همشهری آنلاین: رئیس جمهور عراق تاکید کرد: توافق اولیه برای خروج نیروهای آمریکایی از عراق در پایان سال جاری، حاصل شده است.

به گزارش ایسنا، جلال طالبانی رئیس جمهور عراق، در گفت‌وگو با روزنامه‌ی الحیات اظهار داشت: توافق اولیه در زمینه خروج نیروهای آمریکایی از بغداد و دیگر شهرهای عراق در پایان سال جاری صورت گرفته و این نیروها در پایگاه‌های ویژه که بر اساس توافق عراق و آمریکا است مستقر خواهند شد.

طالبانی با اشاره به حضور نیروهای آمریکایی در عراق تا سال 2011 گفت: ایرانی‌ها به خوبی این ضرورت را درک خواهند کرد.

وی عنوان داشت: ایران و آمریکا تمایل دارند به توافقنامه‌ای در خصوص اوضاع امنیتی در عراق دست یابند و ایرانی‌ها آماده بهبود روابطشان با آمریکا هستند.

رئیس جمهور عراق اخبار مبنی بر اینکه باراک اوباما، نامزد دموکرات‌ها برای احراز پست ریاست جمهوری آمریکا، از دولت عراق خواسته است که توافقنامه امنیتی دو جانبه را با دولت جرج بوش امضا نکند، رد کرد و گفت: ما با اوباما اصلا در این باره مذاکره نداشتیم و باراک اوباما تنها به بیان سیاست‌هایش برای ما و بررسی مساله خروج نیروهای آمریکایی از عراق پرداخت و اینکه باید در خصوص خارج ساختن نیروها به نظرات فرماندهان نظامی میدانی آمریکا توجه داشت.

وی عنوان داشت: اوباما گفته است که در تلاش است تا در خصوص باقی ماندن دو نیروی ضد ترور و نیروی آموزش ارتش عراق با عراقی‌ها توافق حاصل شود.

طالبانی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: آیت‌الله العظمی سیستانی از مراجع تقلید شیعه در عراق نعمتی برای عراقی‌هاست.

وی هم چنین به بررسی مشکلات میان دولت عراق و شوراهای بیداری پرداخت و گفت: باید هر چه سریعتر مشکل دو طرف حل شود.

وی عنوان داشت: ایران و سوریه در حال حاضر مانع نفوذ شبه نظامیان به داخل عراق می‌شوند و عراق با سوریه در حال بررسی اجرای طرح خط لوله‌های نفتی عراق است که تا طرابلس در لبنان کشیده شده است.

کد خبر 64796

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز