سه‌شنبه ۱۳ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۹:۱۹
۰ نفر

آمریکا خواستار مشاهده متن قرارداد عظیم فروش گازطبیعی ایران به سوئیس شد و نسبت به اینکه این قرارداد ناقض تحریم‌ها علیه ایران باشد، ابراز نگرانی کرد.

سفارت آمریکا در سوئیس در وب‌سایت خود گزارش داده که دولت آمریکا همزمان با انعقاد این قرارداد در تهران، به‌طور رسمی خواستار دریافت نسخه‌ای از متن آن قرارداد از دولت سوئیس شده بود.

این سفارت همچنین تایید کرده که آمریکا برای نخستین بار در ماه ژوئن سال  ۲۰۰۷ میلادی خواستار دریافت نسخه‌ای از آن قرارداد شده بود. اما به گفته مقام‌های آمریکایی، دولت سوئیس تاکنون متن قرارداد خرید گاز طبیعی از ایران را در اختیار آمریکا قرار نداده است.

منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران، ۱۷مارس در کنفرانس خبری مشترکی در تهران با میشلین کالم‌ری، همتای سوئیسی خود اعلام کرد که قراردادی برای صادرات گاز بین شرکت سوئیسی ای.جی.ال ‌و شرکت ملی گاز ایران امضا شده است.

درهمین حال رسانه‌های گروهی در سوئیس گزارش داده‌اند که آمریکا تلاش کرده بود تا سوئیس را از این اقدام منصرف کند و در همین زمینه در سایت اینترنتی سفارت آمریکا نوشته شده که: قراردادهایی مثل قرارداد خرید گازطبیعی ایران توسط سوئیس تلاش گروه 1+5 برای اعمال فشارهای اقتصادی علیه ایران را تضعیف می‌کند.

آمریکا می‌گوید که در حال بررسی این موضوع است که آیا قرارداد منعقد شده تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران را نقض می‌کند یا نه. این درحالی است که هنوز دولت آمریکا نظر نهایی خود در این زمینه را اعلام نکرده است.

خاطرنشان می‌شود که سفارت سوئیس در ایران و کوبا به‌عنوان حافظ منافع آمریکا در آن دو کشور عمل می‌کند. این در حالی است که کالم‌ری، وزیر خارجه سوئیس، تاکید دارد که این قرارداد ناقض تحریم‌های وضع شده سازمان ملل متحد و آمریکا علیه دولت ایران نیست و سوئیس به‌عنوان کشوری بی‌طرف حق انعقاد قرارداد با ایران را دارد و این قرارداد در راستای منافع راهبردی این کشور بوده است.

شرکت سوئیسی ای.جی.ال نیز اعلام کرد که مدت قرارداد خرید گاز از ایران  ۲۵سال است و قرار است هرساله ۵.۵ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی ایران به اروپا صادر شود.

بنابر اعلام ای.جی.ال، صادرات گاز ایران به سوئیس از سال ۲۰۰۹ آغاز خواهد شد و این شرکت قصد دارد گاز ایران را به مشتریان اروپایی خود بفروشد.

جزئیات زیادی از قرارداد صادرات گاز ایران به سوئیس منتشر نشده اما ارزش آن بین ۲۸ تا ۴۲ میلیارد دلار برآورد می‌شود.

آسوشیتدپرس
۳۱ مارس ۲۰۰۸

کد خبر 47421

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز