شنبه ۸ مهر ۱۳۸۵ - ۱۲:۴۶

ترجمه: صدف کوه‌کن: همه سلامتی را دوست دارند، اما کمتر از آن مراقبت می‌کنند. اولین گام در راه سلامتی شناخت عوامل تأثیرگذار در آن است و اولین مرحله شناخت بدن است.

 ما سعی می‌کنیم شما را با آنچه که در درونتان می‌گذرد، بیشتر آشنا کنیم. آنچه در ادامه از نظرتان می‌گذرد ترجمه کتاب you:the owner,s manual  اثر دکتر مایکل اف رویزن و دکتر مهمت سی‌اُز است. ما می‌خواهیم با نگاهی عمیق‌تر به بدن‌ها، شما را به جایی ببریم که تنها جراح‌ها، دستگاه‌های MRI و کرم‌های کدو می‌توانند ببینند.

درون بدنتان

آنچه درونتان می‌گذرد، چیزی است که به شما توانایی دیدن، دویدن، خندیدن، ارتباط اجتماعی سالم، نگهداری از فرزندان، حل مشکلات پیچیده، برگزاری میهمانی‌ها، لذت بردن از صدای دریا و هزاران فعالیت دیگر که به طور روزانه انجام می‌دهید را فراهم می‌کند.بدنتان به شما زندگی می‌دهد، چرا که بدن شما زندگی است!

در حقیقت اگر هم بدانید که در بدن شما چه اتفاقاتی رخ می‌دهد، امکان آن هست که از چگونگی این عملکردها مطلع نباشید، مهمتر آن که اطلاعاتی به شما می‌دهد که چگونه می‌توانید قوی‌تر، سالم‌تر و جوان‌تر شوید.

ما سعی می‌کنیم اطلاعاتی را در رابطه با بدنتان در اختیار شما قرار دهیم که ممکن است نسبت به آن بی‌توجه بوده‌اید، نکاتی کوچک با تأثیرات شگرف!

برای رسیدن به این اهداف، از شما می‌خواهیم به بدن خود به چشم خانه‌تان نگاه کنید. با کمی تفکر درمی‌یابید که شباهت بین بدن‌ها و خانه‌ها از آنچه فکر می‌کنیم بیشتر است، شباهتی به اندازه دوقلوهای همسان!! هر دو سرمایه‌های ارزشمندی هستند، حریم‌هایی هستند برای حفاظت از جزئیات خصوصی ارزشمند و شما با تمام توانتان سعی می‌کنید که از هر دو محافظت کنید.

با پیگیری بحث‌های ما به جایی خواهد رسید که این شباهت‌ها را به خوبی درک کرده و درمی‌یابید استخوان‌های شما همان ستون‌ها، چشم‌ها همان پنجره‌ها، ریه‌های شما دستگاه‌های تهویه، مغز شما جعبه فیوز و قلب شما شاه لوله آب‌رسانی در خانه است و موهای شما چمن (چرا که بعضی از خانه‌ها بیشتر از برخی دیگر فضای سبز دارند!)

چربی‌های بدنتان همه آن وسایل غیرضروری را که در انبار خانه نگه داشته‌اید شامل می‌شود که شاید، شاید، روزی به درد بخورد. در حقیقت ما معتقدیم با توجه به چگونگی کارهایی که در خانه انجام می‌شود، شما قادر خواهید بود بدنتان را ارزیابی کنید.

با توجه به این مسأله تعمیرات و مراقبت‌هایی هم که در نظر می‌گیرید شبیه به هم هستند، مثلاً برای چکه کردن شیری که نیاز به تعویض واشر دارد، به لوله‌کش مراجعه نمی‌کنید و سعی می‌کنید با استفاده از آچار، مشکل را خودتان برطرف کنید.

 یا وقتی یک مگس در آشپزخانه می‌بینید، سمپاش و اگر لامپی بسوزد، برقکار خبر نمی‌کنید. در واقع شما با توجه به قدمت خانه‌تان، اقداماتی را در نظر می‌گیرید، زیرا آگاهید که تعمیرات به موقع هم از خرابی‌های بعدی جلوگیری می‌کند و هم ارزان‌تر است.

ما می‌خواهیم در رابطه با بدنتان نیز چنین اتفاقی روی ‌دهد، یعنی با آگاهی از آنچه در درونتان رخ می‌دهد، نسبت به زنگ خطرهای کوچک، عکس‌العمل نشان بدهید و با پیشگیری، قبل از وقوع مشکل، آن را برطرف کنید.

مطمئن باشید با پیگیری این بحث چیزهای زیادی یاد می‌گیرید، کمی می‌خندید و درمی‌یابید با چه اقداماتی، تغییراتی در زندگی خود ایجاد کنید که کنترل سلامتی در دست‌های خودتان باشد.

هرگز فراموش نکنید که سرنوشت سلامتی اتاق‌تان در دست‌های خودتان است، فقط کافی است نگاهی به زندگی افرادی مثل آرمسترانگ بیندازید. «در سال 1996، آرمسترانگ، قهرمان دوچرخه‌سواری، آزمایشی را انجام داد که نشانه‌هایی از انتشار سرطان در مغز و ریه‌های او داشت و در خوش‌بینانه‌ترین حالت 50 درصد شانس زنده ماندن وجود داشت.

آرمسترانگ درمان را شروع کرد و تمام مشقات مربوط به شیمی‌درمانی را برای درمان سرطان، تحمل می‌کرد. او ضعف را کنار گذاشت و مصمم بود. نیروی اراده آرمسترانگ به همراه درمان دارویی و حمایت مردمی که او را تنها نمی‌گذاشتند، توان مبارزه‌ای را در او ایجاد کرد که چیزی شبیه معجزه بود! سرطان شکست خورد و او تبدیل به یک رکوردشکن شد (او 6 بار قهرمانی مسابقات دوچرخه‌سواری فرانسه را به نام خود کرد).

مهمترین نکته این است که او، الهام‌بخش، حامی و محرک میلیون‌ها نفر از افرادی شد که نیاز به امیدواری داشتند (کافی است نگاهی به اطرافتان بیندازید، چند نفر دستبندهای زرد رنگ  Live Strong (قوی زندگی کن) را به دست دارند؟!)

یکی از هزاران درسی که از آرمسترانگ می‌توان گرفت این است که وقتی نمی‌توانید، اتفاقاتی که روی می‌دهد را کنترل کنید، زمام چیزهای دیگری را که کنترل‌پذیرند، در دست بگیرید (زیاد به قابلیت‌هایتان فکر نکنید!):

رفتار شما، تصمیم‌تان، و - چیزی که مورد نظر ماست- قدرت اراده‌تان برای اینکه کنترل سلامتی خود را در دست بگیرید و تا جایی که امکان دارد، راجع به بدنتان بدانید.

در این مقالات یکی دو جین توصیه خواهیم داشت که شما می‌توانید برای دستیابی به زندگی سالم‌تر از آنها بهره‌مند شوید، اما 5 نکته کلیدی وجود دارد که اگر در طول زندگی به آنها توجه کنید، بی‌شک شاهد تأثیرات شگرف آنها در بهبود کیفیت زندگی‌تان خواهید بود.

1 - فشار خونتان را کنترل کنید
2 - پرهیز از سیگار کشیدن
3 - حداقل 30 دقیقه ورزش در هر روز
4 - دوری از استرس
5 - پیروی از یک رژیم غذایی سالم

خودتان را محک بزنید

همه می‌دانند که IQ چیست؟ در واقع تستی است که هوش شما را اندازه‌گیری می‌کند، در اینجا مورد مشابهی نیز وجود دارد که از آن به EQ (تست شخصیت) یاد می‌کنند؟
اما چیزی که ما می‌خواهیم از آن صحبت کنیم، BQ است (تست بدن!) اینکه شما چقدر راجع به بدنتان می‌دانید؟

مطمئناً اینکه پاهای شما کمک می‌کنند تا راه بروید، حنجره طلایی‌تان باعث می‌شود تا لحظات فرح‌بخشی را برای دوستانتان فراهم کنید(البته باید نظر آنها را هم پرسید!) یا اینکه کلیه‌هایتان چه قدرت عجیبی در ایجاد ناآرامی در شما دارند را، خوب می‌دانید، اما ما می‌خواهیم در اینجا تستی را ارائه کنیم تا شما متوجه شوید که سلامتی بدن‌تان نسبت به سن‌تان، در چه مرحله‌ای است.

اگر در این تست‌ها شکست خوردید، نگران نشوید، زیرا ما پاسخ‌ها را به شما خواهیم داد. به خاطر داشته باشید که در پایان ، شما یاد می‌گیرید که به پزشک‌‌ها به چشم کسانی که نسخه‌ها را امضا می‌کنند، نگاه نکنید؛ به آنها به چشم معلم‌هایی نگاه کنید که قرار است از آنها آموزش ببینید.

بی‌گمان در اطراف شما، افرادی هستند که از شیوه غلطی که در زندگی پیش گرفته‌اند، لذت می‌برند و حاضر به تغییر آن حتی به قیمت سلامتی خود نیستند؛ بگذارید مشغول باشند!

شما می‌توانید از آنها هم این سؤال‌ها را بپرسید. پاسخ‌ها کمک می‌کند تا راجع به بدن‌تان بیشتر بدانید.

خیلی‌خب! حالا می‌توانید مداد را از کیف مدرسه بچه‌ها کش بروید و جواب این سؤال‌ها را حدس بزنید. اگر خواستید تقلب کنید(که نمی‌کنید! !) جواب‌ها را هم برای شما گذاشته‌ایم؛ البته برای چک‌کردن مجدد جواب درستی که داده‌اید.

در زیر، قسمتی از سؤال‌ها را مطرح می‌کنیم و سعی خواهیم کرد در روزهای آتی، باقی سؤالات و جواب‌های مربوط به آنها را برای شما ذکر کنیم:

1- کدام یک از اقدامات زیر، شما را کمتر شکسته می‌کند(از نظر سنی)؟

الف- سیگار کشیدن در حد یک پاکت در روز
ب- کلسترول خوب(HDL) در حد 29 میلی‌گرم در دسی‌لیتر
ج- اجتناب پیوسته از کارهای واجبی که باید انجام دهید
د- استیک خوردن، دو بار در هفته

2- فشار خون ایده‌آل چند است؟

الف- 7/11(یازده روی هفت)
ب- مقداری کمتر از 9/14 (چهارده روی نه)
ج- درست اندازه فشار خون کسی که صد سال عمر می‌کند
د- بستگی به سابقه خانوادگی دارد

3- بهترین توصیه در رابطه با رژیم غذایی کدام است؟

الف- هر قدر کمتر بخورید و هر چه بیشتر وزن کم کنید
ب- بهترین رژیم، رژیمی است که بتوانید برای همیشه ادامه دهید
ج- رژیم غذایی کاهش وزن، شامل غذاهایی با کمترین مقدار چربی تا بدون چربی
د- امکانش هس یه نفر، اون بشقاب پتیزا رو به من برسونه؟

4- بزرگ‌ترین تهدید برای عروق شما کدام است؟

الف- فشار خون بالای 9/16 (شانزده روی نه)
ب- LDL (کلسترول بد) بالای 200
ج- زیاده‌روی درمصرف چیپس و غذاهای فرآوری شده
د- بی‌تحرکی

5- کدام یک از مواد زیر مقدمه زوال سیستم عروقی است؟

الف- سکته
ب- چین و چروک
ج- دیابت
د- ضعف قوای جنسی

6- بهترین هدیه سالگرد ازدواجی که می‌توانید به همسرتان بدهید تا سلامتی او را در بر داشته باشد؟

الف- یک تکه شکلات خالص به خاطر خواص طبیعی آن
ب- یک ماساژ گرم برای نرم‌شدن ماهیچه‌ها
ج- گل به دلیل اثرات مثبتی که به جای می‌گذارد و بوی خوشی که دارد
د- در بازار می‌چرخم تا ایده جدید بگیرم

7 - چه مقدار آسپرین لازم است تا ریسک ابتلا به تصلب شرایین را کاهش دهد؟

الف- همان‌قدر که سردرد صبحگاهی را از بین ببرد
ب- دو تا آسپرین بچه یا نصف یک آسپرین معمولی
ج- 1 عدد آسپرین بچه
د- هیچ‌کدام/ بروفن بهتر است.

جواب‌های تست BQ‌

1 - «د» خوردن استیک دو بار در هفته، شما را کمتر از یک سال پیرتر می‌کند. سیگارکشیدن آن هم یک پاکت در روز(هشت سال پیرتر). میزان غیرسالم HDL به میزان 29(در حدود چهار سال) و استرس (چیزی حدود هشت سال!).

2 -«الف» فشار خون ایده‌آل برابر با 7/11 (یازده روی هفت) است که در بیش از 56 مطالعه که در 52 کشور و بر 20 میلیون نفر انجام شد، به اثبات رسیده است و نتیجه در دهلی همان بود که در شیکاگو و همان که در توکیو بود. میزان کمتر، تأثیری در سرعت افزایش سن ندارد، اما میزان بیشتر اصلاً خوب نیست؛ چنان که فشار خونی بین 8/13 تا 9/14 می‌تواند 50 درصد به ریسک حمله‌های قلبی بیفزاید.

3- «ب» کلید یک رژیم مناسب، لذت بردن از آن و نتایج آن و توانایی افراد برای ادامه آن برای همیشه است زیرا اگر بسیار کم بخورید، بدن شما نسبت به آن آداپته می‌شود و متابولیسم خود را کاهش می‌دهد.

4- «الف» فشار خون بالای 9/16 بیشتر از سایر موارد، تهدید برای عروق محسوب می‌شود. این، بدان معنی نیست که از تحرک و فعالیت بدنی پرهیز کنید یا در مصرف غذاهای فرآوری‌شده مثل چیپس زیاده‌روی کنید یا در کم کردن کلسترول خون‌تان(اگر بالاست) سستی نشان دهید، بلکه فقط به این معناست که بالابودن فشار خون، مهمترین چیزی است که باید به آن بپردازید، زیرا اگر فشار خون شما بالای 9/16 است، تهدیدی جدی برای سیستم قلبی- عروقی شما به شمار می‌آید.

5- «ج» دیابت، مشکلات مربوط به بیماری‌های عروقی را بدتر می‌کند.
موارد دیگر هم مهم هستند؛ مثل چین و چروک پوست و سکته، اما دیابت عامل تأثیرگذاری به شمار می‌آید.

6- «الف» فلاونوئیدها (آنتی‌اکسیدان‌ها) و اسیدهای چرب سالم در کاکائوی خالص سبب می‌شود که هدیه شما را سالم‌تر کند. ماساژ هم قبل از این که صورت گیرد نمی‌توان روی آن حساب باز کرد.

7- «ب» اطلاعات، حاکی از آن است که دریافت دوعدد یا تعداد بیشتری آسپرین بچه در روز، از بیماری‌های عروقی پیشگیری می‌کند.

کد خبر 5073