سه‌شنبه ۱۸ مهر ۱۳۸۵ - ۱۲:۵۶

همشهری آنلاین: پژوهشگران اسپانیایی می‌گویند گردو ممکن است برای شریان‌های قلب از روغن زیتون هم بهتر باشد.

به گزارش هلث‌دی نیوز این پژوهشگران به گروهی از افراد مورد آزمایش شام چربی شامل ساندویچ سالامی و پنیر با نان سفید به علاوه ماست پرچرب دادند. سپس به نیمی از افراد پنج قاشق چایخوری روغن زیتون و به نیم دیگر 40 گرم گردو (معادل 8 گردوی پوست‌شده) به عنوان دسر داده شد.

برررسی با اولترا سوند نشان داد که شریان‌های افرادی که پس از مصرف غذای چرب گردو خورده بودند، نسبت به آنهایی که روغن زیتون خورده بودند، انعطاف‌پذیرتر و ارتجاعی‌تر باقی مانده‌اند.

دکتر امیلیو رئیس کلینیک چربی در بیمارستان کلینیکو در بارسلونا گفت: "این تحقیق نشان‌دهنده مکانیسمی برای اثرات مفید گردو است."

هم روغن زیتون و هم گردو آغاز التهاب و اکسیداسیون را در شریان‌ها پس از غذای چرب کاهش می‌دهند، اما به گفته راس گردو انعطاف پذیری عروق خونی را حفظ می‌کند، در حالیکه در مورد روغن زیتون اینگونه نیست.

 او بیشتر این اثرات مفید را به اسید لینولئیکی مربوط دانست که در گردو پیدا می‌شود. این ماده مغذی مشابه اسید‌های چرب اومگا-3 یافت‌شده در ماهی‌ها هست.

راس اشاره می‌کند که مراجعی مانند انجمن قلب آمریکا به افراد توصیه می‌کنند افراد دست کم دو وعده در هفته ماهی بخورند و بهتر است ماهی چرب بخورند که غنی از اسیدهای چرب امگا-3 هستند. اسید‌های چرب امگا-3 میزان کلسترول ‌HDL- نوع خوب کلسترول که شریان‌ها را پاک نگه می‌دارد- را افزایش می‌دهند.

اما راس می‌گوید تنها مشکل این است که خریدن و مصرف کردن ماهی به اندازه گردو آسان نیست. او یادآور شد که اسید آلفا لینولئیک دارای همان ساختار شیمیایی اسید‌های چرب امگا-3 است. اسید لینولنیک در غذاهای گیاهی در حالیکه منابع ماهی‌ها در حال پایان یافتن است، منبعی تمام‌نشدنی را فراهم می آورد.

در حال حاضر سازمان غذا و داروی آمریکا می‌گوید: "پژوهش‌ها شواهدی حمایت‌کننده اما نه قطعی را نشان می‌دهد که خوردن 40 گرم گردو در روز به عنوان یک چربی کم-اشباع شده و رژیم غذایی کم-کلسترول، بدون افزایش مصرف کلی کالری‌ها ممکن است خطر بیماری عروق کورونر قلب را کاهش دهد."

پژوهش‌های بیشتری لازم است تا تعیین کند، که آیا اثرات محافظتی گردو با حرارت یا پختن تحت تاثیر قرار می‌گیرند یا بهتر است آن را خام مصرف کرد.

کد خبر 5682

برچسب‌ها