شنبه ۲ آذر ۱۳۸۷ - ۱۹:۰۲
۰ نفر

گروه بین‌الملل: در پی افزایش احتمال رأی منفی پارلمان عراق به توافقنامه امنیتی با ایالات متحده، تعدادی از احزاب سیاسی عراق در نشستی که بنا به درخواست جلال طالبانی، رئیس‌جمهوری این کشور و با حضور محمود المشهدانی، رئیس پارلمان برگزار شد، شرکت کردند.

دفتر ریاست‌جمهوری عراق با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که نشست مذکور با حضور جبهه‌ التوافق العراقیه، گفتمان ملی، جبهه‌ عربی مستقل، ائتلاف کردستان عراق، اتحاد اسلامی کردستان و حزب المستقلون برگزار شد و طی آن توافقنامه امنیتی عراق به‌طور کامل مورد بررسی و گفت‌وگو قرار گرفت.

طالبانی در این نشست بر اهمیت دستیابی به تفاهم مشترک بین احزاب عراقی درخصوص مسائل مهم کشور تاکید کرد و گفت: اداره‌ کشور جز از طریق توافق بین احزاب سیاسی و مشارکت حقیقی تمامی گروه‌ها امکان پذیر نیست.

وی با اشاره به‌وجود عراق دمکرات و مستقل بر ضرورت پرهیز از تصمیم‌گیری‌های فردی در قدرت و تکرار نظام دیکتاتوری تاکید کرد.

محمود المشهدانی، رئیس پارلمان عراق نیز در این نشست وحدت و یکپارچگی عراقی‌ها و تلاش آنها جهت تحقق وحدت کلمه را ضروری دانست وگفت: دشمنان عراق به‌دنبال تخریب بافت اجتماعی کشور هستند و ما با طرح ملی عراق به آنها پاسخ می‌دهیم.

وی افزود: هدف طرح ملی عراق جز از طریق دمکراسی توافقی امکان‌پذیر نیست و ما اکنون در مرحله‌ای حساس و خطرناک و گزینه‌ای ملی قرار گرفته‌ایم که بر نسل‌های آینده عراق تاثیرگذار است.

شرکت‌کنندگان در این نشست پس از مناقشات گسترده و با تاکید بر ضرورت مشارکت تمامی احزاب در روند سیاسی و تصمیم‌گیری‌های مهم ملی توافق کردند که هدف از این نشست هماهنگی کامل بین احزاب ملی شرکت‌کننده در روند سیاسی جهت تداوم مذاکرات و تحقق مصالحه ملی برای حفظ منافع ملت عراق و آینده‌شان است.

در این نشست همچنین بر ضرورت همکاری و تلاش احزاب عراقی به‌ویژه مجلس اعلای اسلامی عراق، حزب الدعوه، فهرست العراقیه و دیگر گروه‌های عراقی جهت دستیابی به تصمیمی توافقی درخصوص توافقنامه‌ عراق و آمریکا تاکید کردند؛

به‌گونه‌ای که این امر به منافع عالی عراق خدمت کند و تصمیم‌هایی اتخاذ شود که موجب تحکیم دمکراسی، مشارکت فعال گروه‌های عراقی و تکیه بر اصل توافق در روند سیاسی شود.

از سوی دیگر منابع آگاه عراقی از احتمال تمدید نشست‌های پارلمان برای تصویب توافقنامه خبر دادند.

پیش از این گفته شده بود پارلمان عراق در نشست روز دوشنبه نظر موافق یا مخالف خود را نسبت به توافقنامه مذکور اعلام می‌کنداما با این حال به‌نظر می‌رسد پارلمان عراق در روز چهارشنبه نظر نهایی خود را در این باره اعلام کند.

از سوی دیگر رابرت وود، سخنگوی وزارت امور خارجه‌ آمریکا تاکید کرد: آمریکا و دولت عراق چشم‌پوشی‌هایی در قبال توافقنامه‌ امنیتی انجام داده‌اند و هم‌اکنون زمان موفقیت این تلاش‌ها فرا رسیده است. وی از پارلمان عراق خواست تا با توافقنامه مذکور موافقت کند.

تکذیب موافقت آیت‌الله سیستانی با توافقنامه

با وجود آنکه پیش از این محافل رسانه‌ای نزدیک به دولت عراق از موافقت آیت‌الله سیستانی با این توافقنامه خبر داده بودند اما یک نماینده‌ آیت‌الله العظمی سیستانی بار دیگر اخبار منتشر شده مبنی بر موافقت این مرجع شیعه با توافقنامه‌ خروج نیروهای آمریکایی از عراق را رد کرد.

به گزارش پایگاه اینترنتی نهرین نت، شیخ عبدالمهدی کربلایی، نماینده‌ آیت‌الله سیستانی، در خطبه‌های نماز جمعه کربلا تاکید کرد: نمایندگان پارلمان با یک مسئولیت بزرگ دینی، ملی و اخلاقی روبه‌رو هستند و چنانچه دیدگاه آشکار و شفاف خود را در قبال این توافقنامه ارائه ندهند، باید نزد خدا، ملت و تاریخ عراق پاسخگو باشند.

وی بار دیگر ضمن رد اخبار منتشر شده مبنی بر موافقت آیت‌الله سیستانی با توافقنامه‌ عراق و آمریکا عنوان کرد: مرجعیت شیعه با صدور بیانیه‌ای دیدگاه‌شان را در قبال این توافقنامه اعلام کردند.

کربلایی تصریح کرد: موضع‌گیری مرجعیت شیعه بر 3 اصل ملی مهم استوار است که عبارتند از: حفظ منافع عالی ملت عراق، بازگرداندن حاکمیت کامل به این کشور و استفاده نکردن از عراق جهت حمله به کشورهای همجوار.

نماینده آیت‌الله سیستانی افزود: این 3 اصل مهم باید از سوی تمامی مسئولان عراقی در توافقنامه در نظر گرفته شود و این همان اصولی است که مرجعیت شیعه در دیدار با مسئولان عراقی که به نجف آمده بودند آنها را گوشزد کرده‌اند.

وی همچنین از سفر برخی نمایندگان پارلمان عراق به حج انتقاد کرده و عنوان داشت: این سفر با توجه به شرایط حاکم در کشور و نیاز به بررسی گسترده‌ توافقنامه امنیتی در پارلمان نوعی فرار از مسئولیت محسوب می‌شود و در واقع نمایندگان عراقی به این ترتیب از مسئولیت تاریخی خود شانه خالی کرده‌اند

کد خبر 69038

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خلیج‌ فارس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز