گروه‌ سیاسی: خبرگزاری دولتی ریانووستی روسیه با اشاره به مناقشه‌های موجود درباره متن پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی 1+5 به شورای امنیت برای تشدید تحریم‌ها برضد ایران تصریح کرد که برخی از مفاد این پیش‌نویس ممکن است تصویب آن‌را با چالش‌هایی جدی مواجه کند.

در پیش‌نویس پیشنهادی که این روزها برخی اعضای غیردائم شورای امنیت بر لزوم به تأخیر افتادن بررسی آن تا زمان انتشار گزارش جدید البرادعی  تأکید می‌کنند، نظارت‌های مالی بر فعالیت مؤسساتی که با بانک‌های ملی و صادرات ایران کار می‌کنند و نیز بازرسی محموله‌هایی که توسط شرکت‌های حمل  بار هواپیمایی و  خطوط کشتیرانی  جمهوری اسلامی ایران حمل می‌شوند، تأکید شده است.

این خبرگزاری روسی با بیان اینکه مورد اخیر بسیار سؤال‌برانگیز است، تأکید کرد که این موضوع می‌تواند پیش‌نویس قطعنامه را از قبل غیرقابل تصویب کند، چراکه سؤال اصلی این است که چه کسی بازرسی‌های یادشده را انجام خواهد داد؟ آیا کشتی‌های نظامی آمریکایی که در خلیج‌فارس و اقیانوس هند  مستقر هستند؟ و اگر ایران در مقابل چنین بازرسی‌هایی مقاومت کند، چه خواهد شد؟ آیا این مسئله نمی‌تواند سبب نگرانی اعضای شورای امنیت شود که همواره بر حل مسالمت‌آمیز موضوع اصرار کرده‌اند.

ریانووستی می‌افزاید: بدین ترتیب متن سند، ظرفیت بالایی برای مناقشه دارد. آمریکا احتمالاً خواستار این است که در رابطه با ایران از تجربه ممنوعیت حمل‌ونقل دریایی که در مورد کره‌شمالی استفاده شده، استفاده کند، اما در مورد تهران استفاده از چنین طرحی کاملاً نابجاست، چون این طرح در خلیج‌فارس ریسکی آشکار برای برخورد نظامی دارد که به‌طور حتم منجر به حاد شدن تشنج در منطقه می‌شود.

رایزنی رایس و میلی‌باند

در همین حال، ایرنا گزارش داد که کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا در سفری به لندن با دیوید میلی‌باند، همتای انگلیسی خود درباره ایران گفت‌وگو می‌کند.

جان‌ نگروپونته، معاون وزیر امور خارجه آمریکا نیز ادعا کرد: موضع چین در برابر برنامه هسته‌ای ایران تا حد زیادی با موضع آمریکا هماهنگ است.

وی در گفت‌وگو با شورای روابط خارجی آمریکا مدعی شد که از حمایت پکن در جلوگیری از به‌وجود آمدن یک ایران هسته‌ای مطمئن است.

کد خبر 43593

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز