی روبه‌روست اشاره و تاکید کرد: فشارها از شرق و غرب و شمال و جنوب به ما وارد می‌شود، اما ما مصمم هستیم از میان همه مشکلات و فشارها سر برآوریم، چون ما می‌خواهیم این توافقنامه امضا شود.

ما با وجود صحبت‌هایی که به میان می‌آید به سمت جلو حرکت خواهیم کرد. اما شان‌مک‌کورمک، سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا بار دیگر صراحتا اعلام کرد که از نگاه واشنگتن، امکان انجام هرگونه تغییری در پیش نویس توافقنامه امنیتی وجود نخواهد داشت.

کد خبر 67107

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز