همشهری آنلاین: بیست و چهارم سپتامبر ( دوم مهر) هر سال به عنوان "روز جهانی قلب" نامگذاری شده است.

قلب سالم برای زیستنی کامل بدون توجه به سن  و جنس شما حیاتی است.کنترل‌کردن عوامل خطرساز عمده برای بیماری‌های قلبی-عروقی، فعال بودن از لحاظ جسمی، و سیگار نکشیدن می‌تواند از حملات قلبی و سکته‌ای مغزی پیشگیری کند و ممکن است سرعت پیرشدن قلب را بکاهد.

برای همین است که امسال روز جهانی قلب  با مضمون " قلب‌تان چقدر جوان است؟" برگزار می‌شود تا مردم را در سراسر جهان تشویق کند که سبک زندگی‌ سالمی را بر گزینند که به حفظ جوانی قلب کمک کند.

فعالیت جسمی و سلامت قلبی

 بی‌تحرکی عامل بسیار مهمی در پیر شدن قلب است، چرا که مِی‌تواند به اضافه‌وزن و چاقی، دیابت و فشار خون بالا شود. قلب عضله‌ای است که برای حفظ کارآیی‌اش در  تلمبه ‌کردن خون با هر ضربات نیاز به ورزش منظم دارد.

فعال بودن سلامتی‌ کلی شما را هم ارتقا می‌بخشد، به شما انرژی می‌دهد، استرس را کم می‌کندو استخوان‌ها و عضلات را مستحکم می‌بخشد.

چه نوع فعالیتی بهتر است؟

ورزش‌هایی که انجام می‌دهید باید هم شامل فعالیت‌های هوازی ( ورزش‌هایی استقامتی) و  هم فعالیت‌های قدرتی و ورزش‌های کششی باشد:

- فعالیت هوازی(اروبیک) بهترین ورزش برای قلب است. این فعالیت‌ها شامل پیاده‌روی تند ،دویدن نرم، شنا، دوچرخه سواری و... است یا  هر فعالیتی که از قلب و ریه‌ها و عضلات را برای مدتی به کار گیرد.

- فعالیت‌های قدرتی ماند کار برروی عضلات شکم یا کمر. عضلات بزرگتر  و قوی‌تر کالری بیشتری مصرف می‌کنند و بنابراین انجام فعالیت‌های روزمره به حفظ وزن بدن کمک می‌کند.

-ورزش‌های کششی به انعطاف‌پذیری بدن کمک می‌کنند مانند یوگا

برنامه‌ریزی برای فعالیت جسمی

ورزش را به آهستگی شروع کنید و  تدریجا زمان و شدت آن را افزایش دهید. برای بزرگسالان دست کم 30 دقیقه ورزش در روز و برای کودکان 60 دقیقه ورزش در روز لازم است.

رژیم غذایی سالم

برای کمک به حفظ قلبی جوان در طول عمر مصرف کالری باید با میزان سوختن کالری تعادل داشته باشد.

رژیم غذایی شما باید حتوی مقدار زیادی میوه و سبزیجات، غلات کامل، گوشت لخم و ماهی ،غذاهای کم‌چربی یا بدون چربی و روغن‌های اشباع‌نشده گیاهی مثل روغن زیتون و روغن آفتابگردان باشد.

سیگار را کنار بگذارید

سیگار کشیدن یا هر نوع دیگر استعمال دخانیات عامل بسیار مهم دیگری برای حفظ سبامت قلب است.

ترک سیگار میزان کلسترول کل خون و کلسترول بد یا LDL  را می‌کاهد، انعقادپذیری خون را کاهش‌می‌دهد و احتمال انسداد ناگهانی رگ‌هاب تغذیه کنده قلب را پایین می‌آورد.

با عدم مصرف دخانیات پیام واضح و مداومی در مورد خطرات دخانیات به کودکانتان بدهید.

http://www.worldheartday.com

کد خبر 4739

برچسب‌ها