همشهری آنلاین: یک پژوهش جدید بیانگر آن است که میان بیماری عضلات قلب به نام کاردیومیوپاتی و مصرف ماده روانگردان غیرمجاز مت‌آمفتامین رابطه وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری رویترز بررسی پرونده‌های گروهی از بیماران 45 ساله و جوانتر که در یک مرکز پزشکی در هونوولو در هاوایی در آنها تشخیص کاردیومیوپاتی یا نارسایی قلبی داده شده بود، نشان داد که سوءمصرف من‌آمفتامین در این افراد شیوع بالایی دارد.

مت‌آمفتامین یک ماده محرک غیرمجاز بسیار اعتیادآور است که با نام‌هایی مانند مت، کریستال و اسپید نیز شناخته می‌شود.

گزارش دکتر کونگ-کئونگ یئو از مرکز پزشکی دیویس در دانشگاه کالیفرنیا و همکارانش در "نشریه پزشکی آمریکا" حاکی از آن است که مصرف مت‌آمفتامین خطر کاردیومیوپاتی را تا سه برابر افزایش می‌دهد.

دکتر یئو می‌گوید: "برای این رایطه علل مختلفی می‌تواند فرض کرد، از جمله اسپاسم یا انقباض شریان‌های قلب و در نتیجه تنگ‌شدن آنها، سمیت مستقیم مت‌آمفتامین بر روی قلب، بالارفتن فشارخون و ضربا ن قلب در حین استفاده از این ماده و تشدید روند تصلب شرائین (سخت‌شدن دیواره شریان‌ها)."

کد خبر 15844

برچسب‌ها