دوشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۷:۳۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزیر خارجه آمریکا که به عراق سفر کرده است با نخست‌وزیر و رییس‌جمهور عراق مذاکره کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از سایت اینترنتی الجزیره، جلال طالبانی رییس جمهور عراق، در کنفرانس خبری بعد از دیدار با کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه آمریکا، اظهار داشت: موانع اصلی بازگشت جبهه توافق به دولت از بین رفته است.

وی خاطر نشان کرد: جبهه توافق اسامی نامزد‌های خود را به نوری المالکی نخست وزیر عراق تحویل داده است.

وی افزود: بازگشت جبهه توافق به دولت، گام مهمی در راستای تحقق وحدت و آشتی ملی است.

طالبانی تصریح کرد: مذاکرات کنونی با لیست العراقیه به رهبری ایاد علاوی و حزب فضیله جهت پیوستن به دولت ادامه دارد. طالبانی اشاره‌ای به جناح صدر نکرد.

از سوی دیگر، کاندولیزا رایس که روز یکشنبه در سفری غیر منتظره‌ وارد عراق شد، در دیدار با نوری مالکی تصریح کرد که عراق هم‌چنان نیازمند تلاش بیشتر در زمینه‌ آشتی ملی و بازسازی این کشور است.

وی از اقدامات نوری مالکی تقدیر کرد و گفت: مالکی در راستای حفظ وحدت عراقی‌ها تلاش می‌کند.

وزیر امور خارجه‌ آمریکا تاکید کرد: میان دولت مرکزی عراق، رهبران کرد‌ها و دیگر رهبران شیعه همبستگی وجود دارد.

وی بار دیگر کشورها را به بازگشایی سفارت‌هایشان در عراق و ازسرگیری روابط دیپلماتیک در این کشور فر اخواند.

رایس خاطر نشان کرد: منصفانه است که بگوییم همسایگان عراق می‌توانند تلاش بیشتری برای اجرای تعهداتشان انجام دهند، چرا که من معتقدم عراقی‌ها اجرای تعهداتشان را آغاز کرده‌اند.

کاندولیزا رایس در خصوص تهدیدات مقتدی صدر از روحانیون شیعه عراق در خصوص جنگ علنی اظهار داشت: برای ما بسیار سخت است که انگیزه و اهداف مقتدی صدر را دریابیم. ما نمی‌دانیم هدف وی از این اظهارات چیست. وی افزود: ما در حال حاضر در بهار سیاسی بغداد به سر می بریم.

رایس تصریح کرد: عراق کشور بسیار مهم عربی است و من در نشست کشورهای هم جوار عراق در راستای بهبود اوضاع عراق تلاش خواهم کرد.

نوری مالکی نیز عنوان داشت: آنچه که در بصره به وقوع پیوسته است، ضربه محکمی علیه نقض کنندگان قانون است و این اتفاق امری مهم است که باید مورد توجه قرار گیرد.

مالکی عنوان داشت: ما مصمم به رویارویی با شبه نظامیان هستیم، چرا که حضور آنها به نفع عراق و آینده‌ی منطقه نیست.

نخست وزیر عراق تصریح کرد: وقایع بصره تاثیرات مثبتی داشته است به طوری که شورای سیاسی امنیت ملی عراق را به تصمیم‌گیری در این زمینه واداشت و برای نخستین بار بود که سران عشایر ائتلاف یکپارچه و ائتلاف کردستان عراق اعلام کردند که مخالف این شبه نظامیان هستند.

دیدار وزیر خارجه آمریکا از عراق در حالی صورت می‌گیرد که قرار است وی از امروز (دوشنبه 2 اردیبهشت) با مقامات بحرینی و کویتی ملاقات کند.

رایس از کشورهای عربی خواسته است تا از دولت نوری مالکی حمایت دیپلماتیک بیشتری انجام دهند

کد خبر 49497

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز