چهارشنبه ۱۵ شهریور ۱۳۸۵ - ۱۹:۵۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: متخصصان ارشد حاضر در کنگره جهانی بیماری‌های قلب در اسپانیا می‌گویند بیماری‌ قلبی به سرعت در حال تبدیل شدن به تهدیدی عمده در کشورهای در حال توسعه است.

 به گزارش خبرگزاری رویترز از بارسلون محل برگزاری این کنگره کارشناسان می‌گویند بدتر شدن رژیم غذایی، ورزش نکردن، و سیگار کشیدن باعث اوج‌گیری تلفات حاصل از حملات قلبی و سکته‌های مغزی در کشورهای فقیرتر هم شده است.

  پروفسور استفن لیدر از دانشگاه سیدنی در این مورد گفت:" بیماری‌های قلبی-عروقی در مادران در اغلب کشورهای در حال توسعه چهار بار بیشتر از عوارض زایمانی و ایدز باعث مرگ و میر می‌شوند. در حالیکه ایدز هر سال  سه میلیون نفر را در دنیا می‌کشد- بیماری‌های قلبی-عروقی 17.5 میلیون نفر را به کام مرگ می‌فرستد."

 در واقع در برخی کشورهای در حال  توسعه اکنون خطر مرگ و میر ناشی از بیماری قلبی، چند بار بیشتر از کشورهای ثروتمند شده است.

ظهور کانون‌های اقتصادی جدید در آسیا و آمریکای لاتین جوامعی را بوجود آورده است که در آنها پرخوری و سوءتغذیه پا به پای هم پیش می‌روند و در دو سر طیف فقر و ثروت مشکلات بهداشتی بوجود می‌آورند.

  سازمان جهانی بهداشت تخمین می‌زند که ضررهای اقتصادی به خاطر بیماری‌های قلبی و سایر بیماری‌های مزمن بین سال‌های 2005 و 2015 د ر چین به 558 میلیارد دلار، در هند به 236 میلیارد دلار و در روسیه به 303 میلیارد دلار خواهد رسید.

  به گفته کارشناسان بسیاری از اقدامات لازم برای بهبود سلامتی قلب و عروق ساده و ارزان‌قیمت هستند. برنامه‌های آموزشی در مورد سیگار کشیدن و رژیم غذایی می‌توانند بسیار موثر باشند و داروهایی اساسی مانند آسپیرین –که نجات‌بخشی‌شان در بیماری‌های قلبی به اثبات رسیده – بسیار ارزان‌قیمت هستند.

 دکتر سلیم یوسف از دانشگاه مک‌مستر کانادا گفت که بیماری قلبی-عروقی تا  100 سال پیش تقریبا ناشناخته بود و تقریبا به طور کامل می‌توان آن را بیماری دست‌ساز انسان خواند.

  پژوهش‌های اخیر نشان می‌دهد که بیش از 90 درصد موارد بیماری‌های قلبی قابل پیشگیری هستند و چند عامل انگشت‌شمار استاندارد در سراسر جهان مانند کلسترول، فشار خون بالا، سیگار کشیدن، رژیم غذایی نامناسب، چاقی و ورزش‌نکردن مسئول ایجاد آن هستند.


 دکتر یوسف می گوید:" ما شیوه‌های درمانی برای این عوامل خطرساز در دست داریم و باید آنها را معالجه کنیم"به گفته او دولت‌ها در سراسرجهان می‌توانند به سادگی مقرون به صرفه بودن اقدامات پیشگیری کننده مختلف را رتبه‌بندی کنند و بر حسب محدودیت‌های بودجه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شان تا هر اندازه ممکن آنها را به کار ببندند."

کد خبر 3611

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز