دو نفر از نمایندگان مجلس هفتم در میزگردی که در محل انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان با عنوان مجلس هشتم و برنامه محوری تشکیل شد به طرح مباحثی در خصوص برنامه‌های دو جناح‌اصولگرا و اصلاح طلب برای مجلس هشتم پرداختند

این دومین میزگرد برگزار شده در انجمن بود یک ماه پیش الیاس نادران و محسن آرمین درباره مقایسه عملکرد مجلس هشتم مناظره کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار همشهری اسماعیل گرامی مقدم سخنگوی حزب اعتمادملی به نمایندگی از سوی جناح اصلاح‌طلب و محسن کومکن به نمایندگی از سوی جناح اصولگرا در این مناظره شرکت داشتند.

برنامه اصولگرایان و اصلاح‌طلبان برای اداره کشور

گرامی مقدم برنامه‌ریزی برای اداره کشور و ارائه آن در جریان انتخابات به مردم را ضروری خواند و گفت: نظام انتخاباتی ما تا زمانی که فردگراست و نه حزب‌گرا برنامه‌ها اجرایی نمی‌شود چرا که برنامه، صاحب، ایده، پشتوانه و تئوری و نظریه‌پردازی‌ اگر در قالب یک تشکیلات و حزب انجام نشود اجرایی نیز نخواهد شد.

وی با اشاره به اینکه در نظام ما به گونه‌ای نیست که مردم به حزب رای بدهند و بعد از حزب بازخواست کنند گفت: نظام انتخاباتی فردگرا پاسخگو نیست.

محسن کوهکن نماینده جناح اصولگرا برنامه‌های این جناح برای مجلس هشتم را ادامه برنامه‌های مجلس هفتم در همه ابعاد سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و... عنوان کرد و گفت: پرهیز از التهابات سیاسی، بردن بحث‌ها به سوی مباحثی کارشناسی، ادامه برنامه‌های اقتصادی که تاکنون اجرا شده و حرکت زیر سایه تکالیفی که در رابطه با اصل 44قانون اساسی مشخص شده است، تعمیق برنامه‌های فرهنگی با در نظر گرفتن اصول ارزش‌های جامعه، و در بخش سیاست خارجی توجه به خروجی یک صدا در ارتباط با منافع ملی و در سیاست داخلی حرکت روی مرز تعادل به دور از تندروی و کندروی برنامه اصولگرایان در مجلس هشتم است.

پس از اعلام برنامه آینده اصولگرایان برای اداره کشور توسط کوهکن، گرامی مقدم از وی سؤال کرد که آیا با اجرای برنامه‌های اقتصادی که مجلس هشتم آن را مصوب کرد توان و قدرت خرید مردم افزایش یافته است؟ یا کاهش؟تورم کنترل شده یا افزایش یافته است.

گرامی مقدم با اشاره به افزایش قیمت کالای اساسی، خدمات و به ویژه مسکن در کشور گفت: حاصل برنامه 4سال قبل شما همین بوده است آیا باز هم قصد دارید برنامه‌ها را ادامه دهید؟ سخنگوی حزب اعتماد ملی افزود: شما در بخش فرهنگ هم مهمترین طرحتان ساماندهی مد و لباس بود که یکسال و نیم از تصویب آن می‌گذرد وی هنوز اجرا نشده است.

کوهکن در پاسخ گرامی مقدم نام بردن از طرح مد و لباس به عنوان خروجی فرهنگی مجلس هفتم را بی‌انصافی خواند و گفت: شما اصلاح‌طلبان قصد داشتید قیمت بنزین را 350 تومان کنید آیا این قیمت تورم را 38 تا40 درصد نمی‌رساند؟

کوهکن گرانی کاملا کالاها را به 2دسته تقسیم کرد و گفت: گفته می‌شود جهان به دهکده کوچکی تبدیل شده است به همین دلیل بخشی از گرانی‌ها جهانی و اجتناب ناپذیر شده و بخشی هم ناشی از عواملی است که قابل کالبد شکافی و برخورد است.

گرامی مقدم خطاب به کوهکن گفت: اگر قرار بود مشکلات اقتصادی هر کشوری با یک دستور مجلس یا دولت حل شود هر مجلس یا دولتی که چنین دستوری را صادر نکرده است باید محاکمه شود، اگر اقتصاد دستوری بود پس چرا ترکیه، آرژانتین و کشورهای دیگری که سال‌ها برای حل مشکلاتشان تلاش کردند از صدور یک دستور ساده غافل بوده‌اند؟

وی با اشاره به اینکه دولت اصلاحات با گرانی پلکانی خدمات و کالاها در کنار توسعه زیر ساخت‌های اجتماعی و اقتصادی، تولید را افزایش و قیمت‌ها را کاهش می‌داد گفت: در شرایط تولید کم و گرانی کالا تنها 3کار می‌توان انجام داد. 1- فروش اوراق بهادار 2- چاپ اسکناس بدون پشتوانه 3- استقراض از بانک مرکزی که هر سه این کار را شما انجام داده‌اید و اکنون نقدینگی افسار گسیخته شده است.

بگویید کنترل کرده‌ایم

وی بااشاره به اینکه یکسال پس از اجرای قانون تثبیت قیمت‌ها احمد توکلی از نمایندگان شاخص اصولگرا اعلام کرد که این مصوبه اشتباه بوده است، گفت: ما می‌خواستیم قیمت بنزین پلکانی افزایش یافته و وسط برنامه به نرخ 200تومان برسد ولی شما آن را حذف کردید و خودتان اقدام به سهمیه بندی بنزین با قیمت 120تومان کردید و گفتید بنزین مازاد بر مصرف هم به قیمت آزاد فروخته شود که تاکنون دولت از اجرای این مصوبه خودداری کرده است.

گرامی مقدم خطاب به کوهکن گفت: اگر برنامه شما خوب بوده رسما به مردم اعلام کنید که وضع معیشت شما بهتر شده قیمت مسکن را کنترل کرده‌ایم و...

محسن کوهکن در پاسخ گرامی مقدم گفت: آیا گرانی پلکانی که برنامه شما بوده آثار مثبت داشته است یا منفی؟

وی با اشاره به اینکه دولت‌های قبلی تکالیفی در جهت تولید سوخت بنزین متناسب با افزایش تعداد خودروها داشته‌اند گفت: آیا این دولت‌ها به برنامه‌های خود عمل کرده‌اند بخشی از مشکلات دولت فعلی ناشی از عدم اجرای برنامه‌ها توسط دولت‌ها قبلی بوده است.

کوهکن گفت: آنچه که تاکنون رخ داده و حاصل کار دولت‌های قبل است 10درصد افزایش سالیانه سوخت و 5درصد افزایش تولید آن بوده است.

بحث رد صلاحیت‌ها

بخشی از مناظره دو طرف به موضوع رد صلاحیت‌ نامزدها در انتخابات اختصاص داشت که به دلیل حضور دیرتر کوهکن در این برنامه بخش عمده‌ای مطالب توسط گرامی‌مقدم عنوان شده است.

گرامی مقدم تحقیقات محلی درباره نامزدها را فاقد وجاهت قانونی دانست و گفت: با افزایش تعداد ردصلاحیت‌ها در هیات‌های نظارت، ما امکان ارائه فهرست نداریم.

گرامی مقدم جلسه سه نفره هاشمی به خاتمی و کروبی را که برای بررسی موضوع رد صلاحیت‌ها تشکیل شده بود بدون نتیجه خواند اما گفت آنها به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهند وی در پاسخ به این پرسش که تا چه میزان احتمال می‌دهند رهبر معظم انقلاب در موضوع  تایید صلاحیت رد صلاحیت شده‌ها اقدامی بکنند گفت: ما ناامید نیستیم، حتماً اعتراضات را می‌دهیم رهبر معظم انقلاب به عنوان تنظیم کننده روابط قوا نظرشان موثر است و ما در مراحل بعدی از ایشان استدعا خواهیم کرد که دخالت کنند تا هیات‌های نظارت براساس قانون عمل کنند.

وی گفت: جلسه سه شخصیت برجسته نظام با رهبری امید بخش بوده است.

محسن کوهکن نماینده اصولگرایان نیز در این بخش اظهارات گرامی مقدم را رد کرده و تاکید کرد هیات‌های اجرایی و نظارت از هر دو طیف اصولگرا و اصلاح طلب را صلاحیت کرده‌اند و آمار نشان می‌دهد در این زمینه تبعیضی وجود نداشته است.

وی افزود: اگر رد صلاحیت‌‌ها استناد به ماده 28 قانون اساسی سیاسی‌کار بوده است باید بگویم که از 10نفر نماینده مجلس هفتم وابسته به طیف اصولگرایان، هفت نفر با همین استناد رد شده‌اند؟ آیا این همه سیاسی کاری است؟

گرامی مقدم پاسخ داد از 325 نامزد قطعی حزب اعتماد ملی 235 نفر در مرحله هیات‌های اجرایی و 40نفر در مرحله هیات‌های نظارت رد شده‌اند و لذا ااگر نمونه آماری قرار است داده شود باید بگویم اگر 50درصد کاندیداها مستقل و ناشناخته هستند و 50درصد وابسته به طیف اصولگرا و اصلاح طلب از 25درصد طیف اصلاح طلب 20درصدشان رد صلاحیت شده‌اند.

کد خبر 43561

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز