همشهری آنلاین: نوری المالکی ضمن رد اختصاص هر گونه مصونیت قضایی برای نظامیان آمریکایی مستقر در عراق مجددا بر خروج نیرو‌های آمریکایی تا سال 2011 تاکید کرد.

به گزارش آسوشیتد پرس، هفته گذشته مقامات عراقی و آمریکایی اعلام کردند که دو طرف بر سر یک جدول زمانی مبنی بر خروج گسترده نیرو‌های آمریکایی از عراق تا پایان سال 2011 به توافق رسیده‌اند. البته بر مبنای این توافق امکان حضور نیرو‌های آمریکایی در عراق جهت آموزش نظامی نیرو‌های عراقی و مشاوره به مقامات امنیتی این کشور در نظر گرفته شده بود.

با این حال نوری المالکی اعلام کرده است که این توافق رضایت دولت عراق را فراهم نمی‌کند و کل نیرو‌های خارجی باید تا پایان سال 2011 از عراق خارج شوند.

نخست وزیر عراق طی سخنانی گفت: هیچ گونه معاهده و یا موفقتنامه‌ای امضا نخواهد شد مگر اینکه این معاهده و یا توافقنامه بر پایه حاکمیت ملی و احترام به تمامیت ارضی عراق تنظیم شده باشد. المالکی افزود:چنین توافقی باید براساس این اصل که هیچ سرباز خارجی پس از یک زمان مشخص در عراق باقی نخواهد ماند تنظیم شود و نباید زمان نامحدودی برای خروج نیرو‌های خارجی در نظر گرفته شود.

المالکی در ادامه گفت: عراق و آمریکا پیشتر بر سر این مساله به توافق رسیده‌اند که کلیه نیرو‌های خارجی باید تا پایان سال 2011 از عراق خارج شون و تا آن زمان ارتش آمریکا بدون تائید دولت عراق مجاز به انجام عملیات نظامی در این کشور نخواهد بود.

نوری المالکی در ادامه سخنان خود گفت: مساله اعطای مصونیت قضایی به سربازان آمریکایی از جمله مسائلی است که نمی‌توان بر سر آن به توافق رسید. او افزود: اعطای مصونیت کامل به آمریکایی‌ها در حکم زیر پا گذاشتن حرمت خون عراقی‌ها خواهد بود. 

تونی فراتو سخنگوی کاخ سفید اما در اظهاراتی که در تضاد  با اظهارات نخست وزیر عراق قرار دارد، گفت: ما در مذاکرات با مقامات به کرات به موضع آمریکا مبنی بر اینکه هرگونه عقب نشینی از عراق منوط به چگونگی اوضاع در این کشور خواهد بود، تاکید کرده‌ایم.

فراتو در توجیه مواضع دولت آمریکا گفت: هر تصمیمی که درباره نیرو‌های خارجی در عراق گرفته شود، مشروط به اوضاع در خاک عراق خواهد بود. این مساله همواره موضع ما بوده و خواهد بود.

جرج بوش به رغم نارضایتی افکار عمومی آمریکا از افزایش تعداد تلفات نیرو‌های آمریکایی در عراق و طولانی شدن جنگ، با تندوین یک جدول زمانی برای خروج نیرو‌های امریکایی و خارجی از عراق مخالفت کرده است.

کد خبر 61644

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز