چهارشنبه ۲ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۶:۱۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: نخست وزیر عراق بار دیگر بر ضرورت تغییر قانون اساسی این کشور و مشارکت گسترده عراقی‌ها در انتخابات شوراهای استانی تاکید کرد.

به گزارش مهر به نقل از پایگاه خبری اصوات العراق نوری المالکی چهارشنبه (2 بهمن) در سخنانی درجمع گروهی از مردم نجف اشرف، عراقی‌ها را به شرکت گسترده در انتخابات شوراهای استانی که قرار است پایان ژانویه برگزار شود، دعوت کرد.

مالکی گفت: از همه شهروندان می‌خواهیم در انتخابات شوراهای استانی مشارکت گسترده‌ای داشته باشند و در انتخابات نمایندگان بر اساس شایستگی عمل کنند.

نخست وزیر عراق امروز برای حضور در تجمع انتخاباتی که ائتلاف دولت قانون به ریاست وی در نجف برگزار می‌کند، وارد این شهر شد.

مالکی افزود: انتخابات شوراهای استانی تصویر عراق جدید را که می‌خواهیم ترسیم می‌کند و پیامی به جهان خواهد بود.

دولت عراق بر این انتخابات که قرار است 31 ژانویه(شنبه12 بهمن) برگزار شود، برای جلوگیری از آهنگ خشونت در کشور از طریق جذب تعدادی از گروههای مسلح در روند سیاسی تکیه کرده است.

مالکی همچنین از دستگاههای امنیتی و ارتش و کارکنان و ناظران انتخاباتی خواست در انتخابات آتی بی‌طرف باشند و از یک گروه خاص جانبداری نکنند.

نخست وزیر عراق خاطرنشان کرد: عراق به تغییر قوانین و قانون اساسی که باید قادر به حمایت از وحدت آن باشد، نیاز دارد.

از چند ماه پیش تنش میان بغداد و مقامهای منطقه کردستان عراق به سبب اختلافاتی درباره مسائل مهم ازجمله شوراهای بیداری، قانون نفت و گاز و اختیارات ایالتها که قانون اساسی بر آن تاکید می کند، حاکم است.

401 گروه سیاسی در انتخابات آتی شرکت می‌کنند؛ این انتخابات در 14 استان از مجموع 18 استان عراق برگزارمی‌شود(در کرکوک و استانهای کردنشین سلیمانیه، اربیل و دهوک انتخابات برگزار نمی‌شود)

14460 نامزد برای کسب 440 کرسی شوراهای استانی با یکدیگر رقابت خواهند کرد.

این در حالی است که خبرگزاری فرانسه از یک نظرسنجی که مرکز ملی اطلاع رسانی وابسته به دولت عراق انجام داد، خبرداد که بر اساس آن پیش‌بینی شده است که ائتلاف موسوم به "دولت قانون" به ریاست نوری المالکی 23 درصد آرای شهروندان را کسب خواهد کرد و لیست العراقیه به رهبری ایاد علاوی نخست وزیر اسبق بیش از 12 درصد و ائتلاف شهید محراب به ریاست سید عبدالعزیز حکیم بیش از 11 درصد آرا را به خود اختصاص داد و انتظار می رود لیست "جریان اصلاح" به رهبری ابراهیم الجعفری نخست وزیر سابق نیز 11 درصد آرا را کسب کند.

در این نظرسنجی 4500 نفر در تمام استانهای هجده گانه عراق با ضریب اشتباه سه درصد شرکت کردند.

کد خبر 73599

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز