سه‌شنبه ۱۴ شهریور ۱۳۸۵ - ۱۹:۵۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان انگلیسی گزارش می‌دهند که مصرف پروتئین بیشتر ممکن است به افزایش میزان هورمون ضد احساس گرسنگی به نام پپتید YY در بدن کمک کند.

به گزارش هلث‌دی نیوز دکتر راشل باترهام از یونیورسیتی کالج لندن و سرپرست این  تحقیق گفت:" ما اکنون دریافته‌ایم که افزایش میزان پروتئین رژیم غذایی میزان ترشح پپتیدYY یا PYY در بدن افزایش می‌دهد و به این ترتیب به کاهش اشتها و کم کردن وزن کمک می‌کند."

پژوهش‌های قبلی نشان داده بودند که تزریق PYY  میزان مصرف غذا را چه در افراد با وزن طبیعی و چه در افراد چاق تا یک سوم کاهش می‌دهد.  

باترهام و همکارانش در بررسی بر وی افراد چاق متوجه شدند که بالا بردن میزان پروتئین رژیم غذایی نسبت به رژیم غذایی پرچربی و رژیم غذایی پر کربوهیدرات به مقدار بیشتری آزادی PYY  را در بدن تحریک می‌کند.

بررسی بیشتر در موش‌ها نشان داد که رژیم غذایی پرپروتئین سطوح PYY  را افزایش و میزان کالری مصرفی را کاهش می دهد.

گروه باترهام همچنین دریافتند که موش‌هایی که با  دستکاری ژنتیکی توانایی تولید PYY را از دست داده بودند بیشتر غذا می‌خوردند و به شدنت چاق می‌شدند.

این موش‌ها نسبت به اثر سیر‌کننده غذاهای پرپروتئین هم مقاوم بودند که رابطه مستقیم میان پروتئین و PYY  را نشان می‌دهد.


  باترهام گفت:" بنابراین یک راهبرد بالقوه برای کاهش وزن افزایش قدرت سیرکننده رژیم غذایی از طریق افزودن نسبت مواد پروتئینی در آن است." 

البته او افزود که پیش از آنکه رژیم غذایی پرپروتئین خاصی به این منظور توصیه شود، لازم است تحقیقات بیشتری صورت گیرد.

او تاکید کرد که چنین رژیم غذایی احتمالی شباهتی با رژیم غذایی اتکینز- که در گذشته برای کاهش وزن رواج داشت- و هم پروتئین و هم چربی اشباع‌شده در آن بالا است،نخواهد داشت.

کد خبر 3563

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز