دوشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۸۷ - ۲۰:۴۵
۰ نفر

گروه بین‌الملل: نوری مالکی نخست وزیر عراق، در گفت‌وگو با شبکه سی.ان.ان مشارکت جریان صدر در آینده‌ سیاسی این کشور را مشروط به منحل ساختن ارتش المهدی کرد.

نخست وزیر عراق در گفت‌وگو با این شبکه آمریکایی تاکید کرد: گروه صدر تا زمانی که ارتش المهدی را منحل نکرده است، حق مشارکت در روند سیاسی کشور از جمله مشارکت در مبارزات انتخاباتی آینده‌ عراق (در ماه مهر)  را ندارد.  این اظهارات و هشدار مالکی تنش میان دولت عراق و گروه صدر را که دو هفته قبل به مدت 6 روز با نیروهای امنیتی عراق درگیر شدند، افزایش خواهد داد . در پی چند روز زد و خورد شدید که به کشته شدن صدها نفر منجر شد مقتدی صدر به شبه نظامیان سپاه المهدی دستور داد خیابان های بصره را تخلیه کنند.

نخست وزیر عراق در این گفت‌وگو بر عزم دولتش در تحت پیگرد قرار دادن شبه نظامیان شهرک صدر تاکید کرده و افزود: این امر تا زمان سیطره‌ کامل دولت بر مناطق بحران زده‌ مذکور و تحقق پیروزی نهایی متوقف نخواهد شد.  مالکی گفت: پیروزی ما مانع از آن می‌شود که این شبه‌نظامیان منطقه‌ الخضراء و دیگر مناطق را هدف قرار دهند.
این در حالی است که طی دو هفته‌ گذشته منطقه الخضراء که بسیاری از موسسات دولتی و سفارتخانه‌های مهم خارجی در آن واقع شده از سوی شهرک صدر هدف حملات موشکی و خمپاره‌ای قرار گرفته است.

سخنان مالکی در شرایطی منتشر شد که یکشنبه شب شورای سیاسی و امنیت ملی عراق هم در بیانیه ای با اعلام حمایت از طرح‌های امنیتی دولت مشارکت جریان صدر در انتخابات آینده عراق را به خلع‌سلاح جیش المهدی مشروط کرد.
این شورا از تمام احزاب خواست هر چه سریع‌تر و پیش از برگزاری انتخابات محلی، گروه های شبه نظامی خود را منحل کنند و سلاح‌های خویش را به دولت تحویل دهند و به سوی فعالیت‌های غیر نظامی مسالمت آمیز روی آورند، زیرا این مسئله، شرط مشارکت در روند سیاسی و انتخابات است.

درخواست شورای سیاسی و امنیت ملی عراق ضمانت اجرایی ندارد اما جناح‌های سیاسی قدرتمندی در این شورا حضور دارند. شورای مذکور متشکل از رئیس جمهوری، نخست وزیر و رهبران احزاب سیاسی پارلمان عراق است.

واکنش جریان صدر
در واکنش به اظهارات مالکی و درخواست شورای سیاسی و امنیت ملی عراق یکی از دستیاران ارشد مقتدی صدر دیروز گفت: مقتدی صدر با روحانیون ارشد در خصوص منحل کردن ارتش مهدی مشورت خواهد کرد و اگر روحانیون دستور بدهند با منحل کردن ارتش المهدی موافقت خواهد کرد.

حسن زرقانی افزود: اگر مراجع دستور انحلال ارتش المهدی را صادر کنند مقتدی صدر و جریان صدر از دستورات آنها تبعیت خواهند کرد. وی گفت:  مقتدی‌صدر به دفاتر خود در نجف و قم دستور داده است نمایندگانش با آقای سیستانی در نجف و کاظم حائری در قم دیدار کنند تا درباره موضوع منحل کردن ارتش المهدی با آنها مشورت کنند.

شیخ صلاح العبیدی سخنگوی گروه صدر هم تصریح کرد: هرگونه تلاش برای ممانعت از مشارکت گروه صدر در روند سیاسی کشور غیر قانونی است.
وی افزود: دولت عراق نمی‌تواند ارتش‌المهدی را منحل سازد و مسئولیت این امر بر عهده‌ گروهی است که این ارتش را تشکیل داده است.

فوزی اکرم، یکی از اعضای جنبش صدر در پارلمان عراق هم  به رویترزگفت: گروه های رقیب که در دولت عراق کار می کنند با آمریکا علیه حزب او تبانی کرده‌اند. اکرم گفت که بقیه جناح‌های اصلی سیاسی، گروه شبه نظامی خود را دارند و برخی از این گروه ها در وزارتخانه‌های دفاع و کشور، در پوشش کارمند کار می کنند.

یاسین مجید، مشاور اطلاع‌رسانی مالکی مخالفت گروه صدر با خلع سلاح ارتش المهدی را به انزوای این گروه از روند سیاسی منجر دانست و ابراز امیدواری کرد که این گروه در تصمیمش تجدید‌نظر کند.   مجید گفت: تداوم مخالفت‌های گروه صدر با خلع سلاح ارتش المهدی، آنها را به انزوای سیاسی می‌کشاند و ما امیدواریم که گروه صدر با تجدید نظر در موضع‌گیری‌اش تصمیمی اتخاذ کند که به منافع این گروه و منافع ملت عراق خدمت کند.
مشاور مالکی با اشاره به وجود برخی شبه نظامیان از دیگر گروه‌های سیاسی در عراق تاکید کرد: تصمیم به منحل ساختن شبه نظامیان، شامل تمامی احزاب سیاسی می‌شود و این امر تنها مختص به گروه صدر نیست.

سرزمین شبه‌نظامیان
از سال ۲۰۰۴ میلادی چند بار تلاش شده است که احزاب سیاسی عراق حمایت از شبه‌نظامیان خود را متوقف کنند و 11 تشکیلات شبه نظامی وابسته به معارضین سابق در طول این مدت منحل شده است.  این درحالی است که به گفته فوزی اکرم، یکی از اعضای جنبش صدر جناح‌های اصلی سیاسی همچنان گروه شبه‌نظامی خود را در اختیار دارند و برخی از این گروه ها در وزارتخانه‌های دفاع و کشور، در پوشش کارمند کار می کنند. حامیان مقتدی صدر 30 کرسی از 275 کرسی پارلمان عراق را در اختیار دارند.

کد خبر 48060

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز