شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۵:۴۳
۰ نفر

گروه سیاسی: در آستانه انتشار گزارش دبیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، کاخ سفید در تکاپوست تا هم محتوای گزارش محمد البرادعی را به میل و خواست خود تغییر دهد و هم اعضای دائم و غیر دائم شورای امنیت را ترغیب به اعمال فشارها و تحریم‌های بیشتر علیه‌ایران کند.

در‌این میان رسانه‌ها از قرار دادن اطلاعاتی توسط آمریکا در اختیار آژانس بین المللی انرژی اتمی‌خبر دادند که به ادعای آنها‌این اطلاعات نشان می‌دهد‌ایران به تعهدات خود در قبال آژانس پایبند نبوده است.

به‌نظر می‌رسد‌این بار‌ایالات متحده برای پیشبرد مواضع خصمانه خود علیه‌ایران، درصدد است نظرات خود را از طریق برخی بازرسان بر البرادعی تحمیل کند.

قرار است آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای درهفته جاری و پیش از جلسه کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل برای نهایی کردن قطعنامه شورای امنیت ‏سازمان گزارش خود را ارائه  کند. اما ظاهرا درون آژانس اختلاف هایی برسر نحوه تدوین گزارش پیش آمده است. 

یک مقام ارشد آژانس روز 13 فوریه ضمن تماس تلفنی با خبرگزاری رویترز، اخبار مربوط به اختلافات داخلی در آژانس را رد کرده است.

‏این مقام که نخواست هویتش فاش شود در عین حال گفت: بعضی‌ها نمی‌خواهند موضوع ایران حل و فصل شود زیرا این با برنامه‌های آنها جور در نمی‌آید. او ‏اضافه کرد: آنها باید از اشتباهات گذشته خود درس گرفته باشند؛ آنها در مورد سلاح‌های کشتار جمعی عراق ‏جار و جنجال به راه انداخته بودند و بعد معلوم شد این‌ها فقط هیاهو بوده است؛ هیاهو.

این سخنان مقام آژانس نشان دهنده منشأ اختلافات داخلی آژانس برسر‌ایران است.

عده‌ای درپی آن هستند که گزارش به گونه‌ای نوشته شود که زمینه تصویب قطعنامه علیه‌ایران را فراهم کند اما برخی مدیران آژانس خواستار حل وفصل موضوع‌ایران هستند.

رویترز همچنین به نقل ازالبرادعی اعلام کرد که برنامه غنی‌سازی‌ ایران، هیچ تهدید فوری را برای صلح جهانی به وجود نیاورده است.

در ‏عین حال او از ایران خواسته است محدودیت‌های موجود پیش روی بازرسان را برای برطرف کردن موارد ‏مشکوک و از میان بردن تردیدها درباره مقاصد این کشور کنار بگذارد.

‏کشورهای عضودائم شورای امنیت سازمان ملل تحرکات خود را برای زمینه سازی انتشار گزارش آژانس علیه‌ایران آغاز کرده‌اند.

فرانسه که بعد از روی کار آمدن سارکوزی روز به روز مواضع تند‌تری علیه‌ایران اتخاذ می‌کند برنارد کوشنر وزیرخارجه اش را فرستاد تا دردیدار با البرادعی وی را برای همراهی با مواضع‌این کشورها علیه‌ایران همراه کند.

مواضع ضدایرانی اخیر کوشنر در حالی مطرح می‌شود که چهارشنبه گذشته نیکولای سارکوزی رئیس جمهوری‌این کشور نیز در جمع اعضای جامعه یهودیان فرانسه به شکلی توهین آمیز خواستار توقف برنامه ساخت تسلیحات هسته‌ای از سوی ‌ایران شده و ادعا کرده بود که ادامه فعالیت‌های غنی سازی اورانیوم در‌ایران هیچ هدف صلح آمیزی ندارد.

بعد از دیدار با کوشنر، البرادعی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی‌به پاریس دعوت شد تا درمدت 2 روزاقامت دراین کشور با رئیس جمهوری فرانسه دیدار کرده و درباره موضوع هسته‌ای‌ایران با وی به بحث و تبادل نظر بپردازد.

سارکوزی دراین دیدار باردیگر مدعی نگرانی جامعه بین المللی از برنامه هسته‌ای صلح آمیز‌ایران و آنچه به زعم خود فعالیت‌های بالستیک تهران خواند، شد.

به گفته منابع غربی مقامات آمریکایی پیش از‌این  اطلاعات لپ تاپ‌های قاچاق شده از داخل‌ایران را که دربرگیرنده برخی فعالیت‌های موشکی و هسته‌ای‌ایران بوده از طبقه بندی خارج ساخته و در اختیار آژانس قرار داده بودند.

به‌نظر می‌رسد‌این بار‌ایالات متحده برای پیشبرد مواضع خصمانه خود علیه‌ایران درصدد است نظرات خود را از طریق برخی بازرسان بر البرادعی تحمیل کند.

همزمان با احتمال تعویق در انتشار گزارش مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران، اعضای شورای امنیت هم ترجیح دادند صدور قطعنامه سوم تحریم در قبال تهران را به تأخیر بیندازند.

4 کشور مخالف تحریم

4 کشور لیبی، ویتنام، آفریقای جنوبی و اندونزی، که اعضای غیردائم شورای امنیت سازمان ملل هستند تاکنون با بررسی پیش نویس قطعنامه 1+5 درشورای امنیت پیش از رسیدن گزارش البرادعی مخالفت کرده‌اند.

برخی امیدوارند این کشورها، همان گونه که تا کنون باعث تأخیر در صدور قطعنامه علیه ایران شده‌اند، با مقاومت خود، مانع صدور قطعنامه جدید ‌شوند.نماینده کشور لیبی نیز اعلام کرده قطعنامه 2 ماه پیش شورای امنیت علیه ایران، تأثیر چندانی بر نظر این کشور نداشته و لیبی هم با رأی به قطعنامه علیه ایران مشکلی ندارد.

دومیسانی کومالو، نماینده آفریقای جنوبی در سازمان ملل متحد هم گفته است: طرفداران پیش‌نویس قطعنامه، می‌خواهند به ما زمانی بدهند تا نظر قطعی خود را اعلام کنیم. باید گزارش آژانس را ببینیم؛ این گزارش، هفته آینده منتشر می‌شود.

مارتی ناتالگوا، نماینده اندونزی که کشورش مخالف   اعمال تحریم‌هاست، گفت: ما همچنان باید متقاعد شویم که تحریم بهترین راه در این زمان است.

راه جداگانه آژانس از شورای امنیت

یک دیپلمات اروپایی گفته است: متن قطعنامه سوم دقیقاً مرتبط با گزارش آژانس اتمی نیست اما به احتمال زیاد پس از ارائه گزارش البرادعی بررسی خواهد شد.

وی درتوضیح عدم ارتباط گزارش آژانس با متن قطعنامه پیشنهادی گفت که تحقیقات آژانس اتمی درباره فعالیت‌های اتمی گذشته ایران است که ارتباط کمی با آینده برنامه اتمی تهران که گمان می‌رود روزی در جهت تسلیحات اتمی مورد استفاده قرار گیرد، دارد.

وی با اشاره به‌این که شورای امنیت به برنامه کنونی و آینده ایران و پاسخ به‌این پرسش اصولی ‌که آیا‌ ایران آماده ارائه همکاری لازم است یا این ‌که آیا برای اعتمادسازی آماده تعلیق غنی‌سازی اورانیوم و بازفرآوری فعالیت‌های خود است، می‌پردازد در حالی که طرح اقدام آژانس به هیچ‌یک از این موضوعات نمی‌پردازد. لذا صبر کردن برای گزارش آژانس درحالی که به موضوع مورد نظر شورای امنیت نمی‌پردازد باعث سردرگمی‌می‌شود.

با وجود اظهارات‌این دیپلمات، جان ساورز نماینده انگلیس در شورای امنیت به تازگی از تجدید نظر درمتن پیش‌نویس قطعنامه خبر داده است، هر چندوی درباره تغییرات یاد شده توضیحی نداده است اما خبرگزاری انگلیسی رویترز مدعی شده که تحریم شرکت ایران‌ایر، کشتیرانی جمهوری اسلامی، کشتیرانی والفجر و سازمان بنادر و کشتیرانی به مجموعه تحریم‌های پیش‌نویس کنونی اضافه شده است.

به عبارت دیگر تجدید نظر  برای افزایش تحریم‌ها بوده است. گزارش آژانس درباره برنامه هسته‌ای ایران، قرار است اواخر هفته آینده منتشر و در نشست شورای 35 عضوی حکام آژانس در روزهای سوم تا هفتم مارس (13 تا 17 اسفند ماه) بررسی شود.

قراربود گزارش جدید البرادعی درباره برنامه هسته‌ای ایران از 20 تا 22 فوریه (یکم تا سوم اسفند) منتشر شود.

اما بعداً گفته شد به‌دلیل اختلاف نظر میان البرادعی و گروه فنی اش درخصوص فعالیت‌های هسته‌ای ایران گزارش آژانس به جای اول اسفند، روز سیزدهم اسفند منتشر خواهد شد.

این خبرها همچنین حاکی از آن بود که گروه فنی آژانس نسبت به اعلام کلمه حل شده در ارتباط با برخی فعالیت‌های هسته‌ای ایران در گزارش آتی البرادعی ابراز نگرانی کرده‌اند.

کد خبر 44455

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز