سه‌شنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۲۰:۴۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: ارتش آمریکا اعلام کرد: 3500 سربازاش را که به عنوان بخشی از عملیات بحث برانگیز در ماه فوریه سال گذشته (اسفند) در عراق مستقر شده بودند، از این کشور خارج خواهد کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، ارتش آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: سربازان لشگر سوم پیاده نظام در چند هفته آینده به پایگاه خود در فورت بنینگ در گرجستان باز می‌گردند.

این اقدام در جهت طرح ایالات متحده برای خروج کامل 30 هزار نیروی رزمی این کشور است که از ماه فوریه سال گذشته برای جلوگیری از افزایش خشونت‌های فرقه‌‌ای در عراق مستقر شده بودند.

ارتش ایالات متحده تصریح کرد: حضور نیروهای لشگر سوم پیاده نظام به کاهش سطح خشونت‌ها در منطقه جنوب بغداد کمک کرده بود.

واشنگتن اعلام کرده است که قصد دارد تا ماه ژوئیه خروج 30 هزار سرباز این کشور را به اتمام برساند و یک دوره ارزیابی 45 روزه پیش از بررسی خروج فراگیر نیروهای آمریکایی دارد. برآورد می‌شود آمریکا بیش از 150 هزار نیرو در عراق دارد.

همچنین یک کارشناس تروریسم آمریکا گفت: زنان بیشتری در عراق نسبت به پنج سال گذشته اقدام به حملات انتحاری کرده‌اند و انتظار می‌رود این حملات توسط زنان در ماه‌های آینده بیشتر شود.

خانم فرهانا علی تحلیل‌گر سیاست بین‌الملل ایالات متحده با اصلیت پاکستانی، پس از سمپوزیوم تروریسم در نشست سالانه انجمن روانپزشکی آمریکا در واشنگتن گفت: بین ژانویه و آوریل، 12 حمله انتحاری توسط زنان در عراق انجام شد. این امر افزایش تصاعدی این حملات را نشان می‌دهد.

در ماه‌های آغازین سال جاری (پنج ماه)، 12 زن در عراق حملات انتحاری انجام داده‌اند. این آمار بین سالهای 2003 تا 2007، 11 حمله بود.

وی با بیان اینکه به مقامات آمریکایی و سیاستگذاران این کشور از سال 2005 نسبت به بروز این تهدید هشدار داده است، گفت: تا زمانی که این جنگ ادامه یابد، شاهد بی‌ثباتی بیشتر در عراق خواهید بود و زنان قربانیان عمده آن خواهند بود. شما خواهید دید که زنان بیشتری در عراق، تروریسم انتحاری را در ماه‌های آینده انتخاب می‌کنند.

فرهانا علی اضافه کرد: تنها دو ماه پیش بود که ما توجه جدی خود را به این مساله معطوف کردیم. چرا؟ چون زنان حمله کننده در عراق در حال لطمه زدن به تلاش‌های ما برای برقراری صلح و ثبات در این کشور هستند.

وی عمده دلیل افزایش بمب‌گذاری‌های انتحاری توسط زنان را به حاشیه رانده شدن زنان عراقی از زمان تهاجم آمریکا در سال 2003 به این کشور خواند.

این تحلیل‌گر سیاسی افزود: زنان عراقی به آرامی با روند جنگ به حاشیه رانده شده‌اند. آنها در گذشته در صف مقدم جامعه بوده‌اند. آنها در دولت عراق و در سازمان‌های غیر دولتی حضور داشتند. ما آنها را از آن فرصت‌ها منع کردیم.

وی ادامه داد: بسیاری از زنان، کشور را ترک کردند؛ اما کسانی که باقی مانند قربانی تجاوز، شکنجه و آدم ربایی هستند. بنابراین آنها دو بار قربانی شده‌اند. زنان از این حملات به نشانه اعتراض استفاده می‌کنند. در عراق آنها در حال اعتراض به از دست دادن شوهرانشان، از دست دادن جامعه و کشورشان هستند.

کد خبر 51057

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز