چهارشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۸۷ - ۲۰:۴۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: نخست‌وزیر لبنان که به همراه هیئتی به عراق سفر کرده است، چهارشنبه (30 مرداد) با نوری المالکی همتای عراقی خود دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

به گزارش ایرانا، نخست وزیران عراق و لبنان بعد از پایان مذاکراتشان دربغداد از توسعه همکاری‌های چند در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، سرمایه گذاری و نفت خبر دادند.   

نوری المالکی، نخست وزیر عراق در نشست خبری مشترک با همتای لبنانی‌اش گفت که توافقنامه‌های همکاری دو جانبه در زمینه‌های مختلف به زودی بین دو کشور امضا می‌شوند.

وی افزود، با فواد سنیوره  مساله توسعه روابط دیپلماتیک و معرفی سفیر لبنان دربغداد، همکاری اقتصادی و مشارکت شرکت‌های لبنانی در فعالیت‌های اقتصادی، بازرگانی وسازندگی عراق واستفاده از تجربیات لبنان دربخش بازسازی بحث و گفت‌وگو کرده است.

وی ادامه داد که در خصوص صنعت و فروش نفت به لبنان براساس توافقنامه‌هایی که بین دو کشور در آینده امضا می‌شوند، نیز بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

نخست وزیرعراق سفر سنیوره را به بغداد مهم و دارای پیام‌های متعدد دانست و آن را از تبعات بهبود فضای امنیتی در عراق برشمرد.

نخست وزیر لبنان نیز در این نشست خبری، رایزنی ها را با المالکی مثبت خواند و گفت که در اغلب محورها دیدگاه‌های مشترکی داشتیم و در خصوص گسترش و توسعه روابط به توافق نظر رسیده ایم .

سنیوره افزود، از فردا تیم کاری مشترک بین لبنان و عراق برای اجرایی کردن گفت وگوهای امروز، تشکیل و درهفته‌های آینده، توافقنامه‌های همکاری مشترک امضا می‌شوند.

وی اضافه کرد که به دلیل شرایطی که عراق و لبنان در سال‌های گذشته با آن مواجه بوده‌اند، سطح روابط بین دو کشور کاهش یافته اما تلاش می‌شود از این پس مناسبات دو کشور ارتقا پیدا کند.

وی درخصوص گفت‌وگوهایش با مالکی گفت: چالش‌های بزرگی که پیش روی کشورهای عرب و منطقه است را مورد بحث قرارداده و بر ضرورت تقویت روابط بین کشورهای عرب ومناسبات دوجانبه عراق و لبنان به طور ویژه ، تاکید کرده است .

سنیوره تاکید کرد که مناسبات عراق و لبنان در چارچوب منافع و مصالح دو کشور، در آینده نزدیک در تمامی زمینه‌ها احیا و فعال می‌شوند.

سنیوره چهارشنبه در راس هیئتی بلند پایه از وزیران و مسئولان دولت لبنان به بغداد سفر کرده است. او اولین نخست وزیر لبنان است که بعد از گذشت پنج سال از سقوط رژیم صدام به عراق سفر می‌کند.

کد خبر 61116

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز