همشهری آنلاین: ارتش آمریکا اداره امور استان انبار، بزرگترین استان عراق را به دولت این کشور واگذار می‌کند.

به گزارش بی بی سی، طی سال 2006 تحولاتی در این استان که مرکز فعالیت‌های القاعده بود انجام گرفت و شورشیان وفادار به القاعده به هم پیمانان آمریکا بدل شده و از آن پس علیه این گروه به فعالیت پرداختند.

بر اساس این گزارش، شهرهای رمادی و فلوجه زمانی بخشی از مثلث مرگ محسوب می‌شدند. در سال 2004 شهر فلوجه شاهد درگیری‌های شدید و خونینی بود.

در همین سال جسد سوخته شده 4 مقاطعه کار آمریکایی را در خیابان‌های این شهر بر زمین کشیدند. بیش از یک چهارم سربازان آمریکایی کشته در عراق در استان انبار جان خود را از دست داده‌اند.

اما در سال 2006 روسای قبایل استان انبار دست از حمایت القاعده برداشتند و با استفاده از حمایت مالی آمریکا شورا‌هایی موسوم به شوراهای بیداری تشکیل دادند.

ژنرال جان کلی از فرماندهان نیرو‌های آمریکایی در عراق در مصاحبه با آسوشیتد پرس گفت: از میزان نیرو‌های آمریکایی در استان انبار کاسته خواهد شد اما نه بلافاصله.

این مقام نظامی ارتش آمریکا در ادامه گفت: به زودی از میران نفرات نیروی دریایی ارتش آْمریکا در انبار کاسته می‌شود:" البته من تصور نمی‌کنم که این اقدام یک روزه انجام گیرد و براین باور هستم که کاهش نیرو‌های آمریکایی در انبار به تدریج انجام خواهد شد."

ارتش آمریکا اکنون دارای 28 هزار نیرو در استان انبار است. پیشتر و در ماه فوریه سال جاری میزان نیرو‌های آمریکایی در انبار 37 هزار نفر بود. طی سه سال اخیر اما میزان نیرو‌های عراقی مستقر در انبار از 5 هزار نفر به 37 هزار نفر رسید.

مجید العاصافی رئیس پلیس جدید استان انبار در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه با اشاره به تحویل اداره این استان به دولت عراق گفت: "نیرو‌های ما به منظور پذیرش مسوءلیت امنیتی آماده‌اند. آن‌ها اوضاع را تحت کنترل دارند.

با احتساب استان انبار اداره امور امنیتی 11 استان از 18 استان عراق تا کنون به دولت این کشور واگذار شده است.

کد خبر 62144

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز