کمتر از 10 روز مانده به انتشار گزارش نهایی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از نتیجه همکاری‌های ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، نماینده آمریکا در آژانس بار دیگر در مسیر تخریب روند این همکاری‌ها گام برداشت.

وی مدعی شد که اگر ایران به تلاش‌های کنونی خود برای دستیابی به سلاح‌ هسته‌ای اعتراف نکند، تلاش‌های آژانس برای شفاف‌شدن گذشته برنامه هسته‌ای ایران را به شکست خواهد کشاند.

آسوشیتدپرس این سخنان گرگوری شولتی را با هدف قرار‌دادن مانعی سخت در برابر تحقیقات آژانس و ناکام‌گذاشتن آن از دستیابی به نتیجه عنوان کرد و به نقل از وی گزارش داد: راه پیشرفت در مسیر این همکاری‌ها این است که ایران به تلاش‌های گذشته خود برای دستیابی به سلاح هسته‌ای اعتراف کند و به بازرسان آژانس اجازه دهد تا متوقف‌شدن آن تلاش‌ها را تأیید کند.

وی که با خبرنگاران در وین سخن می‌گفت، این ادعاها را یک‌روز پس از آن مطرح ‌کرد که دیپلمات‌های غربی در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس مدعی شده بودند آمریکا اخیرا مدارک اطلاعاتی جدیدی را به دست آورده است که بنابر ادعای مقام‌های آمریکایی حکایت از تلاش‌ دوباره ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای دارد. همچنین به گفته این دیپلمات‌ها برخی از این شواهد در اختیار آژانس قرار داده شده تا ایران را با آنها مواجه کند.

هشدار به سازمان ملل

در همین حال، محمد خزائی‌، نماینده ایران در سازمان ملل در دیدار دبیرکل این سازمان، ضمن بررسی آخرین وضعیت همکاری ایران با آژانس، درباره تأثیرات منفی هرگونه اقدام ضد‌ایرانی شورای امنیت بر روند همکاری مثبت ایران با آژانس هشدار داد.[جزئیات بیشتر]

کد خبر 44475

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز