همشهری آنلاین: نخست‌وزیر عراق چهار شرط را جهت توقف حملات نیروهای عراقی علیه ارتش المهدی تعیین کرد.

چند روز پس از سخنان مقتدا صدر در خصوص پیشنهاد ترک مخاصمه و درگیری با نیروهای دولتی عراق، نوری المالکی، نخست‌وزیر عراق اظهار داشت که برای توقف عملیات علیه نیروهای نظامی مقتدا صدر، موسوم به ارتش المهدی چهار شرط دارد.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اینترنتی المحیط، نوری المالکی، در گفت‌وگویی تلویزیونی تصریح کرد: چهار شرط ما برای توقف عملیات علیه ارتش المهدی شامل تحویل سلاح‌ها از سوی شبه نظامیان، توقف دخالت در امور دولتی، تسلیم تمام مظنونان و ارایه لیست‌های افرادی که در خشونت‌ها دست داشته‌اند از جانب ارتش المهدی وابسته به جناح مقتدی صدر می‌شود.

از سوی دیگر، این پایگاه اینترنتی در خبری دیگر گزارش داد: یک مقام امنیتی عالی‌رتبه در عراق از دست داشتن مسئولان ارشد شرکت بلک واتر در قاچاق جنگنده‌های زمان صدام و فروش آن پرده برداشت.

روزنامه لندنی الحیات به نقل از این مقام امنیتی که خواست نامش فاش نشود نوشت: صدام افسران ارتش سابق عراق را مسوول مخفی کردن هشت جنگنده قبل از جنگ عراق کرده بود.

به گفته این مقام، چهار جنگنده‌ به طور قطعه قطعه و چهار جنگنده دیگر به طور کامل پنهان شده بودند.

وی افزود: افسران نظام صدام این جنگنده‌ها را به شیوه‌ نظامی در باغ‌های منطقه‌ التاجی واقع در شمال غرب بغداد در اوایل سال ۲۰۰۳ مخفی کردند که هدف جنگنده‌های آمریکایی قرار نگیرند. این تدبیری بود که نظام صدام عمدتا در قبال اکثر جنگنده‌هایش می‌اندیشید.

این افسر اظهار داشت: افسران مسئول مخفی کردن جنگنده‌ها بعد از اطمینان از تسلط نیروهای آمریکایی بر عراق، با افسران برجسته‌ عراق که با ارتش آمریکا ارتباط نزدیکی داشتند ارتباط برقرار کرده و آنها را از مکان مخفی کردن این جنگنده‌ها مطلع ساختند.

به گفته این افسر، افسران نزدیک به آمریکایی‌ها از این افسران خواستند تا از این جنگنده‌ها در آموزش‌های نظامی استفاده کنند.

وی اشاره‌ای به ماهیت توافقنامه‌ای که میان مسئولان و افسران امضا شده نکرد و تنها اظهار داشت: افسران سال ۲۰۰۶ اعلام کردند که مسوول کنونی این جنگنده‌ها را تحویل گرفته و آنها را به خارج از عراق قاچاق کرد.

موسی فرج رییس سابق هیات شفاف سازی عراق، گفت: ما سال ۲۰۰۶ سندی را در خصوص توافقنامه‌ای که به موجب آن این جنگنده‌ها به خارج از عراق قاچاق شده‌اند دریافت کردیم.

وی خاطر نشان کرد: توافقنامه‌ مذکور میان مسوول ارشد وزارت دفاع وقت و شرکت آمریکایی بلک واتر برای انتقال جنگنده‌ها از سوی این شرکت به خارج امضا شده بود.

به گفته فرج، تحقیقات این هیات نشان می‌دهد ارتباطی میان یک مسئول ارشد امنیتی عراق با قرارداد فروش هشت جنگنده‌ به شرکت بلک واتر وجود دارد.

کد خبر 49978

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز