یکشنبه ۲۱ مهر ۱۳۸۷ - ۱۴:۰۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: روزنامه اردنی العرب الیوم نوشت: عراق برای خرید سلاح و ابزار نظامی از جمله هواپیمای جنگنده مشغول مذاکره با فرانسه است

به گزارش ایرنا از امان، یک افسر بلندپایه ارتش عراق به خبرنگار العرب الیوم در عراق، گفت: هیئتی نظامی به ریاست فرمانده نیروی هوایی عراق برای امضای قرارداد خرید اسلحه و ابزارهای نظامی از فرانسه هفته آینده راهی پاریس خواهد شد.

این منبع که خواست نامش فاش نشود همچنین به این روزنامه گفت: مذاکرات عراق و فرانسه یک سال به طول کشید ، تا اینکه دو طرف توانستند به یک توافقنامه نظامی دست یابند.

وی خاطر نشان کرد : این مذاکرات علاوه بر خرید جنگ افزار شامل برگزاری دوره‌های آموزشی برای نیروهای امنیتی عراق توسط کارشناسان نظامی فرانسوی نیز می‌باشد .

این منبع تاکید کرد که معاملات فروش بالگردهای فرانسه به عراق نیز در جریان سفر ماه مه گذشته برنارد کوشنر، وزیر خارجه فرانسه به بغداد بررسی شد.

وی گفت: در باره خرید بالگرد و هواپیما، عراق پیشنهادهایی از تعدادی از کشورها دریافت کرد، ولی به دلیل رابطه قدیمی عراق با فرانسه پیشنهاد این کشور را پسندید.

به نوشته العرب الیوم، منابع دیگر گزارش دادند که احتمال می‌رود که شرکت "اوروکوپتر" که بالگردهای نظامی می‌سازد بر اساس یک قرارداد نظامی، نیاز عراق را در این رابطه تامین کند.

این روزنامه نوشت: دولت فرانسه سعی می‌کند روابط نظامی با عراق را پس از قطع آن از سال 1990 میلادی، احیا کند در حالی که آمریکا اعتقاد دارد که مسلح کردن ارتش عراق باید به طور معمولی و تحت نظر این کشور باشد. به گونه‌ای که خرید هرگونه سلاح از مبدا خارجی باید با موافقت آمریکا و حتی المقدور از کارخانجات آمریکایی باشد.

العرب الیوم نوشت: دولت آمریکا به رهبری بوش از مسلح کردن ارتش عراق در این زمان هراس دارد ، تا اینکه مبادا یک روز توپخانه عراق به سوی ابزارهای جنگی آمریکایی که عراق را اشغال کرده اند نشانه گیری شود.

کد خبر 65575

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز