شنبه ۲۴ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۹:۵۰
۰ نفر

ترجمه نیلوفر قدیری: تا انتخابات محلی عراق که در ماه اکتبر برگزار می‌شود 5 ماه دیگر زمان باقی است.

اما بحث‌ها و تحلیل‌ها و تحولات قبل از انتخابات از همین حالا در این کشور آغاز شده‌است. این انتخابات میدان رویارویی و کشمکش قدرت میان احزاب قومی و قبیله‌ای است که نقشه سیاسی کشور عراق را تشکیل می‌دهند.

مقامات عراقی پیش‌بینی می‌‌کنند که هر چه به زمان انتخابات نزدیک شویم، خشونت‌ها اوج می‌گیرد. این انتخابات در حقیقت نوعی همه‌پرسی درباره عملکرد احزاب شیعه و کرد است که بعد از انتخابات ژانویه سال 2005 قدرت را به دست داشته‌اند. بازیگران اصلی این انتخابات مانند جنبش مقتدی‌صدر و گروه‌های عرب سنی برای اولین بار در این انتخابات با هم رقابت می‌کنند و پیش‌بینی می‌شود که این گروه‌ها در این انتخابات نتیجه‌ای به‌مراتب بهتر از گروه‌های حاضر در قدرت به دست آورند.

یک مقام بلند‌پایه شیعه عراقی که نخواست نامش فاش شود در این باره به خبرنگار رویترز گفت: ائتلاف‌های جدیدی در حال شکل‌گیری است و همه چیز تغییر خواهد کرد. نقشه سیاسی عراق در آستانه تغییر است. نتایج این انتخابات نشان می‌دهد که عملکرد احزاب عراقی در انتخابات پارلمانی سال 2009 چگونه خواهد بود. انتخابات پارلمانی نشان می‌دهد که آیا نوری مالکی نخست‌وزیر شیعه عراقی قدرت را در دست خواهد داشت یا رهبر دیگری جای او را خواهد گرفت.

عادل عبدالمهدی، معاون رئیس‌جمهوری عراق که از شیعیان است، دراین‌باره می‌گوید:  این گروه‌ها و احزاب سیاسی در انتخابات پارلمانی تغییرات عمده‌ای ایجاد خواهند کرد.
اولین جرقه مبارزات انتخاباتی که درراه است ماه گذشته وقتی شلیک شد که مالکی فرمان سرکوب شبه‌نظامیان را در شهر بصره صادر کرد. نیروهای امنیتی عراق در این درگیری‌ها با مقاومت جدی نیروهای مقتدی صدر در شهرک صدر رو‌به‌رو شده و صدها نفر در این درگیری‌ها کشته شدند. نیروهای صدر، مالکی را به تلاش برای تضعیف این جنبش در آستانه انتخابات محلی متهم کردند. مالکی اما تاکید کرد که تنها قصد برخورد با نیروهای تبهکار را دارد.

واشنگتن معتقد است که این انتخابات موجب تحکیم آشتی ملی شده و حضور اقلیت سنی را در سیاست تقویت می‌کند. عرب‌های سنی که انتخابات محلی قبل را تحریم کردند اکنون در مناطق سنی نشین هم نماینده‌ای ندارند.

در جنوب عراق اما این انتخابات صحنه رقابت گروه‌های شیعه خواهد شد. در این منطقه نیروهای صدر و طرفداران مجلس اعلای اسلامی عراق به رهبری عبدالعزیز حکیم بر سر به دست آوردن قدرت بیشتر با هم رقابت می‌کنند. مجلس اعلا از مالکی حمایت می‌کند و تقریبا همه 9 دولت محلی را در جنوب عراق در اختیار دارد. اما عملکرد این دولت‌های محلی با انتقاداتی رو‌به‌روست. جنبش صدر انتخابات سال 2005 را تحریم کرد اما در انتخابات پارلمانی همان سال حضور داشت. این جنبش در انتخابات محلی امسال هم شرکت می‌کند.

احزاب سنی در پارلمان عراق هم با رقابت گروه‌های قبیله‌ای سنی رو‌به‌رو هستند که به خاطر ایجاد واحد‌های امنیتی مخصوص خود برای مقابله با شبه‌نظامیان القاعده محبوبیتی در میان مردم به دست آورده‌اند. این گروه‌ها که شوراهای بیداری نام دارند در اطراف بغداد و شمال این شهر پراکنده‌اند. این گروه‌ها قهرمانان جدید سنی‌ها هستند.

رویترز - 11 آوریل 2008

کد خبر 48560

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز