شنبه ۱ تیر ۱۳۸۷ - ۰۶:۱۷
۰ نفر

ترجمه - احسان تقدسی: جناح صدر در اقدام دیگری از عملیات اعتراضی خود بر ضد‌دولت مرکزی عراق، اعلام کرده است که در انتخابات محلی این کشور شرکت نخواهدکرد.

 این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که دولت شیعی عراق به شبه نظامیان شیعه ساکن شهرک صدر 4 روز فرصت داد تا سلاح‌های سنگین خود را تحویل دولت داده و یا درغیر این صورت توسط نیروهای امنیتی عراق دستگیر خواهند شد. روز جمعه همچنین منابع خبری از تشکیل گروه ویژه‌ای از درون ساختار جیش‌المهدی برای جنگ با آمریکایی‌ها به دستور مقتدی صدر خبر دادند.

مخالفان سیاسی جناح صدر امیدوارند تحریم انتخابات محلی توسط صدریون بتواند به تسلط شیعیان بر نهادهای انتخابی عراق پایان دهد؛ امری که از سال 2005 تاکنون وجود داشته است.شیخ صلاح العبیدی، نماینده صدر در شهر مقدس نجف گفته است که صدریون انتخابات محلی را تحریم نخواهند کرد بلکه صرفا از ارائه لیست مستقل خودداری خواهند کرد و در این میان از افرادی که صلاحیت داشته باشند حمایت خواهند کرد. العبیدی همچنین تاکید کرد هرکدام از اعضای گروه صدر که مایل به شرکت دراین انتخابات هستند می‌توانند به‌صورت مستقل و یادرائتلافی از سایر طیف‌ها شرکت کنند. انتظار می‌رود انتخابات از اکتبر آغاز شود.

 این انتخابات در سطح کلان می‌تواند در تغییر چهره سیاسی کشور مؤثر باشد. اکثر اعراب سنی عراق انتخابات سال 2005 این کشور را تحریم کردند و به این ترتیب این فرصت در اختیار کردها و شیعیان قرار گرفت تا اکثریت را حتی در مناطق اکثرا سنی نشین دردست گیرند.

جناح صدر هم‌اکنون معتقد است که تحریم انتخابات سال 2005 توسط اعراب سنی، اشتباه احمقانه‌ای بود که سبب شد شیعیان برای اداره کشور مجبور به همکاری با آمریکایی‌ها شوند. صدریون چندماهی است که به شدت به عملکرد دولت عراق اعتراض دارند. آنها معتقدند که دولت مالکی تحت پوشش مسائل امنیتی بسیاری از طرفداران این طیف را بازداشت کرده و یا تحت تعقیب قرار داده است.

یک مقام رسمی جناح صدر که نخواست نامش فاش شود در این باره گفت که بسیاری از حامیان جناح صدر در مناطق جنوبی کشور از ترس بازداشت شدن آن هم توسط یک دولت شیعه مجبور به انکار هرگونه وابستگی یا علاقه خود به جناح صدر شده‌اند.

العبیدی در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس می‌گوید: ما در انتخابات حضور خواهیم داشت اما نه تحت عنوان صدریون و در این راه از هر شورای محلی که به منافع ماضرر بزند تبری خواهیم جست. العبیدی در ادامه با اشاره به تشکیل گروه زبده‌ای از شبه نظامیان المهدی برای جنگ با آمریکا می‌گوید: مقتدی صدر معتقد است که دولت عراق در نهایت به امضای توافقنامه امنیتی با ایالات متحده تن خواهد داد.

مالکی نخست وزیر عراق هفته گذشته از بن بست در مذاکرات عراق و آمریکا برسر امضای توافقنامه امنیتی خبر داده بود. به اعتقاد مالکی مفاد توافقنامه فعلی حاکمیت عراق را زیر سؤال خواهد برد. با این حال صدریون معتقدند دولت عراق در نهایت این توافقنامه را امضا خواهد کرد و از همین روست که می‌گویند: مقاومت برضد‌اشغالگری باید ادامه یابد. مالکی در ماه‌های اخیر تلاش فراوانی کرده است تا چتر قدرت دولت را در همه مراکز حضور شبه نظامیان بگستراند و تحلیلگران هم معتقدند اقدام اخیر جناح صدر ناشی از فشار فراوان دولت مالکی براین طیف بوده است.

 همزمان با آغاز بهارنیروهای عراقی باحمایت ارتش آمریکا عملیات گسترده‌ای را در شهرهای بصره و شهرک صدر آغاز کردند که این درگیری‌های گسترده درنهایت با امضای قرارداد آتش بس خاتمه یافت. نیروهای عراقی هم اکنون مشغول اجرای عملیاتی در منطقه العماره هستند. دولت عراق هم می‌داند که جناح صدر بخشی از واقعیت سیاسی این کشور است. تحریم می‌توانست جناح صدر را به سوی رادیکال شدن و حتی حذف از حاکمیت در بلندمدت بکشاند اما شرکتی اینگونه تنها در چارچوب راهبردی مؤثر از سوی این طیف قابل ارزیابی است. راهبردی که هم به معنای شرکت است و هم به معنای عدم‌شرکت.

آسوشیتد پرس- 15 ژوئن2008

کد خبر 55598

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز