جمعه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۷:۱۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: آرامش با اجرایی شدن توافقنامه میان جریان صدر و دولت عراق بار دیگر به شهرک صدر بازگشت

به گزارش مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، منابع عراقی جمعه (27 فروردین) گفتند که درگیری‌ها میان نیروهای آمریکایی و عراقی با جیش المهدی وابسته به جریان صدر در ساعات گذشته، درپی آغاز اجرا شدن توافقنامه آتش‌بس میان این جریان با دولت عراق در شهرک صدر متوقف شده است.

یک منبع امنیتی عراق اظهار داشت : درگیری‌ها دیشب در شهرک صدر کاملا متوقف شد و اوضاع دیشب تا صبح امروز جمعه آرام بود.

شیخ صلاح العبیدی سخنگوی جریان صدر به خبرگزاری فرانسه گفت: توافقنامه اجرایی شده است و همکاری خوبی (میان نیروهای عراقی و جریان صدر) وجود دارد. وی امروز گفت: نیروهای آمریکایی به شهرک صدر یورش نبرده‌اند و آنها درهمان مناطقی که پیش از توافق مستقر بودند، هستند و امیدوارم که وضعیت به همین منوال در شهرک صدر ادامه یابد.

العبیددی به ورود هیئتی پنج نفره به دستور مقتدی صدر رهبر جریان صدر برای پیگیری اجرای توافقنامه و ارزیابی اوضاع اشاره کرد.

در همین حال، سخنگوی وزارت دفاع عراق امروز اعلام کرد: نوری المالکی، نخست وزیر عراق فرمان عفو افراد تحت پیگرد و قانون شکنان را در استان نینوی در شمال عراق ازصبح امروز به مدت 10 روز صادر کرده است.

سرتیپ محمد العسکری به خبرگزاری فرانسه گفت: به دستور المالکی، فرمان عفو قانون شکنان و افراد تحت پیگرد دستگاههای امنیتی اعلام شد و این فرمان از ساعت 10 صبح به مدت 10 روز معتبر است.

العسکری افزود: فرمان عفو فرصتی برای افراد مسلح و تحت پیگرد برای تحویل دادن سلاح و خودشان به نیروهای امنیتی است و این فرمان عفو شامل حال کسانی که شاکی خصوصی دارند، نمی شود.

وی افزود: طرحی برای دریافت سلاحهای سنگین و نیمه سنگین درمقابل دریافت مبالغی مالی در طول مدت 10 روزه وجود دارد و هرخانه‌ای در شهر موصل حق دارد تا فقط یک قبضه سلاح سبک شامل کلت یا تفنگ خودکار را نگهداری کند.

دربیانیه دولت عراق بر"عفو اعضای گروههای مسلح در مقابل تحویل سلاحهای سنگین و نیمه سنگین خود به دستگاههای امنیتی یا روسای عشایر مناطق خود و دریافت پول از زمان صدور این بیانیه به مدت 10 روز" تاکید شده است.

در این بیانیه همچنین آمده است: افراد فریب خورده‌ای که علیه دستگاههای امنیتی دست به سلاح برده اند، اما مرتکب جنایت علیه غیرنظامیان نشده و دستهای آنها به خون این غیرنظامیان آلوده نیست، بخشیده می‌شوند تا از این طریق فرصت یابند در ساختن عراق و بازگشت به وحدت ملی شرکت کنند.

کد خبر 52020

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز